לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הטיפול באלימות בין בני זוג - ממצאי מעקב - משרד הרווחה

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

ממצאי מעקב

הטיפול באלימות בין בני זוג

תקציר

אלימות בין בני זוג היא בעיה חברתית קשה הפוגעת בעיקר בגופן ובכבודן של נשים, ואף מסכנת את חייהן. נוכח רגישותו וחשיבותו של הנושא משרד מבקר המדינה בדק את טיפול משרד הרווחה באלימות בין בני זוג וממצאי הביקורת פורסמו בדוח 52ב של מבקר המדינה. בביקורת מעקב שעשה משרד מבקר המדינה בחודשים יוני-יולי 2003 הועלה, שלא כל הליקויים תוקנו.

באפריל 1999 אימצה הממשלה את המלצותיה של ועדה בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד הרווחה דאז, וקבעה שוועדה זו תמשיך בעבודתה ותלווה את יישום ההמלצות (להלן - ועדה בין-משרדית). אחת המסקנות החשובות של הוועדה הייתה שעל משרד הרווחה (להלן - המשרד) לערוך לאחר כל אירוע של רצח בין בני זוג, תהליך של הפקת לקחים. בעקבות דוח מבקר המדינה החליטה ועדת השרים לתיאום ומינהל (שהפכה להחלטת ממשלה), במרס 2000, שמנכ"ל המשרד אחראי לבדוק כל מקרה רצח של אישה בידי בן זוגה. מנתוני המשרד עלה, שמתחילת 2002 ועד יוני 2003 נרצחו 21 נשים בידי בן זוגן. אולם עד מועד סיום המעקב (יולי 2003) התקיים דיון אחד בלבד, בראשות מנכ"ל המשרד דאז, בנוגע לשני מקרי רצח.

באשר לגופים העוסקים בנושא אלימות בין בני זוג נמצא, שבמשרד עוסקים בכך בעיקר השירות לרווחת הפרט והמשפחה והשירות לטיפול בנשים ובנערות (להלן - שני השירותים) הפועלים בשני אגפים שונים במשרד. הטיפול ניתן בידי המשרד וכן באמצעות המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות (להלן - לשכות רווחה) ובאמצעות עמותות.

בביקורת הקודמת הועלה, שבבדיקה של הממונה לתכנון וארגון במשרד בשנת 1995 נמצא, ששני השירותים הנבדלים בתפיסות הטיפול ובשיטות הטיפול שלהם, פיתחו שתי מערכות טיפול נפרדות ובכמה נושאים מתבצעות בעת ובעונה אחת פעולות בידי שני השירותים. לשם תיקון המצב הציע הממונה לתכנון וארגון במשרד, עוד בשנת 1995, הצעות לשינוי ארגוני ולחלוקת אחריות חדשה. אולם עד מועד סיום המעקב טרם נעשה שינוי ארגוני.

הוראות והנחיות של מנכ"ל המשרד ליישום מדיניות הרווחה ברשויות המקומיות מתפרסמות בתקנון לעבודה סוציאלית (תע"ס). בביקורת הקודמת נמצא, שהוראות התע"ס אינן נותנות הנחיות מלאות על הליך שיטתי ומקיף בדבר הטיפול של לשכות הרווחה באלימות במשפחה. כמו כן הועלה, שלא הייתה אחידות בהיערכות לשכות הרווחה לטיפול בנושא אלימות בין בני זוג; לשכות הרווחה פעלו במידה שונה לאיתור קורבנות אלימות לא ידועים בלשכת הרווחה, במיצוי מקורות מידע ממוסדות אחרים ובפעולות שהן נקטו בעקבות קבלת המידע, כדי לשכנע בני זוג להגיע לטיפול בלשכת הרווחה. בהיעדר נהלים והנחיות בכתב, פעלו לשכות הרווחה באופן שונה גם בנוגע לקשר עם המשטרה, במקרה שאישה נמצאת בסיכון אך היא מסרבת לנקוט אמצעי הגנה העומדים לרשותה. במעקב הועלה, שעד למועד סיומו, לא פורסם תע"ס מעודכן ובו הנחיות מלאות על הליך שיטתי ומקיף בדבר הטיפול של לשכות הרווחה באלימות במשפחה.

עיקר תפקידו של "מרכז לטיפול ומניעת אלימות במשפחה" (להלן - המרכז) הוא מתן טיפול בקהילה למשפחות שיש בהן אלימות. בתע"ס נקבע, שלשכות הרווחה יפעלו להקמת מרכזים, ולפריסת המרכזים ייעשה תכנון ארצי אשר יבטיח פתרון הולם לכל הארץ. במעקב הועלה, שמאז הביקורת הקודמת התווספו 21 מרכזים פעילים, אך 70 רשויות מקומיות טרם שויכו למרכז מסוים. מבין 70 רשויות מקומיות אלה 48 רשויות הן ממחוז חיפה והצפון, ומהן 37 רשויות מקומיות ממגזר המיעוטים.

בביקורת הקודמת הועלה, שהמשרד הפעיל תכנית שנועדה לאפשר מגע ראשוני של עובד סוציאלי עם בני זוג, או אחד מהם, בתחנות משטרה, בסמוך לאחר שהוגשה תלונה במשטרה על אלימות בין בני זוג. בביקורת הקודמת הועלה, שב-11 הרשויות המקומיות שבהן פעלה התכנית, לא הייתה אחידות באופן הפעלתה לגבי התיאום בין תחנות המשטרה למרכזים. במעקב הועלה, שבתע"ס טרם פורסמו הנחיות להפעלת התכנית. כן עלה במעקב, שבשנת 2002 אמנם הופעלה התכנית ב-12 רשויות מקומיות, אבל עדיין בלי בסיס משותף ואחיד בין תחנות המשטרה למרכזים.

ביולי 2002 התקבל בכנסת חוק תגמולים לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות (מענק הסתגלות) (הוראת שעה) התשס"ב-2002 (להלן - חוק מענק הסתגלות) אשר נכנס לתוקפו ב-1.11.02. לאחר שלושה חודשים מכניסת חוק מענק ההסתגלות לתוקפו הקצה משרד האוצר למשרד סכום שנועד לממן את תחילת ביצועו של החוק. הסכום ההתחלתי שהעביר משרד האוצר הספיק רק למספר קטן של נשים הזכאיות למענק ההסתגלות, ונשים שעזבו את המקלטים ואת דירות הקלט לא קיבלו את מענק ההסתגלות, במועד שנקבע בחוק.

כן עלה במעקב, שבידי שני השירותים גם לא נמצאו נהלים לפיקוח על לשכות הרווחה, על המרכזים ועל המסגרות החוץ-ביתיות ובהן המקלטים לנשים מוכות. נהלים כאלה אמורים להגדיר, בין השאר, את תדירות הפיקוח ונושאים שיש להתמקד בהם.

הוועדה הבין-משרדית קבעה, בין השאר, שבכל מערכת המטפלת בנושא אלימות במשפחה צריך להיות מאגר מידע ממוחשב, לשם ריכוז נתונים והעברת מידע בין משרדי הממשלה. כן המליצה הוועדה, בין השאר, להקים ועדה לליבון סוגיית הסודיות המקצועית והעברת מידע בין שירותים ורשויות בנושא אלימות במשפחה. הועלה, שעד מועד סיום המעקב, טרם נקבע נוהל להעברת מידע בין שירותים וארגונים, והצלבת המידע בין המשרדים השונים לא יושמה.

כן המליצה הוועדה הבין-משרדית להסדיר נוהל לקבלת מידע במשרד על היות אדם אלים המשרת בכוחות הביטחון, וכן להסדיר נוהל בין-משרדי להעברת מידע משירותי הרווחה למשטרה, לפי בקשת המשטרה, בנוגע לאדם שהוגשה נגדו תלונה במשטרה בגין אלימות בין בני זוג. הועלה, שעד מועד סיום המעקב נהלים אלו לא הוסדרו. עוד הועלה במעקב, שהעברת מידע מהמרכזים למשטרה כפי שנקבע בתיקון לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב) התשמ"ב-1982, לוקה בקשיים.