לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הפיקוח על סחר בתוצרת חקלאית מן הצומח - ממצאי מעקב

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תקני איכות; תוצרת חקלאית

תקציר

ממצאי מעקב​

הפיקוח על סחר בתוצרת חקלאית מן הצומח

בסוף שנת 2003 עשה משרד מבקר המדינה מעקב אחר תיקון הליקויים העיקריים שצוינו בדוח שנתי 52ב של מבקר המדינה (עמ' 695), בפרק "הפיקוח על סחר בתוצרת חקלאית מן הצומח" (להלן - הדוח). במעקב נבדקו שלושה נושאים המשפיעים על איכות התוצרת מן הצומח: קביעת תקני איכות לתוצרת חקלאית, הפיקוח על השימוש בתכשירי הדברה ורישומם, והפיקוח על תוצרת אורגנית. המעקב נעשה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן - משרד החקלאות).

פיקוח על השימוש בחומרי הדברה

1. בדוח נאמר, כי בבדיקת שאריות של חומרי הדברה בירקות ובפירות, שעשו השירותים להגנת הצומח ולביקורת נמצאו שאריות החורגות מן התקן שנקבע לחומרי הדברה. ממצאים אלה דורשים הפעלת פיקוח יעיל יותר על השוק בארץ הן בשדה והן במקומות המכירה.

המעקב העלה, שכדי לשפר את הפיקוח על התוצרת בשדה הכין משרד החקלאות בשנת 2002 תכנית מפורטת לדגימת ירקות ופירות. בתכנית הובאו בחשבון, בין היתר, המוצרים השונים בהתאם לכמויות הנצרכות בארץ, קרי חלקו היחסי של הירק או הפרי בכמויות הירקות או הפירות הנאכלים ורמת החריגה מן המותר של שאריות חומרי ההדברה שנמצאו במוצרים בשנים קודמות.

במהלך שנת 2002 בדקו השירותים להגנת הצומח ולביקורת 651 דגימות. נקבע כי במהלך שנת 2003 ייבדקו 1,000 דגימות. נמצא, כי בחודשים ינואר-ספטמבר 2003 נבדקו 710 דגימות.

בכ-14% מהדגימות (בממוצע) שנבדקו בשנת 2002 ובכ-16% מהדגימות (בממוצע) שנבדקו ב-2003 (ינואר-ספטמבר) נמצאו שאריות חומרי הדברה שחרגו מהתקן, בייחוד בפלפל (בכ-26% ובכ-17% מהדגימות, בהתאמה), בענבים (בכ-22% מהדגימות), בחסה (בכ-22% ובכ-18% מהדגימות, בהתאמה), בצמחי תבלין (בכ-18% מהדגימות בשנת 2002).

לדעת משרד מבקר המדינה, שיעור הממצאים החריגים בדגימות שנבדקו עדיין גבוה.

משרד החקלאות הודיע בתשובתו מדצמבר 2003 למשרד מבקר המדינה, כי בספטמבר 2003 נקבעו נהלים לשיתוף פעולה בינו ובין משרד הבריאות ובהם מפורטות הפעולות שיש לנקוט כשמוצאים שאריות חריגות של חומרי הדברה בתוצרת חקלאית טרייה. הנהלים נקבעו לפי סמכות משרד הבריאות מכוח פקודת בריאות הציבור (מזון) [נוסח חדש], התשמ"ג-1983, הקובעת: "רופא ממשלתי, שמצא כי מזון המוצג למכירה עלול להזיק לבריאות אדם או שאינו ראוי למאכל אדם, מחמת רקב, הזדהמות או כל סיבה אחרת, רשאי לפסול מזון כזה ולצוות על השמדתו, או למנוע באופן אחר את השימוש בו למאכל".

בנהלים נקבע, בין היתר, כי כאשר מוצאים שארית חריגה של חומר הדברה העלולה לסכן את בריאות האדם, יעביר משרד החקלאות למשרד הבריאות בקשה להוציא צו השמדה. כאשר מוצאים שארית חריגה גדולה מן המותר ויש חשש שהיא מסכנת את הבריאות, יוצא צו תפיסה או הקפאה והתוצרת תידגם שנית ואם גם הפעם תימצא חריגה יש לפעול לפי המלצת הדרג המקצועי, שתתבסס על הערכת הסיכון לבריאות הציבור.

משרד החקלאות בחן אם מותר לפרסם את שמות החקלאים שבתוצרתם נמצאו שאריות חריגות, והתייעץ עם משרד המשפטים (במאי 2003) בעניין שינויי החקיקה הנדרשים לשם כך בפקודת בריאות הציבור (מזון) [נוסח חדש], התשמ"ג-1983. כמו כן החל המשרד לפעול לקידום חקיקה שתאפשר להטיל קנסות מינהליים על אותם חקלאים.

2. בדוח נאמר כי ראוי לשקול לרכז תחת קורת גג אחת את הטיפול בכל חומרי ההדברה, על כל היבטיו, כדי להבטיח אמות מידה אחידות לרישוי חומרי ההדברה בכל התחומים.

המעקב העלה, כי משרד החקלאות, משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה לא קיימו דיונים משותפים בנושא זה. משרדי הבריאות והחקלאות הודיעו למשרד מבקר המדינה בתשובותיהם מאוקטובר ומדצמבר 2003, בהתאמה, כי הם אינם מקבלים את המלצת מבקר המדינה לרכז תחת קורת גג אחת את הטיפול בכל חומרי ההדברה, ואילו המשרד לאיכות הסביבה מסכים לה ואף ציין בתשובתו מספטמבר 2003 כי יפנה בבקשה למשרדים האמורים לבחון את קשרי הגומלין ביניהם ואת הצורך לרכז את הטיפול תחת קורת גג אחת.

לדעת משרד מבקר המדינה, עמדתם של משרדי החקלאות והבריאות שנקבעה בלי שהמשרדים הנוגעים בדבר קיימו במשותף דיון בנושא על כל היבטיו והשלכותיו, אינה במקומה.

תקני איכות לתוצרת חקלאית

תקני איכות לתוצרת חקלאית טרייה מאפשרים עמידה בתנאי ייצור נאותים ובאיכות אחידה, ומבטיחים תוצרת ממוינת, ארוזה ומסומנת כראוי.

בדוח צוין, שמשנת 1996 החלו משרד החקלאות, מועצת הירקות ומועצת הפירות לנקוט תהליך שנועד להחיל על הירקות והפירות המשווקים בארץ את התקנים הנהוגים במדינות האיחוד האירופי ואשר חלים על התוצרת המיוצאת מישראל. אולם עד סוף שנת 2001 לא יצאה התכנית אל הפועל.
המעקב העלה, שתקני איכות לירקות ופירות עדיין אינם חלים בארץ. משרד החקלאות הודיע בתשובתו מדצמבר 2003 למשרד מבקר המדינה, כי באוגוסט 2002 קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בעניין הסדרת הייצור והשיווק של פירות וירקות על פי תקני איכות (במסגרת הכללים של מועצת הירקות ומועצת הפירות); וכי בשל לחץ של נציגי רשתות השיווק והסתייגות של אגף התקציבים במשרד האוצר מנוסח הצעה שהגיש משרד החקלאות להסדיר את הייצור והשיווק של פירות וירקות, סירבה ועדת הכלכלה לאשר את הכללים.

משרד החקלאות הוסיף בתשובתו, כי ללא אישור הכללים אי אפשר לאכוף את תקני האיכות, והודיע כי יגבש, יחד עם אגף התקציבים באוצר, הצעה שתכליתה עיגון תקני האיכות בחקיקה ראשית. כן הודיע, כי יקבע תקן לתוצרת נחותה, כפי שדורש אגף התקציבים, שיאפשר לשווקה בקמעונאות לאחר שתסומן בסימן מיוחד.

פיקוח על גידולים אורגניים

בדוח צוין, שתוצרת אורגנית המיוצאת מישראל למדינות האיחוד האירופי עומדת בתנאי התקן של האיחוד האירופי לתוצרת אורגנית. אולם משרד החקלאות אינו מפקח על שיווק תוצרת אורגנית בארץ, כיוון שהנושא לא הוסדר בחקיקה. לפיכך, אין לצרכנים בארץ הגנה כפי שיש לצרכנים באירופה הצורכים תוצרת אורגנית מישראל.

המעקב העלה, כי ועדת השרים לחקיקה אישרה באוקטובר 2002 וביוני 2003 את הצעת החוק לפיקוח על תוצרת אורגנית. אולם ביולי 2003 הגיש שר הבריאות ערר על החלטת ועדת השרים, ובו טען כי בשל המצב החוקי הקיים, ונוכח סמכויות משרדו בכל הנוגע למזון, הצעת החוק יוצרת כפילויות וסתירות, וביקש להעלות עניין זה לדיון בממשלה. עד ינואר 2004 לא נדון הערר בממשלה.

מזכיר הממשלה הודיע בתשובתו מינואר 2004 למשרד מבקר המדינה, כי הוא ביקש משרי הבריאות והחקלאות "שצוותים מקצועיים ממשרדיהם יפעלו במשותף לצמצום המחלוקות בטרם יובא הערר לדיון בממשלה שכן מדובר בנושא מקצועי מובהק".

אף על פי שעברו כשנתיים ממועד סיום הביקורת לא תוקנו חלק מהליקויים שהועלו בדוח.

שיעור הדגימות בשנת 2002 ובשנת 2003 (ינואר-ספטמבר) שנמצאו בהן שאריות חריגות של חומרי הדברה עדיין גבוה יחסית בחלק מהמוצרים. השלמת החקיקה, שתאפשר להטיל קנסות מינהליים על חקלאים שבתוצרתם נמצאו ממצאים חריגים, ופרסום שמות החקלאים, יתרמו גם הם להרתעה יעילה ולשיפור התוצרת החקלאית המשווקת בארץ.