לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תשלומים של משרד החינוך לחטיבות העליונות

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תשלומים; דיווחים כספיים; שכר; עובדי הוראה

תקציר

​תקציר

בתי הספר בחטיבות העליונות, כיתות י'-י"ב, הם בבעלות הרשויות המקומיות או בבעלות גופים אחרים כמו רשתות חינוך, עמותות וחברות (להלן - הבעלויות), והן המעסיקות של עובדי ההוראה ושאר בעלי התפקידים בבתי הספר.

משרד החינוך, התרבות והספורט (להלן - המשרד) מעביר לרשויות המקומיות ולבעלויות תשלומים המיועדים בעיקר לתשלומי השכר לעובדי ההוראה ולאחרים וכן לרכישת ציוד (להלן - שכר לימוד). בשנת 2003 העביר להן המשרד שכר לימוד בסך כ-4.5 מיליארד ש"ח.

שכר הלימוד שהמשרד משלם לבתי הספר נקבע לפי מספר השעות התקניות שמוקצבות לבית הספר, לפי עלות שעת ההוראה ולפי רמת השירות של בית הספר. עלות שעת ההוראה נקבעת לפי הממוצע המשוקלל של שנות הוותק, ההשכלה והיקף המשרה של עובדי ההוראה המלמדים בבית הספר (להלן - הפרופיל). חישוב מדדים אלה נעשה על פי דיווחים של בתי הספר ונתונים שברשות המשרד. האחריות לאמינות הדיווחים חלה על מנהלי בתי הספר. על בתי הספר לדווח על כל שעות עבודתם של כל עובדי ההוראה בבית הספר; הנתונים על הוותק וההשכלה של עובדים אלה נמצאים במשרד.

נמצא, כי רשויות מקומיות התקשרו עם חברה לשם קבלת שירותי ייעוץ בעניין הדיווחים למשרד, וכי החברה עשתה שינויים בדיווחים של בתי הספר.

משרד מבקר המדינה מצא ליקויים בדיווחים של כמה רשויות מקומיות:

1. רשויות מקומיות שהסתייעו בשירותיה של החברה התעלמו מהנחיות המשרד, ולא כללו בדיווחים שהגישו לו את מלוא שעות עבודתם של עובדי ההוראה; בעיקר של עובדי ההוראה הצעירים, שהוותק שלהם קטן מהוותק הממוצע של עובדי ההוראה בבית הספר, ודיווח על מלוא שעות עבודתם עלול להקטין את התקציב שיוקצה לבית הספר.

2. כל מורה שהיא אם לילד בן פחות מ-14 ("מורה-אם") ושיעור משרתה 80% לפחות זכאית לתוספת בשיעור 10% משכרה המשולב, ובכך מגדילה את תקציב המועבר לרשויות המקומיות. נמצא, כי בחלק מדיווחי בתי הספר סווגו מורות בעלות ותק גבוה כ"מורות-אמהות" אף שלא היו להן ילדים בני פחות מ-14.

3. בתי ספר דיווחו על שעות עבודתם של עובדי הוראה פעמיים - פעם במסגרת הפרופיל ופעם במסגרת רמת השירות.

הליקויים בדיווחי בתי הספר המשמשים בסיס לתשלומי המשרד בעבור החטיבות העליונות הביאו לתשלומי יתר של המשרד לרשויות המקומיות.

הדיווחים של בתי הספר לשם קביעת רמת השירות טופלו בידי המשרד באופן ידני. הועלה, כי שיעור רמת השירות שקבע המשרד לבתי ספר אחדים היה נמוך מזה שהיו זכאים לו על פי דיווחיהם. עוד נמצא, שמרבית בתי הספר אינם מקבלים מהמשרד את פירוט החישוב של שיעור רמת השירות, ועקב כך אינם יכולים להשיג על השיעור שנקבע להם.

משנת הלימודים התש"ס (1999-2000) המשרד נעזר ברואי חשבון כדי לאתר פרצות במערכת הדיווח. בשנת הלימודים התשס"ג (2002-2003) קיזז המשרד תשלומי יתר בסך כ-15 מיליון ש"ח מתשלומי שכר הלימוד של כ-60 מ-270 בתי ספר שדיווחיהם נמצאו בלתי סבירים. הבדיקה לגבי יתר בתי הספר עדיין לא הושלמה.