פעולות הביקורת
נבדקו כמה היבטים של ההיערכות לטיפול בישראלים במקרי חירום בחו"ל: הפצת מידע והמלצות נסיעה לציבור הנוסעים לחו"ל, הטיפול בישראלים שנקלעו למצוקה אישית ושיגור משלחות חירום לחו"ל. הביקורת נעשתה בעיקר במשרד החוץ, במטה ללוחמה בטרור שבמועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה ובצה"ל.
מידע על סיכונים בחו"ל, סיוע לישראלים במצוקה ושיגור משלחות חירום לחו"ל
תקציר
משרד מבקר המדינה בדק כמה היבטים של ההיערכות לטיפול במקרי חירום בחו"ל ואת התיאום ושיתוף הפעולה בין הגופים הממלכתיים הפועלים בתחום זה. נבדקו פרסום מידע, המלצות ואזהרות בעניין איומי טרור וסכנות אחרות הנשקפות לאזרחי ישראל ברחבי העולם, ההיערכות של משרד החוץ לטיפול בישראלים שנקלעו למצוקה אישית בחו"ל ושיגור משלחות חירום של צה"ל לחו"ל.
משרד החוץ מפרסם מידע והמלצות לציבור הנוסעים לחו"ל בנוגע לבעיות ואירועים במקומות שונים בעולם. אין במשרד נהלים בדבר תוכן ההודעות לציבור, אופן ניסוחן ודרכי פרסומן. אין גם נהלים לשיתוף פעולה בין משרד החוץ למשרד הבריאות בכל הנוגע לפרסום מידע על סכנות בריאותיות באזורים שונים בעולם.
המטה ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי (להלן - המטה ללוט"ר) מכין אזהרות מסע (המלצות להימנע מביקור או שהייה במדינה או באזור מוגדר בחו"ל בשל איומי טרור). משרד התיירות החל להעביר אזהרות מסע של המטה ללוט"ר לסוכני נסיעות על בסיס תקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות), התשס"ג-2003, אך הוא לא התבקש למסור להם המלצות נסיעה שמפרסם משרד החוץ על סכנות אחרות, ואין נוהל משותף לשני המשרדים בעניין זה.
היו עיכובים בפרסום אזהרות המסע, מקצתם בשל חילוקי דעות מקצועיים בין המטה ללוט"ר לבין משרד החוץ.
לצורך ההיערכות למתן טיפול וסיוע לישראלים במצוקה אישית בחו"ל התבקשו נציגויות ישראל בחו"ל להכין "תיקי שטח" ובהם מידע על המקומות שהן מופקדות עליהם. במשרד החוץ אין בקרה על הכנת התיקים ועל עדכונם השוטף בנציגויות.
יש שהמדינה שולחת לחו"ל משלחות חירום של צה"ל, בשיתוף גופים ממשלתיים אזרחיים, באישור הממשלה. חלק מהגופים שהשתתפו באירועים שנבדקו הצביעו על היעדר נוהל מחייב ומנגנון קבוע לתיאום בין כל המערכות הצבאיות והאזרחיות, ולא תמיד היה ברור מי הנושא באחריות הכוללת לתיאום ביניהן.
לא תמיד היה ברור על מי האחריות לשיגור צוות חלוץ לפני משלחת החירום ולקביעת משימתו והרכבו.