הדוח המלא בקובץ המצורף
*
המועצות הדתיות מטפלות במתן שירותי דת, ובהם: פיקוח על כשרות ושחיטה, רבנות ונישואין, עירובין, פעולות לשמירה על טהרת המשפחה, שירותי קבורה ופעולות תרבות תורנית. את הרכב המועצות הדתיות קובעים המשרד לענייני דתות, הרשויות המקומיות והרבנויות המקומיות.
מממצאי הביקורת עולה, שהמשרד לא מילא כראוי את תפקידו בחלק ניכר מהתחומים שהוא מופקד עליהם במועצות הדתיות. בחידוש הרכביהן של מרבית המועצות הדתיות יש פיגור של שנה וחצי לעומת מה שנקבע בחוק.
ממצאי הביקורת מעידים על ליקויים חמורים ביותר בנושא תקצוב המועצות הדתיות. הביקורת העלתה שהמשרד לא אישר בשנים 1994 - 1995 את הסכום הכולל של תקציב כל מועצה דתית ואף לא קבע את חלקו בתקציבן. עוד הועלה שהמשרד סייע למועצות דתיות להציג לפני רשויות מקומיות מצג שווא בעניין גודל התקציב שהוא אישר להן לשנת 1993. משרד מבקר המדינה הצביע על הצורך לעשות רפורמה בתקציב המועצות הדתיות, ולהשתית אותו על סל שירותים.
בנושא תקן כוח האדם במועצות הדתיות הועלה, כי התקן הנוכחי לא נקבע על פי הצרכים האמיתיים של המועצות הדתיות, אלא הוא במידה רבה תוצאה של התפתחות היסטורית.
הביקורת העלתה ששכרם של ראשי המועצות הדתיות גבוה מזה שנקבע בהנחיות המשרד. משרד מבקר המדינה לא קיבל תשובה לשאלה כיצד נקבע שכר הסגנים לראשי המועצות הדתיות. לדעת משרד מבקר המדינה אין הצדקה להצמדת שכרם של ראשי מועצות דתיות לשכר שר בשיעורים כה גבוהים (%80 - %95). כמו כן על המשרד לשקול את ביטול המשרות של סגני ראשי מועצות דתיות בשכר, בכל המועצות הדתיות, חוץ משלוש המועצות הגדולות.
משרד מבקר המדינה התריע על הנטל ההולך וגדל של תשלומי הפנסיה על חשבון התקציב השוטף של המועצות הדתיות, ועל הצורך למצוא לאלתר פתרון לבעיית תשלומי הפנסיה.
על המשרד לענייני דתות לעשות בדיקה כוללת של תפקוד המועצות הדתיות, סל השירותים שעליהן לספק, דרכי תקצובן, כוח האדם המועסק בהן ודרך כינונן, כל זאת גם לאור המלצות ועדת צדוק.