1. ב-6.6.89 מסרתי לך דין וחשבון לפי סעיף 10(ב) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון), על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות לתקופת הבחירות לכנסת השתים-עשרה.
הדו"ח האמור ניתן בהתאם לתיקרת ההוצאות כפי שנקבעה על-פי חוק מימון מפלגות (תיקון מס' 8), התשמ"ט-1989 (להלן - תיקון מס' 8).
2. במכתב הלוואי לדו"ח ציינתי (בעמ' 3, סעיף 5(ג), תחת הכותרת הוצאות בחירות):
"(ג) במערכת הבחירות לכנסת השתים-עשרה היתה חריגה משמעותית ביותר מתקרת הוצאות הבחירות כפי שהיתה בתוקף בתקופת הבחירות. עיקר החריגה היתה אצל שתי הסיעות הגדולות (ראה נספח א'). במצב דברים זה, הסיעות שחרגו כאמור מתקרת ההוצאות היו צפויות לדין וחשבון לא חיובי, שהתוצאה המנדטורית מכך היתה שלילת מימון בשיעור של 15%.
כדי למנוע תוצאה זו, וכדי להחזיר לעצמן את ההוצאות הכבדות שהוציאו, תוך חריגה כאמור, יזמו נציגיהן של שתי הסיעות הגדולות בוועדות הכספים של הכנסת החלטה, לפי הועמדה ב-17.11.1988 יחידת המימון גם לענין מימון הוצאות הבחירות לכנסת השתים-עשרה, על 320,000 ש"ח במקום 207,900 ש"ח. החלטה זו אושררה בסעיף 2 לחוק מימון מפלגות (תיקון מס' 8), התשמ"ט-1989 (להלן - תיקון מס' 8). ההגדלה למפרע של יחידת המימון הביאה - בנוסף על הגדלת בדיעבד של מימון הוצאות הבחירות - גם הגדלה למפרע של תקרת ההוצאות.
ארבע סיעות (אגודת החרדים - דגל התורה, הליכוד, המערך והמפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי - הפועל המזרחי) חרגו מתקרת הוצאות הבחירות כפי שהיתה, בשעתה, כמפורט להלן (בש"ח):
תקרת הוצאות ההוצאה החריגה
הבחירות לפני
התיקון למפרע
(1) אגודת החרדים - 928,512 1,578,770 650,258
דגל התורה
(2) הליכוד 17,744,896 23,750,183 6,005,287
(3) המערך 16,506,880 24,860,883 8,354,003
(4) מפד"ל חזית דתית 2,079,000 3,212,027 1,133,027
לאומית, המזרחי
- הפועל המזרחי
שתיים מבין הסיעות (אגודת החרדים - דגל התורה והמפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי-הפועל המזרחי), חרגו אף מתקרת ההוצאות המתוקנת".
לפיכך, הדין וחשבון שנתתי לגבי שתי הסיעות האמורות לא היה חיובי בשל החריגה מתיקרת ההוצאות, ואילו לגבי סיעת הליכוד וסיעת המערך לא קבעתי חריגה מתיקרת ההוצאות. אולם לגבי סיעת הליכוד שניתי לאחר מכן את הדין וחשבון ללא חיובי (ראה נא מכתבי אליך מיום 20.8.89).
3. (א) לפי פסק דין של בית המשפט העליון בבג"צ142/89-172/89, שניתן ביום 1.7.90, ההעלאה למפרע של גובה יחידת המימון בתיקון מס' 8 נתקבלה שלא כדין. להחלטה זו של בית המשפט העליון השלכה על תיקרת ההוצאות, שכן בהתאם לחוק המימון התיקרה נקבעת על פי גובה יחידת המימון ומשבוטלה ההעלאה למפרע של יחידת המימון חזרה תיקרת ההוצאות לקדמותה.
(ב) הדין וחשבון שמסרתי ב-6.6.89 התבסס, כאמור, על תיקרת ההוצאות לפי תיקון מס' 8, משבוטל התיקון האמור, שומה עלי לתקן את הדוח על בסיס תיקרת ההוצאות המקורית, שהיתה בתוקף בתקופת הבחירות לכנסת השתים-עשרה.
(ג) בהתאם לכך מתבטל הדין וחשבון מ-6.6.89 לגבי סיעת המערך שהיה חיובי. ומוגש בזה דין וחשבון שאינו חיובי בשל חריגה מתיקרת ההוצאות המקומית. התוצאה היא שיש לשלול מסיעה זו מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15%.
(ד) אני מצרפת בזה דין וחשבון חדש לגבי המפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי-הפועל המזרחי.
לסיעה זו אמנם נתתי, כאמור, ב-6.6.89 דין וחשבון לא חיובי בשל חריגה מתיקרת ההוצאות לפי תיקון מס' 8, אולם סכום המימון שנשלל ממנה עקב כך, בהתאם לסעיף 10(ה)(2) לחוק המימון נפל מהסכום שצריך היה לשלול ממנה, בהתחשב בתיקרת ההוצאות המקומית. התוצאה היא שיש לשלול מסיעה זו מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15%, בניכוי הסכום של 4,009 ש"ח שכבר נשלל ממנה לפי הדין וחשבון המקורי (מיום 6.6.89).
(ה) גם לגבי סיעת אגודת החרדים-דגל התורה כבר נתתי ב-6.6.89 דין וחשבון לא חיובי, בין היתר בשל חריגה מתיקרת ההוצאות, לפ תיקון מס' 8 לחוק, ועל פיו נשלל ממנה מימון הוצאות בחירות בשיעור המירבי של 15%. זה מייתר הגשת דין וחשבון חדש לגבי סיעה זו.
(ו) גם לגבי סיעת הליכוד אין מקום לדין וחשבון חדש, נוכח הדין וחשבון השלילי מיום 20.8.89 שהזכרתיו לעיל, שכן כבר נשלל ממנה בעקבותיו מימון הוצאות בחירות בשיעור המירבי של 15%.
4. יצויין שאין כובן קשר ישיר בין מניעת מימון ההוצאות בשיעור המירבי כנאמר לעיל, הנובע מעצם החריגה מהתיקרה המותרת, לבין החזר ההפרש בין יחידת המימון המקורית - שהתיקרה נגזרת ממנה - לבין יחידת המימון החדשה, שהסיעות קבלו מבלי שהיו זכאיות לו, ואשר אותו (ואותן בלבד) חייב בית המשפט העליון את הסיעות להחזיר למדינה. אמרתי שאין "קשר ישיר" בין השניים - בהיותם דברים נפרדים - אך שניהם נובעים מהעובדה המשותפת שבית המשפט העליון בטל את תקון מס' 8 בכל הנוגע להעלאה למפרע של יחידת המימון.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופת הבחירות לכנסת השתים-עשרה של הסיעה המערך
1. משרד מבקר המדינה בדק - על פי חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון) - את חשבונות סיעת המערך (להלן - הסיעה) לתקופת הבחירות לכנסת השתים-עשרה לפי שיטות ביקורת מקובלות.
2. על סמך הבדיקה האמורה, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעה במהלך הביקורת וכן הצהרות נציגי הסיעה, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון,
אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 10(ב) לחוק המימון, כי -
(א) הסיעה ניהלה את מערכת החשבונות שלה בהתאם להנחיות מבקר המדינה;
(ב) הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות לא היו בגבולות האמורים בסעיף 7(א) לחוק המימון:
הסיעה הוציאה סכום של 24,860,883 ש"ח
הסיעה היתה רשאית להוציא סכום של 16,506,880 ש"ח
------------------
הוצאות הסיעה חרגו, איפוא, מן המותר
בסכום של 8,354,003 ש"ח
==========
(ג) ההכנסות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק המימון.
3. נוכח האמור בפסקה 2(ב) לעיל, הדין וחשבון הניתן בזה לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה של הסיעה אינו חיובי.
לפי סעיף 10(ה)(2) לחוק המימון התוצאה היא - שלילת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15%.
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, יג' בתמוז התש"ן
6.7.90
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופת הבחירות לכנסת השתים-עשרה של הסיעה מפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי-הפועל המזרחי
1. משרד מבקר המדינה בדק - על פי חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון) - את חשבונות סיעת מפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי-הפועל המזרחי (להלן - הסיעה) לתקופת הבחירות לכנסת השתים-עשרה לפי שיטות ביקורת מקובלות.
2. על סמך הבדיקה האמורה, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעה במהלך הביקורת וכן הצהרות נציגי הסיעה, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון,
אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 10(ב) לחוק המימון, כי -
(א) הסיעה ניהלה את מערכת החשבונות שלה בהתאם להנחיות מבקר המדינה;
(ב) הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות לא היו בגבולות האמורים בסעיף 7(א) לחוק המימון:
הסיעה הוציאה סכום של 3,212,027 ש"ח
הסיעה היתה רשאית להוציא סכום של 2,079,000 ש"ח
------------------
הוצאות הסיעה חרגו, איפוא, מן המותר
בסכום של 1,133,027 ש"ח
==========
(ג) ההכנסות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק המימון.
3. נוכח האמור בפסקה 2(ב) לעיל, הדין וחשבון הניתן בזה לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה של הסיעה אינו חיובי.
לפי סעיף 10(ה)(2) לחוק המימון התוצאה היא - שלילת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15%, בניכוי הסכום של 4,009 ש"ח שנשלל מהסיעה לפי דין וחשבון מ-6.6.89.
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, יג' בתמוז התש"ן
6.7.90