1. בהתאם לסעיף 10(ג) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון), על נציגי הסיעות בכנסת למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן של הסיעות על הכנסותיהן והוצאותיהן השוטפות לכל שנת כספים, תוך עשרה שבועות מתום אותה שנת כספים. לפי סעיף 10(ג)(2) לחוק המימון רואים את השנה שלאחר הבחירות כמתחילה בתחילת החודש שלאחר פירסום תוצאות הבחירות וכמסתיימת בתום שנת הכספים הבאה.
2. תוצאות הבחירות לכנסת השתים-עשרה פורסמו ב"רשומות" ב-9.11.1988; לכן היה על נציגי הסיעות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן על ההכנסות וההוצאות השוטפות לתקופה 1.12.1988-31.3.1990 (להלן - התקופה הניסקרת) עד ליום 8.6.1990.
3. בהתאם לסעיף 10(ד) לחוק המימון, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, תוך שנים-עשר שבועות לאחר קבלת החשבונות האמורים, דין וחשבון על תוצאות הביקורת. לפיכך אמורה הייתי למסור לך דין וחשבון על תוצאות הביקורת עד 31.8.1990, אולם, לבקשתי האריכה ועדת הכספים של הכנסת את המועד, בתקוף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון, עד ליום 14.9.1990.
4. בתקופה הניסקרת פעלו בכנסת שבע-עשרה סיעות. נציגי שש-עשרה סיעות מסרו את חשבונותיהן במועד.
(1) הסיעה אגודת החרדים-דגל התורה פנתה לוועדת הכספים של הכנסת, לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון, וביקשה להאריך את המועד הקבוע בסעיף 10(ג) לחוק המימון להגשת חשבונותיה. ועדת הכספים נענתה לבקשתה והאריכה את המועד עד ליום 31.8.1990.
(2) הסיעה התאחדות הספרדים שומרי תורה-ש"ס הגישה את חשבונותיה לביקורת המדינה במועד. במהלך הביקורת התברר, שמערכת החשבונות אינה שלמה, וכי רישומים רבים במערכת החשבונות של הסיעה לא לוו באסמכתאות כנדרש על-פי הנחיות מבקר המדינה.
חרף דרישות חוזרות ונשנות, לא המציאו נציגי הסיעה הסברים שיבהירו מהותם של רישומים מעוררי תהייה. גם דרישות להמצאת הסברים ונתונים המתייחסים למערכת החשבונות - לא נענו.
ב-4.9.1990 פנתה הסיעה לוועדת הכספים, לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון, וביקשה להאריך את המועד הקבוע בסעיף 10 לחוק המימון, לצורך מתן התשובות הדרושות. ועדת הכספים נענתה לבקשת הסיעה והאריכה את המועד הקבוע בסעיף 10(ג) לחוק המימון עד ליום 15.10.1990.
5. (א) אני מתכבדת למסור לך במצורף דינים וחשבונות על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים לתקופה הניסקרת של חמש-עשרה סיעות בכנסת השתים-עשרה, כמפורט להלן:
(1) אומץ - להבראת המשק;
(2) הליכוד;
(3) המערך;
(4) המפלגה הדמוקרטית הערבית;
(5) הרשימה המתקדמת לשלום;
(6) התחיה;
(7) חזית דמוקרטית לשלום ולשוויון - המפלגה הקומוניסטית הישראלית (רק"ח), פנתרים שחורים וחוגי ציבור יהודים וערבים;
(8) יהדות התורה המאוחדת - אגודת ישראל;
(9) מולדת;
(10) מפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי-הפועל המזרחי;
(11) מפ"ם - מפלגת הפועלים המאוחדת ובלתי מפלגתיים;
(12) צומת - התנועה להתחדשות ציונית ובלתי מפלגתיים;
(13) רצ - התנועה לזכויות האזרח ולשלום;
(14) תנועת המרכז - שינוי (שינוי-ל"ע-המרכז הליברלי);
(15) תמ"י תנועת מסורת ישראל.
(ב) הדינים וחשבונות על ביקורת חשבונותיה של הסיעה אגודת החרדים-דגל התורה ושל הסיעה התאחדות הספרדים שומרי תורה-ש"ס יוגשו בנפרד, לאחר עריכת הביקורת במיסגרת התקופה הנקובה בסעיף 10(ד) לחוק המימון, שתימנה ממועד מסירת חשבונותיהן, לפי הארכות שאושרו להן, כאמור.
6. הוצאות
(א) על-פי בדיקת החשבונות שנמסרו לביקורת, הסתכמו ההוצאות השוטפות של חמש-עשרה הסיעות האמורות בתקופה הניסקרת ב-42,998,014 ש"ח (ראה נספח). סכום זה אינו כולל הוצאות למימון אשראי, שכן לפי חוק המימון אין הן בגדר "הוצאות" לעניין התיקרה המותרת; הסכום האמור גם אינו כולל - בהתאם להוראת סעיף 17(ב) לחוק המימון - כספים שהוצאות למימון מערכת הבחירות להסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל (להלן - ההסתדרות) ולצורכי המפלגות המופיעות בה, בגובה הסכומים שקיבלו הסיעות למטרות אלה על-פי החלטת ההסתדרות.
(ב) הוצאותיהן של שתי סיעות חרגו מתיקרת ההוצאות הקבועה בסעיף 7(ב) לחוק המימון, כמפורט להלן (בש"ח):
תיקרת ההוצאות ההוצאה החריגה
(1) מפ"ם מפלגת 1,580,445 2,169,524 589,079
הפועלים המאוחדת
ובלתי מפלגתיים
(2) רצ - התנועה 2,634,075 2,815,062 180,987
לזכויות האזרח
ולשלום
החריגה מתיקרת ההוצאות מצד שתי הסיעות האמורות נובעת מהוצאות שביצוע במישור ההסתדרותי, ובעיקר למימון מערכת הבחירות להסתדרות, בסכומים שעלו על אלה שקיבלו על-פי החלטת ההסתדרות, כמבואר לעיל.
סיעת רצ - התנועה לזכויות האזרח ולשלום העלתה בפני את הטענה, שהיא עמדה בתיקרת ההוצאות המותרת, וזאת משני טעמים: האחד - שהוצאותיה במערכת הבחירות להסתדרות התבססו על ציפיותיה להגביר את ייצוגה בהסתדרות, ציפיות שאכן התממשו; והאחר - שהגידול בייצוגה הגדיל את הסכומים להם היא זכאית מאת ההסתדרות בארבע השנים, עד לבחירות הבאות. לפיכך - זו עמדתה - מן הדין לפרוס את הוצאותיה לבחירות להסתדרות על פני ארבע השנים הבאות. לחלופין, מן הדין לחשב את ההוצאות המותרות, לעניין סעיף 7(ב) לחוק המימון, לפי גודלה של הסיעה כתוצאה מהבחירות להסתדרות, ולא על-פי גודלה ערב הבחירות.
אין בידי לקבל את הטענות האמורות, שכן הן עומדות בסתירה ללשונו הברורה של חוק המימון. ההוצאות המובאות בחשבון הן אלה שהוצאו בשנה הניסקרת, ללא אפשרות של פריסה לשנים הבאות. ואשר לבקשה להתיר הוצאות לפי גודל הסיעה לאחר הבחירות - קיימת הוראה כזאת אך ורק לגבי הבחירות לכנסת (סעיף 7(א)(2) לחוק המימון). החלת הוראה דומה על מערכת הבחירות להסתדרות היא עניין לרשות המחוקקת.
(ג) בהתאם לסעיף 10(ה)(2) לחוק המימון, הסנקציה בגין חריגה מתיקרת ההוצאות הקבועה בסעיף 7(ב) לחוק היא שליש מסכום החריגה, ובלבד שסכום השלילה לא יעלה על 15% מהסכום השנתי אשר הסיעה זכאית לו לפי סעיף 2(א)(2) לחוק המימון.
לפיכך הסנקציות על שתי הסיעות הן כמפורט להלן:
(1) מפ"ם- מפלגת הפועלים המאוחדת ובלתי מפלגתיים - 15% מהסכום השנתי אשר הסיעה זכאית לו לפי סעיף 2(א)(2) לחוק המימון, דהיינו - שלילת סכום השווה ל-1 ו-4/5 תשלומי מימון חודשיים.
(2) רצ-התנועה לזכויות האזרח ולשלום - שליש מסכום החריגה.
7. הכנסות
(א) המימון הממלכתי שהגיע לפי חוק המימון לחמש-עשרה הסיעות בתקופה הניסקרת, למימון הוצאותיהן השוטפות, הסתכם ב-32,779,600 ש"ח (ראה נספח).
(ב) בסעיף 10(ה)(1) לחוק המימון נקבעה סנקציה בגין דין וחשבון לא חיובי של מבקר המדינה, בין היתר - בשל קבלת תרומה מתאגיד בניגוד להוראות סעיף 8(א) לחוק המימון. הסנקציה מתבטאת באי-השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15%, או בשלילת שלושה תשלומים חודשיים למימון הוצאות שוטפות, לפי העניין.
בחוק מימון מפלגות (תיקון מס' 8), התשמ"ט-1989, אשר פורסם ב"רשומות" ב-8.2.1989, תוקן, בין היתר, סעיף 10(ה) לחוק המימון, והוענק למבקר המדינה שיקול דעת להפחית, בנסיבות מתאימות, את הסנקציה האמורה (סעיף 10(ה)(3)).
בחוק מימון מפלגות (תיקון מס' 10), התש"ן-1990, אשר פורסם ב"רשומות" ב-7.3.1990, הוגבל גובה התרומה שמותר לסיעה לקבל מיחיד. יחד עם זאת נקבע - בסנקציה מנדטורית בגין קבלת תרומה אסורה, בין מיחיד ובין מתאגיד - תשלום קנס שהוא כפל סכום התרומה.
משמע, מאז תיקון מס' 10 של חוק המימון, קיימות זו בצד זו שתי סנקציות מצטברות בגין קבלת תרומה מתאגיד.
(ג) לגבי הסיעה הרשימה המתקדמת לשלום, לא יכולתי לקבוע במידת הוודאות הנדרשת, על פי התיעוד שהומצא לביקורת, כי הסיעה אכן עמדה באיסור של קבלת תרומה מתאגיד הקבוע בסעיף 8(א) לחוק המימון. לכן, הדין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעה לתקופה הניסקרת אינו חיובי.
כאמור, בהתאם לסעיף 10(ה)(1) לחוק המימון, הסנקציה המירבית בגין קבלת תרומה מתאגיד בניגוד להוראות סעיף 8(א) לחוק המימון היא שלילת שלושה תשלומי מימון חודשיים מלאים.
לאחר ששקלתי את מידת החריגה ונסיבותיה ואת ההסברים שקיבלתי מנציגי הסיעה, הגעתי לכלל מסקנה שאין בפני נסיבות המצדיקות הפחתת הסנקציה לפי סעיף 10(ה)(3) לחוק המימון. תיקון מס' 10 לחוק המימון ניכנס לתוקפו רק לאחר קבלת התרומות, ועל כן איני מורה לסיעה להעביר לאוצר המדינה סכום ששוויו פי-שניים מסכום התרומות.
8. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) בהתאם לחוק המימון, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה בהתאם להנחיות מבקר המדינה ולרשום את הכנסותיה והוצאותיה לפי אותן הנחיות.
(ב) לגבי שתי סיעות, המפורטות להלן, קבעתי שהן לא הקפידו הקפדה מלאה על ניהול מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה. משום כך הדינים וחשבונות על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של סיעות אלה אינם חיוביים:
(1) הרשימה המתקדמת לשלום - בעניין הסנקציה לסיעה זו, ראה את האמור בסעיף 7(ג) לעיל;
(2) יהדות התורה המאוחדת-אגודת ישראל - בהתאם לסמכותי לפי סעיף 10(ה)(3), אני ממליצה לשלול מהסיעה תשלום חודשי אחד של מימון ההוצאות השוטפות, ולא שלושה תשלומי מימון חודשיים מלאים.
9. סיכום תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות לתקופה 1.12.1988-31.3.1990
(א) לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן של אחת-עשרה הסיעות המפורטות להלן, ניתן דין וחשבון חיובי:
1. אומץ - להבראת המשק;
2. הליכוד;
3. המערך;
4. המפלגה הדמוקרטית הערבית;
5. התחיה;
6. חזית דמוקרטית לשלום ולשוויון - המפלגה הקומוניסטית הישראלית (רק"ח), פנתרים שחורים וחוגי ציבור יהודים וערבים;
7. מולדת;
8. מפד"ל חזית דתית לאומית, המזרחי-הפועל המזרחי;
9. צומת - התנועה להתחדשות ציונית ובלתי מפלגתיים;
10. תנועת המרכז - שינוי (שינוי-ל"ע-המרכז הליברלי);
11. תמ"י תנועת מסורת ישראל.
(ב) לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן של ארבע הסיעות המפורטות להלן, הדין וחשבון אינו חיובי:
(1) הרשימה המתקדמת לשלום - בגין אי-הקפדה מלאה על קיום הנחיות מבקר המדינה ובגין תרומות שלגביהן לא ניתן היה לקבוע אם הסיעה עמדה באיסור של קבלת תרומות מתאגיד לפי סעיף 8(א) לחוק המימון - הסנקציה היא שלילת שלושה תשלומי מימון חודשיים של הוצאות שוטפות;
(2) יהדות התורה המאוחדת-אגודת ישראל - בגין אי-הקפדה מלאה על קיום הנחיות מבקר המדינה - הסנקציה המומלצת היא שלילת תשלום מימון חודשי אחד של הוצאות שוטפות;
(3) מפ"ם-מפלגת הפועלים המואחדת ובלתי מפלגתיים - בגין חריגה מתיקרת ההוצאות הקבועה בסעיף 7(ב) לחוק המימון - הסנקציה היא שלילה בשיעור של 15% מהסכום השנתי, אשר הסיעה זכאית לו לפי סעיף 2(א)(2) לחוק המימון, כאמור - שלילת סכום השווה ל-1 ו-4/5 תשלומי מימון חודשיים.
רצ-התנועה לזכויות האזרח ולשלום - בגין חריגה מתיקרת ההוצאות הקבועה בסעיף 7(ב) לחוק המימון - הסנקציה היא שליש מסכום החריגה, דהיינו 60,329 ש"ח.
בכבוד רב,
ובברכת כתיבה וחתימה טובה
מרים בן-פורת
הנספח בקובץ המצורף