1. ב-13.9.1990 מסרתי לך דינים וחשבונות על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים לתקופה 1.12.1988 - 31.3.1990 (להלן - התקופה הניסקרת) של חמש-עשרה מהסיעות בכנסת השתים עשרה.
בסעיף 4 (1) במכתב הלוואי לדינים וחשבונות האמורים ציינתי, כי ועדת הכספים של הכנסת נענתה לבקשת הסיעה אגודת החרדים - דגל התורה (להלן - הסיעה), והאריכה את המועד הקבוע בסעיף 10(ג) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון) להגשת חשבונותיה לתקופה הניסקרת - עד ליום 31.8.1990.
בהתאם לסעיף 10(ד) לחוק המימון על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, תוך שנים-עשר שבועות לאחר קבלת החשבונות האמורים, דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות. נציגי הסיעה מסרו למשרדי את חשבונות הסיעה לתקופה הניסקרת, ואני מתכבדת למסור לך במצורף דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות אלה.
2. על-פי בדיקת החשבונות שנמסרו לביקורת, אני קובעת, כי הוצאות הסיעה לא חרגו מתקרת ההוצאות המותרת וכי הסיעה עמדה באיסור של קבלת תרומות מתאגידים.
3. בהתאם לחוק המימון, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה בהתאם להנחיות מבקר המדינה ולרשום את הכנסותיה ואת הוצאותיה לפי אותן הנחיות.
על-פי התיעוד שהומצא לביקורת קבעתי, כי הסיעה לא הקפידה הקפדה מלאה על ניהול מערכת החשבונות שלה בהתאם להנחיות מבקר המדינה. משום כך הדין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעה אינו חיובי:
(א) בהנחיות מבקר המדינה נקבע, כי סיעה תודיע למבקר המדינה על כל חשבון בנק, על מספרו ועל סגירת כל חשבון כזה. בדצמבר 1998 פתחה הסיעה חשבון בנק באחד מהבנקים המסחריים. הסיעה הודיעה למשרדי על קיומו של חשבון זה רק עם הגשת חשבונותיה לתקופה הניסקרת בספטמבר 1990. הפעולות שבוצעו בחשבון זה לא השתקפו במערכת החשבונות השוטפת שניהלה הסיעה. אלא נוהלו במערכת חשבונות נפרדת, אשר פעולותיה שוייכו בדיעבד ע"י הסיעה למערכת הבחירות לכנסת.
(ב) סעיף 1 להנחיות קובע:
"סיעה תנהל מערכת חשבונות בצורה שתאפשר בדרכי ביקורת מקובלות, לזהות בבירור, לאמת ולסכם את הוצאותיה לבחירות ואת הוצאותיה השוטפות בנפרד אלה מאלה, ולזהות את הכנסותיה על מקורותיהן".
סעיף 10 להנחיות קובע:
"כל רישום במערכת החשבונות יפנה לאסמכתא, המעידה על מהימנותו ושלמותו של הרישום והמאפשרת לעמוד על פרטי הפעולה הנוגעת; על הרישום לאפשר איתור האסמכתא בתיקי הסיעה".
חרף דרישות חוזרות ונשנות לא המציאה הסיעה לביקורת אסמכתאות לחלק מהרישומים במערכת החשבונות; העדר אסמכתאות כאמור גם לא איפשר לביקורת לאמת, לסכם ולשייך את הוצאות הבחירות ואת ההוצאות השוטפות בנפרד אלה מאלה.
4. בהתחשב בכך שהמדובר בסיעה חדשה, אשר זו מערכת החשבונות השוטפים הראשונה שהיא הגישה לביקורת, ובהתחשב באופי החריגה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מנציגי הסיעה, אני ממליצה, בתוקף סמכותי לפי סעיף 10(ה)(3) לחוק המימון, לשלול מהסיעה תשלום של 50,000 ש"ח מהתשלומים הקרובים למימון הוצאותיה השוטפות, ולא שלושה תשלומים חודשיים מלאים שערכם כיום הוא כ-133,000 ש"ח.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופה 1.12.1988 עד 31.3.1990 של הסיעה: אגודת החרדים - דגל התורה
1. משרד מבקר המדינה בדק - על פי חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון) - את חשבונות אגודת החרדים - דגל התורה (להלן - הסיעה) לתקופה 1.12.1988 - 31.3.1990 לפי שיטות ביקורת מקובלות.
2. על סמך הבדיקה האמורה, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעה במהלך הביקורת וכן הצהרות נציגי הסיעה, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון,
אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 10(ד) לחוק המימון, כי -
(א) הרישומים במערכת החשבונות של הסיעה לא איפשרו לביקורת לזהות בבירור, לאמת ולסכם את הוצאותיה השוטפות בנפרד מיתרת הוצאותיה במערכת הבחירות לכנסת ה-12. הסיעה גם לא עמדה בדרישה, שכל רישום במערכת החשבונות יפנה לאסמכתא המעידה על מהימנותו ושלמותו של הרישום והמאפשר לעמוד על פרטי הפעולה הנוגעת. כמו כן לא דיווחה הסיעה על פתיחתו של אחד מחשבונות הבנק שלה. הפעולות שבוצעו במסגרת חשבון בנק זה נוהלו בנפרד ולא השתקפו במערכת החשבונות השוטפים של הסיעה.
בכך לא הקפידה הסיעה על ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה;
(ב) ההוצאות השוטפות של הסיעה בתקופה 1.12.1998-31.3.1990 היו בגבולות האמורים בסעיף 7(ב) לחוק המימון;
(ג) ההכנסות של הסיעה בתקופה 1.12.1998-31.3.1990 עמדו בהגבלות הקבועות בסעיף 8 לחוק המימון, לעניין קבלת תרומות.
3. נוכח האמור בפיסקא 2(א) לעיל, הדין וחשבון הניתן בזה לגבי תוצאות ביקורת חשבונות הסיעה אינו חיובי.
יחד עם זאת, בהתחשב באופי החריגה ובמידתה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מנציגי הסיעה, אני ממליצה, בתוקף סמכותי לפי סעיף 10(ה)(3) לחוק המימון, לשלול מהסיעה תשלום של 50,000 ש"ח מהתשלומים הקרובים למימון הוצאותיה השוטפות, ולא שלושה תשלומים חודשיים מלאים שערכם כיום הוא כ-133,000 ש"ח.
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, ד' בכסליו התשנ"א
21 בנובמבר 1990