גלי צה"ל משמשת מאז 1950 כתחנת הרדיו של צה"ל, ופועלת כיחידה צבאית הכפופה לקצין החינוך והנוער הראשי, הכפוף לראש אגף כוח אדם בצה"ל. בשנת 1994 הוקמה במסגרת גלי צה"ל רשת שידור נוספת המכונה "גלגלצ", אשר משדרת בעיקר תכניות מוזיקה ודיווחים שוטפים על התנועה בכבישים. מצבת כוח האדם של גלי צה"ל הסתכמה בדצמבר 2003 ב-317 חיילים ועובדים, ובהם 179 חיילים בשירות חובה וקבע; 46 אזרחים עובדי צה"ל; ו-92 עובדים שהועסקו באמצעות חברת כוח אדם. בנוסף, מנתה מצבת כוח האדם של התחנה באותה עת כ-300 חיילים במילואים. בתחנה פועלות 11 מחלקות המרכזות את הפעילות הייעודית והמינהלית של גלי צה"ל, וביניהן: מחלקת ארגון, מחלקת חדשות ואקטואליה, מחלקת תרבות, מחלקת אומר, תחנת גלגלצ, מחלקה כלכלית-שיווקית ומחלקת אחריות שידור. את מפקד התחנה ממנה שר הביטחון. העלות הכוללת להפעלת התחנה הסתכמה בשנת 2002 בכ-33 מיליון ש"ח. להלן פירוט עיקרי הממצאים שהועלו בביקורת:
ההוראות המסדירות את פעילות התחנה
פעילותה של גלי צה"ל מוסדרת באמצעות פקודת ארגון אשר אינה מהווה בסיס נורמטיבי הולם להסדרת פעילות התחנה, על מאפייניה הייחודיים בהשוואה ליחידות צה"ל האחרות.
הניהול התקציבי
א. התקציב של גלי צה"ל משקף רק כמחצית מהעלות השנתית הכוללת להפעלת התחנה, ושאר העלויות ממומנות מתקציביהם של אגפי המטה הכללי. במצב זה מוגבלת היכולת לאמוד ולנתח את כלל הפעילות של התחנה מבחינה כלכלית, ונפגעת היכולת של מפקדת קצין החינוך והנוער הראשי לקיים בקרה תקציבית נאותה על כלל הפעילות של התחנה.
ב. עסקות חליפין שביצעה התחנה, בהיקף כספי של מיליוני ש"ח בשנה, לא קיבלו ביטוי בתקציב גלי צה"ל.
ג. גלי צה"ל מקיימת את פעילותה התקציבית, הכלכלית והשיווקית, עם כוח אדם המופקד על תחומים אלו, שאינו בעל השכלה פורמלית מתאימה בתחומי הכלכלה, החשבונאות או במינהל עסקים.
התקשרויות עם גופים אזרחיים
א. תהליכי ההתקשרות של גלי צה"ל עם גורמי חוץ נעשים על ידי עובדי המחלקות השונות בתחנה, המנהלים את המשא והמתן, מתחייבים בשם גלי צה"ל וחותמים על הסכמים בשמה, ללא הרשאה ממשרד הביטחון, כנדרש בהוראת הפיקוד העליון בנושא התקשרויות עם ספקים, וללא מעורבות הגורמים המקצועיים במשרד הביטחון.
ב. מפקד גלי צה"ל, שהינו קצין בשירות קבע, נוהג לחתום בשם משרד הביטחון על רובם המוחלט של ההסכמים בדבר תשדירי השירות ותשדירי החסות, בלי שמשרד הביטחון הסדיר את הרשאתו לכך כדין, וחרף העובדה שגלי צה"ל העלתה בפני המשרד בעבר את הבעיה במטרה להביא לפתרונה.
ג. גלי צה"ל סיכמה מסמך המפרט את מדיניות התעריפים של תשדירי השירות והחסויות, אולם מסמך מדיניות זה לא אושר על ידי הגורמים המקצועיים במשרד הביטחון, אשר נושאים באחריות הכוללת בתחומי ההרכשה והמכירות בצה"ל, למרות שהועבר אליהם עוד באוקטובר 2002.
ד. בבדיקה שערך משרד מבקר המדינה בנוגע לשני שיתופי פעולה נרחבים שקיימה גלי צה"ל עם חברות מסחריות, נמצא שההתקשרויות התבצעו בלי שנבחנו היבטי רכש ומכרזים מבחינה משפטית ואף בלי שהן נבחנו מבחינה כלכלית; התקשרות שבמסגרתה מאזכרת גלי צה"ל בתכניותיה חברה מסחרית, בהיקף ששוויו הכספי הוא מיליוני ש"ח לשנה, מתקיימת במשך שנים בלי שנחתם הסכם בין הצדדים.
ה. גלי צה"ל מעניקה למאזינים במסגרת שידוריה פרסים, המתקבלים מגופים מסחריים בתמורה לאזכור שמם של אותם גופים בשידור. פעילות התחנה בנושא זה נעשתה במישרין על ידי עובדי מחלקות שונות בתחנה, לרבות חיילים בשירות חובה. נמצאו ליקויים ביישום נוהל שסיכמה התחנה בשנת 2002 בעניין אישור הפרסים והיקף התמורה בגינם.
כוח אדם
עיתונאים בכירים המועסקים כאזרחים עובדי צה"ל
א. זה שנים רבות לא מיושמים בגלי צה"ל כללי הרישום והפיקוח שנקבעו בהוראות הצבא לגבי הבקרה על שעות עבודתם של אזרחים עובדי צה"ל בנוגע לעיתונאים הבכירים של התחנה. בחינה של נושא זה, שהחלה לפני כעשר שנים, טרם סוכמה במשרד הביטחון.
ב. מרכז תעסוקת אזרחים עובדי צה"ל (להלן - מרכז תע"ץ) וגלי צה"ל סיכמו במקרים מסוימים עם עיתונאים הסדרים בדבר תשלום גלובלי עבור שעות נוספות ושעות כוננות, בניגוד לפקודת מטכ"ל בנושא זה. סיכומים אלה היוו לעתים מכשיר להגדלת שכרם של העיתונאים מעבר לרמות השכר המאושרות על ידי משרד הביטחון ומרכז תע"ץ.
עובדי חברת כוח אדם
א. מאז תחילת שנת 2000 מעסיק משרד הביטחון עובדים בגלי צה"ל באמצעות חברת כוח אדם, אף שלגבי מרביתם לא מתקיימים התנאים לצורת העסקה זו, כפי שנקבעו בהודעת נציבות שירות המדינה ואומצו בהוראת משרד הביטחון.
ב. נמצאו הבדלים משמעותיים בין הנורמות וההסדרים המינהליים החלים על אזרחים עובדי צה"ל שבתחנה לבין אלו החלים על עובדי חברת כוח האדם, הממלאים תפקידים דומים.
ג. גלי צה"ל גיבשה, בהתאם להנחיות משרד הביטחון, תעריפון לקביעת שכרם של עובדי חברת כוח האדם. תעריפון זה כולל טווחי שכר לפי תפקיד. שכרם של עובדים אלה נקבע על ידי מפקד התחנה ומאושר על ידי משרד הביטחון בלי שנקבעו לכך עקרונות ואמות מידה ברורים. כמו כן, התעריפון אינו מתייחס לכל המשימות שנעשות בגלי צה"ל.
ד. הפיקוח על שעות העבודה של עובדי חברת כוח האדם נמצא לקוי, ואף לא התקיים כלל פיקוח על עבודתם של עובדים המועסקים לפי הסכם שכר גלובלי.
שירות חיילי מילואים בתחנה
נמצאו מקרים, שגלי צה"ל לא קיזזה מהתשלומים שהיא משלמת לחברת כוח האדם את הימים שבהם שירתו במסגרת שירות המילואים עובדי גלי צה"ל, המועסקים באמצעות חברה זו.
כתבי חוץ
כתבי החוץ של התחנה עבדו במשך שנים עם גלי צה"ל כפרילנסרים בלי שנחתם בינם לבין משרד הביטחון כל הסכם המסדיר את אופן ואת תנאי העסקתם, לרבות הגדרת היקף עבודתם, דרכי הדיווח והתמורה.
ניהול התקליטייה
עשרות אלפי התקליטורים, שמחזיקה גלי צה"ל, אינם מטופלים כאפסניית צה"ל, וממילא לא מולאו מרבית ההוראות של צה"ל בתחום זה. כן נמצאו ליקויים ברישום של מלאי התקליטורים, ובפיקוח אחר השימוש בהם על ידי עובדי התחנה.
ארכיון הקלטות השידור
כ-60,000 סרטים מגנטיים, שעליהם מוקלטות כ-70,000 שעות שידור, אינם מוחזקים בגלי צה"ל בתנאים אשר יבטיחו את שלמותם, כנדרש בפקודת המטכ"ל, העוסקת, בין היתר, בנושא שימור חומר ארכיוני, וקיים סיכון ממשי לפגיעה ולאובדן של הקלטות המהוות נכס בעל ערך היסטורי רב.