פעולות הביקורת
נבדקו פעולות עיריית מעלה אדומים בעיקר בענייני כספים, גביית מסים, ניהול נכסי העירייה וענייני כוח אדם.
תקציר
היישוב מעלה אדומים נמצא מזרחית לירושלים והוא מונה כ-28,000 תושבים. היישוב מנוהל על ידי עיריית מעלה אדומים, שהוקמה כמועצה מקומית בשנת 1979, וקיבלה מעמד של עירייה ב-1991. תחום השיפוט של העירייה משתרע על כ-55,000 דונם. הבחירות האחרונות לעירייה התקיימו בנובמבר 1999, ובהן נבחרו ראש העירייה ו-15 חברים למליאת המועצה. בשנת 2003 עמד תקציב העירייה על כ-142 מיליון ש"ח.
בעיריית מעלה אדומים נמצאו ליקויים בתחום ניהול כספי העירייה ונכסיה, בין היתר בנושאים הבאים:
א. עד למועד סיום הביקורת, פברואר 2004, טרם אושרו תקציבי העירייה לשנים 2003 ו-2004 על ידי הממונה על היישובים היהודיים מטעם משרד הפנים באזור יהודה והשומרון. השימוש בכספי העירייה ללא תכנית תקציבית מאושרת כנדרש אינו עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין.
ב. בשנת 2003 חלה עלייה משמעותית בגירעון השנתי השוטף בתקציב העירייה, בין היתר עקב אי-גבייה מלאה של מסים עירוניים.
ג. בבדיקת נושא התקציבים הבלתי רגילים (תב"ר) המשמשים למימון פרויקטים שונים לפיתוח נמצא, כי בעירייה לא היו תכנית עבודה רב-שנתית ותכניות שנתיות המתוות את פעילות העירייה לטווח ארוך. הדבר פגע ביכולת מועצת העירייה להחליט על ביצוע פרויקטים תוך כדי שקילת כל החלופות האפשריות ובהתאם לסדרי עדיפויות. העירייה הביאה לאישור מועצת העירייה פרויקטים, אשר לא נגזרו מתכנית שלמה שמתורגמת לזמן ולתקציב כולל. הפרויקטים תוקצבו רק בחלקם, ועקב כך הם הובאו פעמים נוספות לאישור מועצת העירייה, לאחר שנמצאו תקציבים נוספים להשלמתם. כתוצאה מכך, התארך לוח הזמנים לביצועם, גדלו עלויותיהם, ונפגמה עד מאוד היכולת לתכנן, לבצע ולעקוב אחר ביצועם.
ד. העירייה העניקה תמיכות כספיות או הטבות שוות כסף לגופים שונים ללא אישור ועדת תמיכות ובניגוד להוראות.
ה. טיפול המועצה בניהול נכסיה היה לקוי, דבר שהתבטא בכך שהעירייה לא ניהלה רישום כולל ומעודכן של נכסיה, ובמשך שנים נוהלו נכסיה שלא באמצעות מערכת ממוחשבת.
נמצאו ליקויים באופן הטיפול של העירייה בנושאי כוח אדם ושכר, כלהלן:
א. תקן כוח האדם בעירייה לא אושר על ידי משרד הפנים כנדרש.
ב. בעירייה לא קיים נוהל לקבלת החלטות בענייני עובדים, כמו קביעת מתח דרגות למשרה ולמתן דרגות; העירייה מינתה עובדים, שלא באמצעות כתבי מינוי כנדרש, ולא הכינה חוות דעת תקופתיות לעובדיה.
ג. העירייה העניקה לעובדים רבים דרגות החורגות ממתח הדרגות המותר על פי ההוראות.
ד. נמצאו מקרים של חריגות בשכר העובדים, כגון: תוספות אחוזיות, ותשלום עבור שעות כוננות ושעות נוספות. תופעות אלו בלטו במיוחד בכל האמור בעובדים בעלי תפקידים בכירים בעירייה.
ה. נמצאו ליקויים במימון לימודים אקדמיים לעובדים.
בדיקת פרויקט לבניית מוזיאון בלעדי ליצירות הצייר משה קסטל ז"ל, שעלותו צפויה להסתכם במועד סיומו בכ-5 מיליון דולר, העלתה ליקויים בדרך טיפול העירייה בשלבי התכנון. הקמת המוזיאון שהחלה עוד בשנת 1993, טרם הסתיימה במועד סיום הביקורת (פברואר 2004), בחלוף יותר מעשור שנים.