משק כלי "רכב לבן" בצה"ל כולל, בין היתר, כ-10,000 כלי רכב, שנועדו לשימושם של קציני צה"ל לביצוע נסיעות מנהלתיות ולשימוש לאחר שעות הפעילות כ"תנאי שירות" (רכב נוסעים), וכן כ-2,500 כלי רכב מסוגים שונים שנועדו למשימות ייעודיות, כגון: רכב קשר וניידות של המשטרה הצבאית (רכב ייעודי). עלות קיומו של משק זה (חידוש ואחזקה, ללא הוצאות דלק) מסתכמת בממוצע בכ-250 מיליון ש"ח לשנה. בתקופה יוני 2003 - דצמבר 2003 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת, שבמסגרתה נבחנו היבטים מרכזיים בתחום ניהול משק הרכב הלבן בצה"ל. להלן עיקרי הממצאים:
א. הגדרת ייעודו של משק הרכב הלבן בפקודות מטכ"ל כרכב צבאי שנועד לנסיעות בתפקיד, מיושנת, מאחר שאינה תואמת את המצב בפועל, שבו מרבית כלי הרכב מועמדים לשימושם של משרתי הקבע כרכב צמוד, הן לצורך תפקידם והן לשימושים שמחוץ לתפקידם.
ב. בשנת 1998 ביזר צה"ל את סמכויות התקינה של אג"ת ל"סמכויות", וקבע, שאג"ת יקבע את שיאי רכב הנוסעים לכל סמכות. לקראת ביזור הסמכויות לא נערכה באג"ת עבודת מטה, שכללה בחינה של צורכי היחידות, לצורך קביעת שיאי הרכב של הסמכויות.
ג. המפתח שקבע אג"ת להקצאת רכב למרכיב תנאי השירות קובע את השיעור המזערי לזכאות לרכב; בפועל, המפתחות הפנימיים הנהוגים להקצאת רכב נוסעים בסמכויות גבוהים משמעותית מהמפתח שקבע אג"ת.
ד. במפתח אג"ת אין ביטוי לשוני שבמאפייני התפקידים והמשימות בזרוע האוויר ובזרוע הים, שם ניתנות לו פרשנויות מרחיבות שאינן מקובלות על אג"ת. כמו כן, המפתחות הפנימיים בסמכויות יצרו מצב של שונות בין זכויותיהם של קצינים המשרתים בתפקידים דומים בסמכויות שונות, ובעיקר במערך העורפי.
ה. בשנים 1999-2003 גדל שיא רכב נוסעים בכ-11% ושיא הרכב הייעודי בכ-21%. בשנת 2003 חרגו מצאי רכב הנוסעים ומצאי הרכב הייעודי משיאי אג"ת במאות כלי רכב, מחד; ומאידך, מגבלות התקציב בשנה זו לא אפשרו לתת מענה מלא לרכש רכב נוסעים על פי המודל האופטימלי שקבע צה"ל. כתוצאה מכך, חל בשנה זו גידול של כ-25% בהוצאות אחזקת משק הרכב הלבן בהשוואה לשנה הקודמת. התמשכות מגמות אלה עשויה להביא לעלייה בלתי מבוקרת בעלויות קיום המשק.
ו. משך שנים נרכשו כלי רכב ייעודיים שלא על פי נוהלי אג"ת, וחלק ניכר מכלי הרכב הייעודיים שנרכשו הם כלי רכב סטנדרטיים, שניתן להשתמש בהם כרכב נוסעים, שלא לפי ייעודם. הדבר גרם לטשטוש ההבדל בין משק הרכב הייעודי לבין משק רכב הנוסעים.
ז. רוב משרתי הקבע המשרתים ביחידות ברמת פעילות א' ומעלה חויבו החל משנת 1997 בהכנסה זקופה בגין שימוש ברכב בשיעורים הגבוהים באופן ניכר מאלו שבהנחיות אכ"א.
ח. בניגוד לפקודת מטכ"ל, חלק מאוכלוסיית הזכאים לרכב נוסעים, בעיקר מפקדי פלוגות המשרתים ביחידות שדה והזכאים לרכב מלא, לא דיווחו שקיבלו רכבים לצורך החיוב במס.