לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תקציר

​עיריית קריית ביאליק סיימה את פעילותה הכספית בשנת 2002 בגירעון מצטבר של כ-30 מיליון ש"ח.

בראשית דצמבר 2003, בעקבות הבחירות המוניציפליות, החל לכהן ראש עירייה חדש. משרד מבקר המדינה בדק את ניהול ענייני העירייה בשלוש השנים שקדמו לכהונתו.

מועצת העירייה (להלן - המועצה) התכנסה בשנים 2002-2003 בתדירות נמוכה מהמתחייב לפי החוק, ובשנת הכספים 2003 העירייה פעלה בלא תקציב מאושר. משרד הפנים לא הפעיל את סמכויותיו לתיקון המצב.

העירייה מימנה עבודות מתקציבים בלתי רגילים (תב"רים) עוד לפני שאלה אושרו כדין; ואחרי שאושר תב"ר, היא השתמשה בחלק מהכספים שיועדו לעבודות המאושרות שלא למטרות שאושרו על ידי המועצה ומשרד הפנים. יתר על כן, העירייה ביצעה פרויקט שלא אושר על ידי משרד הפנים במסגרת תב"ר למרות הודעות חוזרות ונשנות של הממונה על המחוז במשרד הפנים על אי-אישור הפרויקט.

העירייה לא קיבלה חוות דעת משפטית בכתב לפני התקשרויות חוזיות שלה, כנדרש.

נמצא, כי במקרים מסוימים שילמה העירייה כפל תשלומים לספקים. בבדיקה התברר, כי בשנים 2002 ו-2003 שילמה העירייה במסגרת התב"רים שנבדקו תשלומים כפולים של כ-33,500 ש"ח.

העירייה רכשה נכס שישמש כבית תרבות במקום הסמוך לנכס פנוי בבעלותה ששטחו כפול משטח הנכס שנרכש, בלי לבדוק את החלופה של שימוש בנכס הפנוי במקום רכישת הנכס האחר. הנכס נרכש בכספים שיועדו למימון פרוייקטים אחרים. נמצא, כי הוא אינו בשימוש ציבורי למרות ההשקעה הכספית הניכרת ברכישתו ובהכשרתו - 3.1 מיליון ש"ח.

העירייה התקשרה בהסכמים עם אגודה שיתופית - "קריית ביאליק אגודה הדדית בע"מ" (להלן - האגודה) - כדי לשכור שני נכסים שישמשו מבני תרבות בסכום של 384,000 ש"ח לשנה. ההסכמים לא תוקצבו ולא אושרו כנדרש במועצה ובידי שר הפנים. על פי ההסכם, כוונת העירייה הייתה לשכור את אחד הנכסים "אך ורק למטרת בית קולנוע, אולם מופעים ולכל מטרה אחרת המותרת על פי החוק". נמצא, כי העירייה אינה משתמשת בנכס ששכרה מהאגודה והיא משלמת בגינו 120,000 ש"ח בשנה דמי שכירות.

העירייה הזמינה מספקים שירותים ומוצרים בסכומים ניכרים ללא מכרז, במקום שהיה עליה לעשות כן, ובלי שכרתה עם הספקים חוזים בכתב.