לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה השומרון

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
רישוי; אכיפה; היתר בנייה; בנייה בלתי חוקית; מקרקעין

תקציר

רקע כללי

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה השומרון (להלן - הוועדה המקומית השומרון או הוועדה) הוקמה על פי סעיף 19 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965  (להלן - חוק התכנון והבנייה או החוק). במרחב התכנון של הוועדה (להלן - מרחב הוועדה) נכללות עיריית אור עקיבא וארבע מועצות מקומיות: בנימינה-גבעת עדה, זיכרון יעקב, פרדיס, וג'יסר א-זרקא  (להלן - רשויות הוועדה), אשר אוכלוסייתן מנתה בסוף שנת 2013 כ-81,000 תושבים. שטחו של מרחב הוועדה הוא כ-65,000 דונם, ובשנת 2012 השטח הבנוי בו היה כ-12.5 מיליון מ"ר, מהם כ-9.8 מיליון מ"ר למגורים . הוועדה מונה 24 עובדים: 5 מהם מועסקים בחוזה בכירים, 16 מועסקים בדרגות העסקה רגילות ו-3 מועסקים במיקור חוץ.

באוגוסט 2010 התמנה מר יוסף יהודה כהן ליו"ר הוועדה. באוגוסט 2014 החליפו באופן זמני בתפקיד מר יוסף משלב, הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים (להלן - הממונה על המחוז), ובדצמבר 2014 מונה מר ארנון גלעדי ליו"ר הוועדה. בתפקיד מהנדס הוועדה מכהן מר מנדי שפיגלר (להלן - מהנדס הוועדה).

פעולות הביקורת

בחודשים נובמבר 2014 עד מרץ 2015 בדק משרד מבקר המדינה את אופן תפקוד הוועדה והיבטים שונים בפעילותה, בעיקר בשנים 2014-2012, כדלהלן: היבטים מינהליים בעבודת הוועדה, התכנון הסטטוטורי במרחבה, הרישוי וכן הפיקוח והאכיפה בנושא בנייה לא חוקית. בדיקות השלמה נעשו ברשויות הוועדה, במשרד הפנים מחוז חיפה (להלן - מחוז חיפה או המחוז), בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז חיפה (להלן - הוועדה המחוזית), ביחידה הארצית לפיקוח על הבנייה במשרד הפנים ובמועצה הדתית בנימינה-גבעת עדה.

הליקויים העיקריים

היעדר נהלים ואי-גביית אגרות וקנסות

הוועדה לא הסדירה נהלים פנימיים ולא קבעה תכנית עבודה להסדרת פעילותה. בכך נפגע הניהול התקין של עבודת הוועדה והדבר עלול לפגוע גם ביעילות הוועדה ובמועילותה.

הוועדה לא גבתה את כל האגרות והקנסות לפי הוראות החוק והתקנות.

אי-נגישות של מבנה הוועדה

המבנה שבו פועלת הוועדה אינו מותאם לאנשים עם מוגבלות ואינו נגיש עבורם. הוועדה לא פעלה די להנגשתו לאנשים עם מוגבלות.

אי-קידום תכניות מתאר כוללניות

הוועדה לא פעלה די לקידום תכניות מתאר מקומיות לתכנון הכולל של יישובים (להלן - תכניות מתאר כוללניות) לכלל רשויותיה ואת תכניות המתאר הקיימות היא לא עדכנה מעל 10 שנים, ובכך נפגעה הראייה התכנונית הכוללת של מרחב הוועדה. נוסף על כך קיים חשש שאי-קידום תכניות כאמור משפיע על קבלת ההחלטות בוועדה ופוגע באינטרס הציבורי.

אי-הטמעת תכניות מאושרות במסד הנתונים הממוחשב

הוועדה לא הטמיעה תכניות תקפות במסד הנתונים הממוחשב שלה. בעקבות זאת עובדי התכנון והרישוי של הוועדה ומבקשי ההיתרים במרחבה התבססו על מידע ממוחשב חסר וחלקי באופן שהיה עלול לפגוע בקבלת החלטותיהם ובאפשרות למצות את הזכויות במקרקעין.

ליקויים בהנפקת היתרי בנייה ובאישורים על פיהם

הוועדה הנפיקה היתרי בנייה ואישורים נוספים לחברה שהיא הבעלים של מרכז הקניות "מול זיכרון" בלי שגבתה ממנה היטל השבחה בסכום של מיליוני ש"ח במועד הקבוע בחוק ובלי שקיבלה ערבות כתנאי לתשלומו.

חרף נתונים שהיו ברשות הוועדה על בנייה לא חוקית במקרקעין שביצעו בעלי ההיתרים קודם להגשת בקשתם היא החליטה להנפיק להם היתרי בנייה, בלי שהביאה נתונים אלה בחשבון.

ליקויים בהנפקת אישורים לחיבור מבנים למים וחשמל (טופסי 4)

הוועדה הנפיקה אישורים לחיבור מוסדות חינוך למים וחשמל בלי שהתקיימו התנאים שנקבעו בהיתר הבנייה והתעלמה מדיווח שמסר לה מפקח מטעמה על אי-קיומם.

הוועדה הנפיקה אישור לחיבור מבני מגורים למים וחשמל תוך התעלמות מדיווחים של מפקחיה על אי-התאמת המבנים להיתרי הבנייה שהונפקו להם.

ליקויים בעבודת הפיקוח והאכיפה

הוועדה הפעילה את מערך הפיקוח שלה ללא תכנית עבודה וללא נהלים ולא קיימה מעקב ובקרה מספקים על עבודת המפקחים. למרות אלפי מקרים של בנייה לא חוקית ושימוש חורג במקרקעין שהתגלו במרחב הוועדה היא לא פעלה באופן שיטתי לטיפול בהם.

הוועדה לא טיפלה בבנייה לא חוקית ובשימוש חורג במקרקעין שנעשו במוסדות חינוך. בכך מנעה הוועדה פיקוח ובקרה על הליך הבנייה לצורך הבטחת בטיחותם ועמידותם של מבנים שיועדו לאכלוס תלמידי בית ספר וילדי גן.

הוועדה נקטה פעולות אכיפה רק נגד מספר מועט של תושבים בשכונות במועצה המקומית זיכרון יעקב והתעלמה ממקרים רבים של בנייה לא חוקית ושימושים חורגים במקרקעין שהתקיימו באותו אזור, באופן המעלה חשש כי ביצעה אכיפה בררנית.

הוועדה לא נקטה פעולות פיקוח ואכיפה נגד בנייה לא חוקית, שביצע ראש המועצה המקומית פרדיס מר יונס מרעי. מנגד, היא נקטה פעולות אכיפה נגד בנייה לא חוקית אחרת בתחום אותה מועצה מקומית.

במשך שנים רבות לא נקטה הוועדה פעולות אכיפה נגד בנייה לא חוקית במקרקעין שבבעלות ראש המועצה המקומית היוצא ג'יסר א-זרקא מר עזאלדין מוחמד עמאש והחלה באכיפה נגדו רק לאחר סיום תפקידו.

ההמלצות העיקריות

על הוועדה המקומית השומרון לפעול לקביעת נהלים כתובים להסדרת פעילותה המקצועית והמינהלית ולהטמיע אותם בקרב עובדיה. על הוועדה לקדם הכנה ואישור של תכניות מתאר כוללניות לרשויותיה ולהטמיע תכניות מאושרות במסד הנתונים הממוחשב שלה.

נוכח ההיקף הרחב של בנייה לא חוקית במרחב הוועדה שהתגלה בסקר שעשתה בשנת 2010 במועצות המקומיות זיכרון יעקב ובנימינה גבעת-עדה, על הוועדה לגבש תכנית סדורה לטיפול בממצאי הסקר ולמניעת מקרים דומים בעתיד, תוך הסתמכות על מדיניות האכיפה שקבעה בדצמבר 2014. כמו כן, מן הראוי שהוועדה תרחיב את ביצוע הסקר לכל רשויותיה ותאכוף את הבנייה הלא חוקית בהן.

על יו"ר הוועדה לבחון מקרים שבהם היו מעורבים נבחרי ציבור בבנייה לא חוקית ומקרים שבהם עלה חשש כי הוועדה ביצעה אכיפה בררנית, ולטפל במקרים אלה בנחישות.

סיכום

לוועדה מקומית לתכנון ולבנייה, הפועלת מכוח דיני התכנון והבנייה, תפקיד מהותי בפיתוח של המרחב התכנוני שעליו היא מופקדת ובפיקוח עליו. כרשות ציבורית עליה לשמש דוגמה, וחלה עליה החובה לפעול בהגינות וללא משוא פנים, ביעילות, במקצועיות ובמועילות תוך התחשבות בצורכי התושבים במרחבה.

הביקורת שנעשתה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה השומרון העלתה ליקויים, חלקם חמורים עד כדי פגיעה באמון הציבור. במרחב הוועדה נעשתה בנייה לא חוקית בהיקף נרחב, תופעה המעידה יותר מכול על תפקודה הלקוי של הוועדה; התגלו ליקויים בכל הקשור לפעילות הוועדה בהיבט המינהלי: כתיבה והטמעה של נהלים, שימוש במערכות מידע, גביית אגרות וקנסות והסדרת נגישות מבנה הוועדה. התגלו גם ליקויים רבים בהיבט המקצועי: מעורבות לא מספקת בקידום תכניות מתאר כוללניות, אי-הטמעת תכניות מאושרות במסד הנתונים, הנפקה לקויה של היתרים ואישורים ופיקוח ואכיפה לקויים על הבנייה הלא חוקית במרחבה.

בסמוך לתחילת הביקורת ובמהלכה החלה הוועדה, בהנחיית הממונה על המחוז ובהובלת יו"ר הוועדה החדש, בהליך לשיפור עבודתה, לרבות תיקון חלק מהליקויים שנמצאו בביקורת.

על הוועדה להפיק לקחים מהליקויים שהועלו בדוח זה ולפעול לתיקונם ולמניעת ליקויים דומים בעתיד.