לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
שלטון מקומי; רישוי עסקים; אכיפה; מועצה אזורית; עופות

תקציר

רקע כללי

המועצה האזורית מבואות החרמון (להלן - המועצה) משתרעת על פני אצבע הגליל, מצפון הכינרת ועד גבול לבנון, מהירדן במזרח ועד הרי נפתלי במערב. שטחה 104,000 דונם ואורכה המרבי 70 ק"מ. בתחום השיפוט (להלן - תחום) שלה 13 יישובים, עשרה מהם באזור עדיפות א' ושלושה באזור עדיפות ב' . בדצמבר 2013 היה מספר תושביה כ-6,900, בכ-1,900 בתי אב. המועצה מדורגת ברמה 6 (מתוך 10) בדירוג החברתי-הכלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

ראש המועצה הנוכחי, מר בנימין בן-מובחר, מכהן בתפקידו מנובמבר 2002, זו תקופת הכהונה השלישית ברציפות.

בתחום המועצה 13 יישובים, תשעה מהם מושבים שיתופיים וארבעה יישובים קהילתיים. מקורות פרנסתם העיקריים של תושבי המועצה הם תיירות (בתחום המועצה פועלים חדרי אירוח רבים), חקלאות וגידול בעלי חיים (בעיקר עופות).

פעולות הביקורת

בחודשים אוקטובר 2014 עד פברואר 2015 בדק משרד מבקר המדינה את אופן טיפול המועצה ברישוי העסקים הפועלים בתחומה, את הפיקוח עליהם ואת אופן אכיפת הוראות החוק על מפריו. בדיקות השלמה נערכו בוועדה המקומית לתכנון ולבניה הגליל העליון (להלן - הוועדה המקומית), שאחראית לענייני התכנון והבנייה בתחום המועצה, ברשות הארצית לכבאות והצלה - מחוז הצפון תחנה אזורית גליל גולן (להלן - רשות הכבאות), בלשכת הבריאות של נפת צפת, במשרד להגנת הסביבה - מחוז הצפון ובמשרד החקלאות ופיתוח הכפר - מחוז הצפון (להלן - משרד החקלאות).

הליקויים העיקריים

מאגר מידע בלתי מעודכן

חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן - החוק) והתקנות והצווים שהותקנו על פיו מסדירים את נושא רישוים של עסקים שונים וקובעים בין השאר אילו עסקים טעוני רישוי, מהם התנאים למתן רישיונות ומי המורשים לקביעתם, וכן מהן הדרכים לאכיפת החוק על מי שמנהלים עסק טעון רישוי ללא רישיון או שלא על פי התנאים שנקבעו. על פי החוק ראש המועצה או מי שהוסמך על ידו לכך משמש רשות רישוי לצורך הטיפול בבקשות לרישיון עסק ולצורך הוצאת הרישיונות (להלן - רשות הרישוי).

לפי נתוני המועצה, באוקטובר 2014 פעלו בתחום המועצה 192 עסקים טעוני רישוי, מתוכם 120 (כ-62%) ללא רישיון עסק.

במאגר הממוחשב של המועצה לעניין רישוי העסקים לא היה מידע על כל העסקים טעוני הרישוי שפעלו בתחומה. בבדיקה שעשה משרד מבקר המדינה לגבי עסקים הפועלים בתחומים אחדים, נמצאו 307 עסקים שלא היו רשומים במאגר המידע של המועצה, כלהלן: 261 לולים, ארבע תחנות דלק, 29 עסקי אירוח ו-13 עסקי מזון. מידע על כל העסקים שפועלים בתחום המועצה דרוש לצורך בקרה ופיקוח על העסקים ולצורך אכיפת החוק והתקנות והצווים שהותקנו על פיו.

הטיפול בבקשות לרישיון עסק

בחוק נקבע כי רשות הרישוי לא תיתן רישיון לעסק טעון רישוי אלא אם כן ניתן לכך אישורם של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ושל גורמים אחרים, לפי סוג העסק.

הבדיקה העלתה כי רשות הרישוי לא וידאה כי הבקשות לרישיונות העסק שהעבירה לגורמים השונים אכן הגיעו ליעדן, ולא עקבה אחר קבלת תשובותיהם.

עסקים לגידול עופות

במרבית יישובי המועצה יש עסקים לגידול עופות (להלן - לולים), שלפעילותם השפעה על איכות הסביבה, היות שפסולת הלולים עלולה לחלחל למי התהום, לזהם את מקורות המים ובכך לסכן את בריאות הציבור.

נמצא שהמועצה לא אכפה את הוראות החוק על בעלי הלולים, וכי 261 לולים בתחום המועצה מתוך 262 פועלים ללא רישיון עסק וללא אישור של כל הגורמים המוסמכים, לרבות השר לאיכות הסביבה (כיום השר להגנת הסביבה). המועצה גם לא טיפלה בפסולת של העופות ולא נקטה אמצעים למניעת חלחולה למי התהום ולאגן ההיקוות. כתוצאה מכך עלולים להיפגע בין היתר, איכותם של מי הכינרת ושל מי השתייה המסופקים מבארות שבתחום המועצה.

תחנות דלק

הבדיקה העלתה כי בתחום המועצה ארבעה עסקים בתחום הדלק שאינם מופיעים במאגר המידע של המועצה ופועלים ללא אישור השר לאיכות הסביבה (כיום השר להגנת הסביבה), השר לביטחון הפנים, שר העבודה והרווחה (כיום שר הכלכלה), הוועדה מקומית ורשות הכבאות.

ברכות שחייה

המועצה אכפה את חובת הרישוי על ברכה אחת בתחומה שפעלה ללא רישיון עסק, ואילו על ברכה נוספת שפעלה ללא רישיון לא אכפה את חובת הרישוי.

השכרת חדרים על בסיס יומי או שבועי - עסקי אירוח

הבדיקה העלתה כי המועצה לא אכפה את חובת הרישוי על עסקי אירוח בתחום יישוביה, ורבים מהם פעלו ללא אישור מטעם רשות הכבאות. למועצה גם לא היה מידע על כל עסקי האירוח ביישוביה, ובכלל זה מקומם ושמות בעליהם.

הפעלת עסקי אירוח ללא אישור רשות הכבאות עלולה לחשוף את האורחים לסכנות בטיחות.

עסקים בתחום המזון

במאגר המידע של המועצה היו רשומים באוקטובר 2014 47 עסקי מזון טעוני רישוי, ואולם רק ל-20 מהם היה רישיון עסק. הבדיקה העלתה כי המועצה לא אכפה את חובת הרישוי על כל העסקים בתחום המזון, והגישה בשנת 2014 כתבי אישום רק נגד שבעה מהעסקים שפעלו ללא רישיון עסק (פסק דין לגביהם ניתן בנובמבר 2014). למועצה לא היה מידע על עסקי מזון נוספים שפעלו בתחומה ללא אישור של כל הגורמים המוסמכים, לרבות אישור שר הבריאות, אף שעסקי מזון לא מאושרים עלולים לסכן את בריאות הציבור.

פיקוח על עסקים

הבדיקה העלתה כי המועצה לא פיקחה על העסקים שבתחומה כדי לוודא שהם ממלאים את הוראות החוק, התקנות והצווים, ועל כן לא היה ביכולתה לעקוב אחר עסקים הפועלים ללא רישיון עסק.

הבדיקה העלתה כי המועצה לא ערכה ביקורות תברואה כלשהן בעסקי מזון בתחומה, גם לא באלה שהופיעו במאגר המידע שלה.

נמצא כי המועצה לא טיפלה בתלונות שהגיעו אליה בנוגע לעסקים שפעלו ללא רישיון עסק.

היעדר אכיפה

המועצה לא ניצלה את אמצעי האכיפה שהקנה לה החוק ולא פעלה נגד עסקים הפועלים ללא רישיון, למעט נגד עשרה עסקים שהגישה נגדם כתב אישום ביוני 2014 (פסק הדין לגביהם ניתן בנובמבר 2014).

המועצה לא נקטה צעדים שבסמכותה גם כאשר התבקשה לעשות כן נגד עסקים שרשות הכבאות מצאה בהם ליקויים המהווים סכנה לחיי אדם.

ההמלצות העיקריות

על המועצה לנהל מאגר מידע מעודכן שיופיעו בו כל העסקים הפועלים בתחומה, ולוודא שיש להם רישיון עסק כדין. כמו כן עליה לפעול לאכיפת דיני רישוי העסקים על כל העסקים הפועלים בתחומה, כדי לשמור על רווחת תושביה, על בריאותם ועל איכות חייהם.

סיכום

ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים רבים ומתמשכים בפעולות המועצה האזורית מבואות החרמון בתחום רישוי העסקים ואכיפת דיני הרישוי. הזנחת הטיפול ברישוי העסקים, במיוחד ברישוי הלולים, תחנות הדלק, עסקי האירוח ועסקי המזון, עלולה לגרום פגיעה בבריאות הציבור, לסכן את בטיחותו ולגרום מפגעים סביבתיים. על המועצה להגביר את השימוש באמצעי האכיפה העומדים לרשותה ולהפעיל את סמכויותיה נגד בעלי העסקים הפועלים בתחומה ללא רישיון עסק.

ראוי שמשרד הפנים, המופקד לפי החוק על הפיקוח על הרשויות המקומיות, יפעיל את סמכויות האכיפה שהוקנו לו בחוק ויעקוב באופן שוטף אחר פעולות המועצה כדי למנוע את הישנות הליקויים שנמצאו בביקורת.