לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הפיקוח על ביטוח חיים משולב בחיסכון - ממצאי מעקב

תקציר

משרד מבקר המדינה בדק את הפיקוח של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן - האגף) על תכניות ביטוח חיים משולב בחיסכון שמנהלות חברות הביטוח. בדוח שנתי 47 (להלן - הדוח הקודם) השווה משרד מבקר המדינה בין השיעורים של עלויות הניהול והשיווק בענף ביטוח החיים (שכיסוין מוטל על המבוטחים) ובין השיעורים של העלויות האלה בענפי קרנות הפנסיה וקופות הגמל לתגמולים ולפיצויים (להלן - קופוה"ג הרגילות), והעלה ששיעור עלויות הניהול והשיווק בענף ביטוח החיים היה גדול פי כמה משיעור העלויות האלה בכל אחד משני הענפים האחרים. מאז פורסם הדוח הקודם עשה האגף כמה שינויים שנועדו לצמצם את שיעורי העלויות בביטוח חיים משולב בחיסכון או לאפשר את צמצומם, ואף על פי כן נשאר הפער גדול למדי. לדעת משרד מבקר המדינה, יש תחליפיות רבה בין תכניות לביטוח חיים משולב בחיסכון מסוג ביטוח קצבה ובין קרנות פנסיה חדשות, וכן יש תחליפיות רבה בין תכניות לביטוח חיים משולב בחיסכון מסוג ביטוח תגמולים ופיצויים ובין קופו"ג רגילות (אם העמית בקופה"ג הרגילה רוכש פוליסות בלא רכיב של חיסכון לביטוח סיכון המוות ולביטוח סיכון אבדן כושר העבודה לפי צרכיו). מן הראוי שהאגף יעודד תחרות בתוך כל אחד מהענפים הללו ובין שלושתם, בתנאים של שקיפות מרבית, וזאת, בין השאר, כדי לעודד התייעלות וצמצום של שיעורי עלויות הניהול והשיווק המוטלות על לקוחותיהם.

עוד בנובמבר 1993 העיר משרד מבקר המדינה לאגף, שהשיטה לחלוקת הרווחים בין חברת הביטוח ובין המבוטח שנקבעה בכל סוגי הפוליסות לביטוח חיים משתתף ברווחים שנמכרו מ-1989 ואילך הייתה מעוותת ובלתי הוגנת למבוטחים. במאי 1995 התקין שר האוצר תיקון לתקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאים בחוזי ביטוח), התשמ"ב-1981, ולפיו הוספה תקנה6א, שנועדה לתקן במידה רבה את העיוות בשיטת חלוקת הרווחים. המעקב שעשה משרד מבקר המדינה העלה, שהאגף לא הורה לחברות הביטוח לדווח למבוטחיהן על "תוספת שלילית" לדמי הניהול הקבועים, שנצברה בשל הפסדי השקעה בשנה מסוימת ב"תיק ההשקעות" שחברת ביטוח משקיעה בו את כספי רכיב החיסכון של פוליסות משתתפות ברווחים, ועל ניכויה לטובת המבוטחים מ"תוספת חיובית" לדמי הניהול הקבועים, שתגיע לחברה בשל רווחי השקעה בשנה (או בשנים) שלאחר מכן. האגף גם לא הורה לחברות הביטוח לדווח לו על כך, ולא עשה ביקורת אצלן בעניין הזה.

עוד העלה המעקב, שחברות הביטוח גובות תוספת חיובית לדמי הניהול הקבועים לפי חישוב ארעי של 15% מהתשואה הריאלית החיובית (לאחר ניכוי דמי הניהול הקבועים) שהצטברה מתחילת כל שנה ועד תום כל חודש. משרד מבקר המדינה העיר לאגף, שלפי תקנה 6א אין לגבות תוספת חיובית לדמי הניהול הקבועים אלא לאחר תום השנה. בנובמבר 2004 השיב האגף למשרד מבקר המדינה, שהוא מקבל את הערת הביקורת.

בדוח הקודם הביע משרד מבקר המדינה את דעתו, שאין להסתפק בתחרות בין חברות הביטוח על מידת ההצלחה בניהול "תיקי ההשקעות" בגין ביטוח משתתף ברווחים, אלא על האגף לפעול ליצירת תחרות בין החברות גם בקביעת הרכיבים הכספיים המוגדרים מראש בתכניות הביטוח: תעריפי ביטוח החיים ושיעוריהם של דמי הניהול הקבועים והמשתנים. המעקב העלה שבשנת 2004 פעל משרד האוצר על פי המלצת משרד מבקר המדינה בדוח הקודם.

ביוני 2004 העיר משרד מבקר המדינה לאגף, שחובות דיווח חשובות המוטלות על קופוה"ג הרגילות אינן מוטלות כלל על חברות הביטוח ועל קרנות הפנסיה. האגף השיב למשרד מבקר המדינה בנובמבר 2004, שרוב חובות הדיווח האמורות יוטלו על חברות הביטוח.