1. ב-19 לאפריל 1994 נתקיימו בחירות לרשויות המקומיות בסמת טבעון וסאג'ור. ב-3 למאי 1994 נתקיימו בחירות חוזרות לראשות המועצה המקומיות בסמת טבעון.
2. בהתאם לסעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של סיעות האם ושל הסיעות והרשימות העצמאיות שהשתתפו בבחירות ושאינן סיעות-בת או רשימות-בת (להלן - סיעות מקומיות). בבחירות האמורות השתתפו סיעות מקומיות בלבד.
3. אני מתכבדת למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות בדבר תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שש סיעות מקומיות, שהשתתפו בבחירות לרשות המקומיות בסמת טבעון, שהתקיימו ב-19.4.1994, לרבות הבחירות החוזרות, שהתקיימו ב-3.5.1994; ושל חמש סיעות מקומיות, שהשתתפו בבחירות לרשות המקומית סאג'ור, שהתקיימו ב-19.4.1994, המפורטות להלן:
א. בסמת טבעון
(1) אלאתחאד;
(2) האחוה;
(3) הפיתוח;
(4) התקוה;
(5) ישראל הדמוקרטית רצ מפם שינוי;
(6) שוויון.
ב. סאג'ור
(1) אל אח'לאס;
(2) האחוה;
(3) השיתוף והאחוה;
(4) ההתאחדות;
(5) מחץ.
4. בחוק נקבע, כי לגבי רשות מקומית בה מספר בעל הזכות לבחור אינו עולה על 5,000, ימנה מבקר המדינה רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המקומיות המתמודדות בה. שכרו של רואה החשבון ישולם מאוצר המדינה.
מספר בעלי הזכות לבחור ברשויות המקומיות בסמת טבעון וסאג'ור אינו עולה על 5,000. לפיכך, מיניתי שני רואי חשבון לביקורת חשבונותיהן של 11 הסיעות המקומיות האמורות.
5. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות המקומיות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות דעת רואי חשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
6. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) בהתאם לחוק, על הסיעות המקומיות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) חמש מסיעות מקומיות בבסמת טבעון ושתי סיעות מקומיות בסאג'ור לא ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה. לפיכך הדין וחשבון לגבי חשבונותיהן אינו חיובי. החריגה מקיום הנחיות מבקר המדינה באה לידי ביטוי בכך, שבמקרים רבים בוצעו תשלומים במזומנים בסכומים העולים על המותר לפי ההנחיות ובחוסר תיעוד לגבי פעולות כספיות רבות.
7. הוצאות בחירות
(א) החוק קובע תיקרה להוצאותיהן של הסיעות לפי הנוסחה המפורטת בו.
(ב) כל הסיעות המקומיות הן בבסמת טבעון והן בסאג'ור עמדו בתיקרת ההוצאות שנקבעה בחוק.
8. הכנסות
(א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ והן בחוץ לארץ ומגביל את גובה התרומה המותרת מיחיד. למן 31 במארס 1994 הועמד גובה התרומה המירבית המותרת מיחיד ובני ביתו הסמוכים על שולחנו על 5,000 ₪ בין בחירות לבחירות.
(ב) ההכנסות של כל הסיעות המקומיות הן בבסמת טבעון והן בסאג'ור היו בגבולות האמורים בחוק.
9. סיכום תוצאות ביקרות חשבונות הסיעות המקומיות
בסמת טבעון
(א) סיעה מקומית אחת - אלאתחאד - עמדה בהוראות החוק, לפיכך ניתן לגבי חשבונותיה דין וחשבון חיובי.
(ב) לגבי חשבונותיה של הסיעה המקומית המפורטת, אשר קיבלה מימון מאוצר המדינה, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי:
האחוה - בגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה; הסנקציה המומלצת לפי סעיף 23 (ד) לחוק הוא בגין של 3% מהמימון המגיע ולא בשיעור המירבי של 15%.
(ג) לגבי חשבונותיהן של ארבע הסיעות המקומיות המפורטות להלן, אשר לא קיבלו מימון מאוצר המדינה, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי:
(1) הפיתוח;
(2) התקוה;
(3) ישראל דמוקרטית רצ מפם שינוי;
(4) שוויון.
סאג'ור
(א) שלוש סיעות מקומיות המפורטות להלן עמדו בהוראות החוק, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיהן דין וחשבון חיובי:
(1) אל אח'לאס;
(2) השיתוף והאחוה;
(3) ההתאחדות - נציגי הסיעה המקומית מסרו תצהיר, כי לא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיה דין וחשבון חיובי.
(ב) לגבי חשבונותיהן של שתי הסיעות המקומיות המפורטות להלן, אשר קיבלו מימון מאוצר המדינה, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי:
(1) האחוה - בגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה, הסנקציה המומלצת לפי סעיף 23 (ד) לחוק היא בשיעור של 5% מהמימון המגיע ולא בשיעור המירבי של 15%.
(2) מחץ - בגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה, הסנקציה המומלצת לפי סעיף 23 (ד) לחוק היא בשיעור של 5% מהמימון המגיע ולא בשיעור המירבי של 15%.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת חשבונות, הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות למועצות המקומיות בסמת טבעון וסאג'ור
1. בהתאם לסעיף 23 לחוק רשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), אני מוסרת בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שש סיעות ורשימות שאינן סיעות בת או רשימות בת (להלן - סיעות מקומיות) לתקופת הבחירות למועצה המקומית בסמת טבעון ושל חמש סיעות מקומיות לתקופת הבחירות למועצה המקומית סאג'ור.
2. על סמך חוות דעת של רואי החשבון, בדיקות ובירורים משלימים של עובדי משרדי, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות וכן תצהירים של נציג הסיעות, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21 (ה) לחוק, אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 23 לחוק כדלהלן:
א. שלוש הסיעות המקומיות המפורטות להלן -
(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים על פי סעיף 15 לחוק;
(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות עמדו בדרישות סעיפים 16(א) ו-(ב) לחוק.
אי לכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיה של כל אחת מהסיעות המקומיות המפורטות להלן:
הרשות המקומית הסיעה המקומית
1. בסמת טבעון אלאתחאד
2. סאג'ור אל אח'אלס
3. סאג'ור השיתוף והאחוה
ב. נציגי סיעה מקומית אחת המפורטת להלן, מסרו תצהיר, כי לא היו לה הכנסות והוצאות:
הרשות המקומית הסיעה המקומית
סאג'ור ההתאחדות
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיה של הסיעה המקומית המפורטת לעיל.
ג. שבע הסיעות המקומיות המפורטת להלן עמדו בתקופת הבחירות בגבולות ההוצאות האמורים בסעיף 15 לחוק ובדרישות סעיפים 16(א) ו-(ב) לחוק בעניין קבלת תרומות. אולם נמצא, כי הן לא ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה:
הרשות המקומית הסיעה המקומית סנקציה מומלצת
ב-% בגין חריגה
1. בסמת טבעון האחוה 3
2. בסמת טבעון הפיתוח *
3. בסמת טבעון התקוה *
4. בסמת טבעון ישראל הדמוקרטית *
רצ מפם ושינוי
5. בסמת טבעון שוויון *
6. סאג'ור האחוה 5
7 . סאג'ור מחץ 5
אי לכך, הדין וחשבון הניתן בזה לגבי כל אחת מהסיעות המקומיות המפורטות לעיל אינו חיובי.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ובהתחשב בנסיבות מקילות לחריגה, אני ממליצה בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעות המקומיות שלילת השלמות מימון של הוצאות הבחירות בשיעור הנקוב ליד שמה של כל אחת מהסיעות המקומיות כמפורט לעיל.
מרים בן פורת
מבקר המדינה
ירושלים, י"ז בטבת התשנ"ה
20 בדצמבר 1994