1. במחצית יולי 1994 מסרתי לך דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בנובמבר 1993. במסגרת זו מסרתי לך, בין היתר, דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות האמורות למועצה המקומית מעלות תרשיחא.
2. ב-2.1.1994 ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בחיפה (תיק ערעור בחירות 3889/93) על ידי כב' השופט לינדנשטראוס, שהחליט "לבטל את הבחירות למועצה המקומית מעלות תרשיחא ולצוות על עריכתן שנית ... תוך 30 יום מהיום, במועד שיקבע שר הפנים". שר הפנים קבע, שהחירות יתקיימו ב-1.2.1994, ואכן הן התקיימו במועד זה בשנית.
3. בהתאם לסעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של סיעות האם ושל הסיעות והרשימות העצמאיות שהשתתפו בבחירות ושאינן סיעות בת או רשימות בת (להלן - סיעות מקומיות).
4. אני מתכבדת למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופת הבחירות 3.11.1993-1.2.1994 (להלן - התקופה הניסקרת), של שלוש סיעות אם ושל שש סיעות מקומיות המפורטות להלן:
א. סיעות אם
(1) הליכוד, תנועה לאומית ליברלית - סיעת הבת הליכוד;
(2) המפלגה הדתית לאומית, המזרחי הפועל המזרחי, בישראל - סיעת הבת - יש;
(3) מד"ע - מפלגה דמוקרטית ערבית - רשימת הבת - מפלגה דמוקרטית ערבית.
ב. סיעות מקומיות
(1) אחוה;
(2) אחוה ושיתוף;
(3) מעלות תרשיחא שלנו;
(4) צעירים למען תרשיחא;
(5) תרשיחא אלמוסתקבל העתיד;
(6) תפנית במעלות תרשיחא.
הסיעה המקומית תרשיחא ג'מילה לא מסרה למשרדי את חשבונותיה בצירוף חוות דעת רואה חשבון, כדרוש. יש לציין, כי הסיעה לא זכתה במנדטים בבחירות שנתקיימו ב-1.2.1994, ולפיכך אינה זכאית למימון הוצאות הבחירות שלה מאוצר המדינה.
5. בחוק נקבע, כי על נציגי סיעות האם והסיעות המקומיות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות (דהיינו עד 2.5.1994) - את החשבונות וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. בחוק גם נקבע, כי מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור, כי מן הצדק לעשות כן.
שלוש סיעות מקומיות הגישו את חשבונותיהן והדוח הכספי באיחור רב. חרף ההכבדה שנגרמה כתוצאה מהאיחור האמור על סיכום מלאכת הביקורת תוך התקופה שנקבעה בחוק, מצאתי, בכל המקרים האמורים, כי מן הצדק לקבל את החשבונות והדוחות הכספיים האמורים. יחד עם זאת, עשיתי שימוש בשיקול הדעת שהחוק מעניק לי, וקבעתי, שעל כל סיעה מקומית שמסרה את הדוח הכספי אחרי 31.7.1994, תושת סנקציה בשיעור של 3% מסך כל המימון הממלכתי המגיע לה.
6. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות סיעות האם והסיעות המקומיות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות דעת רואי חשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
7. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) בהתאם לחוק, על הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) כל סיעות האם וכל הסיעות המקומיות ניהלו את חשבונותיהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
8. הוצאות בחירות
(א) החוק קובע תיקרה להוצאותיהן של הסיעות לפי נוסחה המפורטת בו.
(ב) כל סיעות האם וכל הסיעות המקומיות עמדו בתקרת ההוצאות שנקבעה בחוק.
(ג) הסיעה המקומית תפנית במעלות תרשיחא
הדין וחשבון מ-17.7.1994 בדבר חשבונותיה של הסיעה המקומית תפנית במעלות תרשיחא לתקופת הבחירות שהתקיימו בנובמבר 1993 - לא היה חיובי; זאת מאחר שקבעתי, על סמך הדוח הכספי וחוות הדעת של רואה החשבון, שהוצאות הסיעה חרגו מתקרת ההוצאות הקבועה בחוק. עם הגשת הדוח הכספי לתקופת הבחירות שהתקיימו בפברואר השנה, הודיע רואה החשבון, שמינתה הסיעה בהתאם לחוק, לאנשי משרדי, כי בנתונים שדווח עליהם בדין וחשבון שמסרו נציגי הסיעה למשרדי בגין הבחירות שנתקיימו ב-2.11.1993, נכללו בשגגה גם הוצאות שיש לייחס אותן לתקופה 3.11.1993-1.2.1994, מבלי לציין זאת. מתיעוד נוסף שהומצא למשרדי מתברר, כי הדין וחשבון של הסיעה אכן היה שגוי, וכי הוצאותיה של הסיעה בתקופת הבחירות שנתקיימו ב-2.11.1993 בניכוי ההוצאות שיש לשייך אותן, כאמור, לתקופה הניסקרת, היו בגבולות האמורים בחוק. לכן מצאתי לנכון ולצודק לבטל את הדוח הקודם, ולמסור לך דין וחשבון חיובי בדבר חשבונותיה של הסיעה לתקופת הבחירות שנתקיימו ב-2.11.1993.
9. הכנסות
(א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ והן בחוץ לארץ ומגביל את גובה התרומה המותרת בחוק.
(ב) ההכנסות של כל סיעות האם וכל הסיעות המקומיות היו בגבולות האמורים בחוק.
10. סיכום תוצאות ביקורת חשבונות סיעות האם והסיעות המקומיות לתקופת הבחירות שנתקיימו ב-1.2.1994
(א) שתי סיעות האם המפורטות להלן עמדו בהוראות החוק, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיהן דין וחשבון חיובי:
(1) הליכוד, תנועה לאומית ליברלית - סיעת הבת הליכוד;
(2) המפלגה הדתית לאומית, המזרחי הפועל המזרחי, בישראל - סיעת הבת יש.
(ב) נציגי סיעת האם מד"ע - מפלגה דמוקרטית ערבית מסרו תצהיר, כי לרשימת הבת מפלגה דמוקרטית ערבית לא היו הכנסות והוצאות בתקופה הניסקרת, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיה דין וחשבון חיובי.
(ג) שש סיעות מקומיות המפורטות להלן עמדו בהוראות החוק, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיהן דין וחשבון חיובי:
אחוה;
אחוה ושיתוף;
מעלות תרשיחא שלנו;
צעירים למען תרשיחא;
תרשיחא אלמוסתקבל העתיד;
תפנית במעלות תרשיחא.
(ד) הסיעה המקומית תרשיחא ג'מילה לא מסרה למשרדי את חשבונותיה ודוח כספי לתקופת הבחירות. בהעדרם של אלה ניתן לגבי חשבונותיה דין וחשבון שאינו חיובי.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
המשך קריאה בקובץ המצורף