הוועדה לאנרגיה אטומית
פעולות הביקורת
בקריה למחקר גרעיני (להלן - קמ"ג) בדק משרד מבקר המדינה את ניהול משאבי האנוש. נבדקו בעיקר: יחסי הגומלין בניהול משאבי האנוש בין קמ"ג לבין נציבות שירות המדינה, ואגף ארגון בוועדה לאנרגיה אטומית; סדרי הארגון והתקינה בקמ"ג; סדרי הפיקוח, הבקרה והביקורת של נש"ם על ניהול משאבי האנוש בקמ"ג; סדרי העסקה של עובדי הסכם ועובדי מדינה בקמ"ג; איוש משרות; ונוהלי העסקת עובדים וסדרי הטיפול בעובדים - קידום עובדים, תוספות ייחודיות, שבתון והיעדרות מן העבודה.
ניהול משאבי אנוש בקריה למחקר גרעיני
תקציר
עובדי הקריה למחקר גרעיני בנגב (להלן - קמ"ג) נחלקו למעמד עובדי הסכם, אשר היוו כ-84% מן העובדים, ועובדי מדינה, אשר היוו כ-16% מן העובדים. סדרי המינהל של משאבי האנוש בקמ"ג מבוססים על הסכמים קיבוציים מיוחדים לעובדי הקמ"ג, על הוראות תקנון שירות המדינה (להלן - תקשי"ר), ועל הוראות החשב הכללי שבמשרד האוצר (להלן - חשכ"ל).
בתקופה מינואר 2004 עד יוני 2005, לסירוגין, ערך משרד מבקר המדינה ביקורת על סדרי ניהול משאבי האנוש בקמ"ג. הביקורת נערכה באגף משאבי אנוש בקמ"ג ובנציבות שירות המדינה (להלן - נש"ם). בדיקת השלמה נערכה באגף ארגון שבוועדה לאנרגיה אטומית (להלן - וא"א).
הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי התקציר ואת עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].
בביקורת נמצאו ליקויים, ובהם ליקויים משמעותיים ואף חמורים, בסדרי הניהול של משאבי האנוש בקמ"ג, שנמשכו שנים רבות מצד הנהלות קמ"ג ומצד גורמי הפיקוח והבקרה החיצוניים (הווא"א, נש"ם, חשכ"ל והממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר) - כל אחד בתחומו. בקמ"ג השתרשו נורמות פסולות בתחום ניהול משאבי האנוש, אשר כללו אי-מילוי הוראות כנדרש, וגורמי הפיקוח והבקרה לא פעלו ביעילות הנדרשת.
במהלך הביקורת נמצא, כי הנהלת קמ"ג הנוכחית מזה ונש"ם מזה פעלו בשנים האחרונות לבצע פעילות מתקנת ושינויים בסדרי ניהול משאבי האנוש בקמ"ג במטרה לשפרם ולייעלם. בעקבות הביקורת דיווחו למשרד מבקר המדינה קמ"ג ונש"ם, כי נעשו צעדים לתיקון חלק מהליקויים שנחשפו.
בתחום סדרי המינהל והארגון בלטו בביקורת הממצאים שלהלן:
א. קמ"ג העניקה הטבות כספיות ניכרות לעובדי ההסכם הפורשים לפנסיה ללא אישור הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, כנדרש; אפשרה לחלק מן העובדים להיעדר מן העבודה לקראת פרישה לגמלאות, במשך ימים, שבועות וחודשים, ושילמה להם שכר עבודה מלא עבור תקופות אלה שכונו "ויתור נוכחות". קמ"ג משלמת משך שנים רבות "תוספת קמ"ג" לעובדים מושאלים המשרתים בפועל מחוץ לקמ"ג, בניגוד לקבוע בהסכם הקיבוצי.
ב. עשרות עובדים שובצו במשרות שאינן תואמות לתקן. ההיררכיה של המשרות בקמ"ג ומתח הדרגות הצמוד לא היו סדורים ואחידים, ובכך נפגמה האחידות במדרג הניהולי של קמ"ג. חוסר האחידות גרמה, בין השאר, למתחים בארגון בין עובדים המועסקים בתפקידים דומים אך נושאים במשרות בשמות שונים ובעלות מתח דרגות שונה.
ג. בביקורת נתגלו אי-התאמות רבות בין דירוג העובדים בפועל, לתקן המשרה שבה הם משובצים. כמו כן, נעשו שינויים ברשומות כוח האדם, שהוסתרו מנש"ם באמצעות "רישומים כפולים", כדי להשיג למועסקים תנאי שכר משופרים. יצוין, כי קמ"ג ונש"ם טיפלו בסוגיה זאת והביאו לתיקונה בשנת 2003.
בתחום יחסי הגומלין שבין קמ"ג לבין נש"ם, והווא"א, בלט, כי קיימת עמימות בדבר הסמכות והאחריות של הגופים הרלוונטים לניהול משאבי האנוש בקמ"ג. בהקשר זה נמצא גם, כי:
א. לא נקבעו מדיניות ועקרונות לניהול משאבי האנוש בקמ"ג בכל הקשור לעובדי ההסכם. על רקע זה בלט בביקורת היעדרם של פיקוח ובקרה מצד גורם חיצוני על סדרי הניהול בכל הנוגע לעובדי ההסכם בקמ"ג.
ב. הווא"א לא פרסמה "נוהל אב" המסדיר את יחסי הגומלין עם קמ"ג בתחום ניהול משאבי האנוש כנדרש. "נוהל אב" אמור להסדיר את מערכת היחסים בין שני הגופים בתחום זה.
ג. נש"ם לא מימשה את סמכותה להסדיר את תקן עובדי ההסכם בקמ"ג כמתחייב מהחוק ומהתקשי"ר, ולא פיקחה כנדרש על ניהול משאבי האנוש במעמד עובדי מדינה בקמ"ג.
ד. לא נמצא נוהל המסדיר את מערכת יחסי הגומלין בין הנהלת הקמ"ג לבין נש"ם והווא"א, בתחום ניהול משאבי האנוש וניהול הסכמי העבודה והשכר.
ה. המבנה הארגוני הנוכחי של קמ"ג לא קיבל אישור של נש"ם, כנדרש לגבי כל יחידה בשירות המדינה.
ו. אגף משאבי אנוש בקמ"ג לא העביר דוחות תקן ודוחות כוח אדם לידיעת נש"ם כנדרש. רשומות כוח אדם במעמד עובדי מדינה שהיו בקמ"ג לא היו זהות לרשומות שהיו בנש"ם, כדי לאפשר לנש"ם לממש את סמכויותיה לגבי עובדים אלה.
לסיכום, לדעת משרד מבקר המדינה, חובת הנאמנות לקופה הציבורית מחייבת את קמ"ג ואת הגורמים המעורבים בהפעלתה להמשיך לשרש נורמות פסולות. ראוי, כי הווא"א, נש"ם והנהלת קמ"ג יפעלו ללא שיהוי, תוך שיתוף פעולה, כדי לקבוע מה הם תפקידי הגורמים השונים שלעיל בהקשר זה, למסד את מערכת יחסי הגומלין ביניהם בנהלים ברורים, ולוודא כי הם מיושמים הלכה למעשה.