לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

התקשרות עם קבלן לניקוי מטוסים בכנף התובלה של חיל האוויר - התעשייה האווירית

תקציר

התעשייה האווירית לישראל בע"מ

פעולות הביקורת

נבדקה ההתקשרות של התע"א עם קבלן לניקוי מטוסים בכנף תובלה של חיל האוויר והחלל. הבדיקה כללה, בין היתר, את תהליך בחירת הקבלן להספקת שירותי ניקוי המטוסים ואת ההתחשבנות עמו. הבדיקה נערכה במפעל המטוסים שבתע"א - במינהל קווי טיסה ובמינהל רכש לוגיסטיקה; ובכנף התובלה של חיל האוויר והחלל. בדיקות השלמה נערכו במינהל ההרכשה והייצור שבמשרד הביטחון ובלהק ציוד אוויר שבחיל האוויר והחלל.

התקשרות עם קבלן לניקוי מטוסים בכנף התובלה של חיל האוויר - התעשייה האווירית

תקציר

התעשייה האווירית לישראל בע"מ (להלן - התע"א) משמשת כקבלן ראשי לתחזוקת מטוסי כנף התובלה של חיל האוויר והחלל (להלן - כנף תובלה). שירותי התחזוקה ניתנים על ידי מפעל מטוסים בחטיבת בדק מטוסים שבתע"א, וכוללים, בין היתר, ניקוי ושטיפה של מטוסים, המתבצעים בבסיס של חיל האוויר והחלל (להלן - חיל האוויר).

ב-16.5.01 נחתם הסכם בין חטיבת בדק מטוסים שבתע"א לבין חברה א' להספקת שירותי ניקוי מטוסים. בהסכם נקבע, כי חברה א' תיתן שירותי ניקוי לפי חבילות עבודה למטוסי כנף התובלה, ונקבע מחיר לכל חבילת עבודה.

בתקופה מיולי 2001 ועד דצמבר 2005 שילמה התע"א לחברה א' עבור שירותי הניקוי של מטוסי חיל האוויר בכנף התובלה כ-5.954 מיליון ש"ח (בש"ח שוטפים ללא מע"מ).

בחודשים יולי 2005 עד פברואר 2006 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, את תהליך בחירת הקבלן להספקת שירותי ניקוי המטוסים ואת ההתחשבנות עמו. הבדיקה נערכה במפעל מטוסים שבתע"א - במינהל קווי טיסה (אצל מר נחום מג'ר סגן ראש מינהל לכנף תובלה המופקד על ניקוי מטוסי כנף התובלה) ובמינהל רכש לוגיסטיקה; ובכנף התובלה של חיל האוויר. בדיקות השלמה נערכו במינהל ההרכשה והייצור שבמשרד הביטחון (להלן - מנה"ר) ובלהק ציוד אוויר שבחיל האוויר. להלן עיקרי הממצאים:

א. ההסכם בין משרד הביטחון לבין התע"א למתן שירותי אחזקה למטוסי כנף התובלה לא כלל מנגנון לשינוי סכום התמורה בעקבות שינוי מספר המטוסים. בתקופה מפברואר 2002 עד דצמבר 2005 חלה ירידה במספר המטוסים שנוקו בפועל בכנף התובלה. למרות זאת, מנה"ר לא עדכן את התשלום הקבוע לתע"א עבור ניקוי ושטיפה של המטוסים.

ב. התע"א שילמה לחברה א' מדי חודש בחודשו עבור ניקוי ושטיפה של מטוסים בממוצע כ-117,000 ש"ח (ללא מע"מ). לכ-80% מההיקף הכספי של התשלומים של התע"א לחברה א' בשנת 2005 אין אסמכתאות במינהל קווי טיסה שבמפעל מטוסים.

ג. אשר לתשלומים של התע"א לחברה א' שלגביהם יש אסמכתאות, המהווים כ-20% מההיקף הכספי של התשלומים, נמצאה בבדיקה אי-התאמה בין האסמכתאות (הרישומים בספרי המטוסים) לבין התשלומים ששולמו לחברה א'. כך יצא, שתשלומי התע"א שנעשו על בסיס נתונים אלה, היו בחלקם ללא הצדקה.

ד. לתע"א אין בקרה מספקת על התשלומים שהיא משלמת לחברה א': עובדי מינהל קווי טיסה במפעל המטוסים אינם מקלידים בכל יום את הנתונים על העבודות שביצעה חברה א'; בתיקי מפעל המטוסים לא נמצאו אישורים לקבלת ההזמנות על ידי חברה א'; ולא נשמרו האסמכתאות שמהן אפשר לוודא אילו עבודות ביצעו עובדי חברה א' בכל יום.

ה. התע"א שילמה לחברה א' עבור ניקוי כיסאות לפני הרכבתם במטוס לחודשים מאי, יוני וספטמבר עד דצמבר 2005 תשלום עודף של כ-31,350 ש"ח, המהווה כ-89% מהתשלום עבור עבודות אלה. מהדוחות היומיים של חברה א' עולה, כי בחודשים נובמבר ודצמבר 2005 לא נעשו עבודות אלה כלל, ולמרות זאת שילמה התע"א לחברה א' כאילו נעשו העבודות מדי יום ביומו.

ו. התע"א משלמת לחברה א' על סמך מסמכים, שהנתונים בהם גובשו בדיעבד בסיכום בין נציגי מינהל קווי טיסה שבמפעל המטוסים של התע"א לבין נציגי חברה א'; תשלום על פי מסמכים כאלה מרוקן מתוכן את המעקב והבקרה שעל מינהל קווי טיסה במפעל המטוסים לבצע לפני אישור החשבוניות.

ז. התע"א שילמה כ-350,000 ש"ח לחברה א' עבור עבודות ניקוי של מטוסי חברה ב' בתקופה מיולי 2001 עד פברואר 2005, אף שעבודות אלה לא נכללו בהסכם בין התע"א לבין חברה א'.

לסיכום, התע"א משמשת כקבלן ראשי לתחזוקת מטוסי כנף התובלה. עבודות אלה כוללות, בין היתר, שטיפת מטוסים ועבודות תחזוקה וניקוי בהיקף כספי של כ-1.3 מיליון ש"ח (ללא מע"מ) בממוצע לשנה בשנים 2002-2005.

התע"א שילמה לחברה א' עבור עבודות לניקוי מטוסים ללא בקרה מספקת. התנהלות מסוג זה יוצרת חשש לתשלומים החורגים מהיקף העבודה שבוצעה, והיא אינה מתיישבת עם דפוסי עבודת המינהל התקין, ומהווה פרצה מדאיגה.