התעשייה האווירית לישראל בע"מ
פעולות הביקורת
משרד מבקר המדינה בדק בתעשייה האווירית לישראל בע"מ (להלן - התע"א) את ההתקשרות של התע"א עם ספקים ונותני שירותים. נבדקו תהליך ההתקשרות בין התע"א לבין קבלני ההזנה במתחם נתב"ג, והפיקוח והבקרה על התשלומים לקבלנים אלה ואת ההתחשבנות עימם. הבדיקה נערכה בתע"א - בארגון שירותים תעשייתיים, בארגון הסמנכ"ל למשאבי אנוש, ביחידת הייעוץ המשפטי ובארגון הסמנכ"ל לכספים.
התקשרות עם קבלני הזנה במתחם נתב"ג - התעשייה האווירית
תקציר
התעשייה האווירית לישראל בע"מ (להלן - התע"א) התקשרה עם קבלני הזנה להספקת שירותי הזנה לעובדיה. התע"א שילמה עבור שירותי ההזנה במתחם נמל התעופה בן-גוריון (נתב"ג) בשנים 2002 עד 2005 סכום של כ-167 מיליון ש"ח.
מיולי 2005 עד פברואר 2006 בדק משרד מבקר המדינה את תהליך ההתקשרות בין התע"א לבין קבלני ההזנה במתחם נתב"ג, את הפיקוח והבקרה על התשלומים לקבלנים אלה ואת ההתחשבנות עימם. הבדיקה נערכה בתע"א - בארגון שירותים תעשייתיים, בארגון הסמנכ"ל למשאבי אנוש, ביחידת הייעוץ המשפטי ובארגון הסמנכ"ל לכספים. בהתאם לסעיף 9(9) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] לא נערכה ביקורת בארגון העובדים. להלן עיקרי הממצאים:
א. בתקופה מאוקטובר 1998 עד פברואר 2006 ההתקשרות להספקת שירותי ההזנה במתחם נתב"ג בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח בשנה נעשתה שלא בעקבות מכרז. מספטמבר 2000 ועד ינואר 2004 ארגון שירותים תעשייתיים לא פנה לוועדת המכרזים העליונה של התע"א לקבלת פטור ולהארכת תוקף ההתקשרות עם קבלן ההזנה.
ב. ועדה שמינה הסמנכ"ל למשאבי אנוש, מר אריה פנסו, בחרה בנובמבר 2004, בעקבות פנייה למספר מציעים, בקבלן הזנה למתחם נתב"ג ולמפעל רמתא בבאר שבע, ללא שקבעה את המשקל של כל אמת מידה, וללא שדירגה את החברות הנסקרות (המציעים) לפי אמות המידה שנקבעו בנוהל "פנייה לספקים ובחירתם". בהיעדר משקל לאמות המידה השונות, לא ניתן לשקלל את נתוני החברות הנסקרות, כנדרש בנוהל.
ג. התע"א שילמה לקבלני ההזנה עבור הארוחות החלביות כ-12 מיליון ש"ח בשנה. הועלו ליקויים בבקרה שמנהלת התע"א על התשלומים לקבלני ההזנה עבור הארוחות החלביות, וסדרי מינהל בלתי תקינים: התע"א שילמה לקבלני ההזנה עבור הארוחות החלביות, ללא שאימתה את כמויות המצרכים שסופקו מכל אחד מהמוצרים שנכללו בהן, למרות השונות הגבוהה במחירי המוצרים.
ד. התע"א שילמה לקבלני ההזנה עבור ארוחות חלביות ללא בדיקת מחירי המוצרים בארוחות אלה. הועלו מקרים שהמחיר בחשבוניות ספקי המוצרים של קבלן ההזנה היה נמוך מהמחיר שהתע"א סיכמה עימו. עקב המכפלות של כמויות המוצרים במספר הארוחות החלביות, ההיקף הכספי המצטבר של הפרשי המחירים בין המחירים שסוכמו בין התע"א לקבלני ההזנה לבין המחירים ששילמו קבלני ההזנה לספקי המוצרים, עלול להגיע לעשרות אלפי ש"ח בשנה.
ה. נוכח העובדה שבתע"א אין מניעה טכנית ואין מניעה נורמטיבית לקבל יותר מארוחת צהריים אחת ביום, מתרחק הסדר ההזנה מהמטרה הבסיסית של הזנת העובדים, והדבר עלול לפתוח פתח לתופעות לא רצויות ולא ראויות עד כדי הפיכת הארוחה לטובת הנאה גרידא.
ו. עם תחילת עבודתו של קבלן הזנה ג' שילמה לו התע"א עבור הארוחות החלביות של ינואר 2005 כ-1.5 מיליון ש"ח, בכפוף לבדיקה. התברר, כי ארגון שירותים תעשייתיים לא ערך בדיקות מפברואר 2005 ועד מועד סיום הביקורת, פברואר 2006, על מנת לוודא שלא שולם לקבלן ההזנה תשלום עודף. בפועל שילמה התע"א לקבלן הזנה ג' תשלום עודף של כ-551,000 ש"ח.
ז. בתע"א לא היה קיים (כל עוד התקבלו מהעובדים תלושי אוכל) מסד נתונים, שאיפשר לה להשוות בין התפלגות הארוחות לפי סוג הארוחה (חלביות, בשריות ובריאות), כמוצג בחשבוניות שמגיש קבלן ההזנה, לבין התפלגות הארוחות שסופקו בפועל לעובדים לפי סוג הארוחה. השוואה זו חיונית בשל ההבדלים הקיימים במחירי הארוחות.
ח. בכל הקשור לארוחות החלביות אין בתע"א מנגנוני פיקוח ובקרה מספיקים; לעניין זה חשיבות יתרה נוכח מקרים שבהם התקיים קשר ישיר בין הספקים לבין נציג ארגון העובדים.
לסיכום, בביקורת הועלו בעיקר שני כשלים:
א. התע"א הפרה באופן מתמשך את חובת הוצאת מכרז לבחירת קבלן הזנה - ההתקשרויות של התע"א לקבלת שירותי הזנה עד מועד סיום הביקורת, פברואר 2006, נעשו שלא בעקבות מכרז. בעניין זה התע"א לא פעלה בנחישות ובנחרצות, כנדרש, והעדיפה באופן תמוה לדחות את היציאה למכרז.
ב. התע"א הוציאה כספים בסכומים ניכרים ללא פיקוח ולעתים ללא הצדקה; יש בכך משום בזבוז כספים. כל אלה מהווים ליקויים חמורים של מינהל לא תקין ופתח לתשלומי כספים בלתי מבוקרים, ולפיכך הם מהווים פרצה שיש לסתמה.