לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
עמותות; בקרה; עובדים בכירים; שכר; התקשרויות

תקציר

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל

פעולות הביקורת

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל הוא עמותה הרשומה על פי חוק העמותות, התש"ם-1980. בפברואר 2005 החליט מבקר המדינה, בתוקף סמכותו לפי סעיף 9(8) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], להפעיל את ביקורת המדינה על הארגון. נבדקו פעולות הארגון ומוסדותיו, ובעיקר סוגיות הקשורות לניהול הארגון ולדוחות הכספיים שלו. ביקורות השלמה נערכו באגף הכספים שבמשרד הביטחון ואצל רשם העמותות שבמשרד המשפטים.

תקציר

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל (להלן - הארגון) הוא עמותה רשומה על פי חוק העמותות, שמטרותיה נקבעו בתקנון, ועיקרן הן לפעול למען שיקום וקידום מצבם של חברי הארגון בתחום החברתי והכלכלי ובכל הקשור בחינוך, תעסוקה, הגשת סעד רפואי, נפשי, משפטי וכספי. לשם כך יפעל הארגון למען קבלת תרומות, מענקים, עיזבונות, הלוואות, דמי חבר ותקציבים אחרים למימון פעילות הארגון ולטובת חברי הארגון. בשנת 1996 הוכר הארגון כארגון היציג של הזכאים לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950. לארגון שלושה מוסדות עיקריים: יו"ר הארגון, הנציגות הנבחרת ובה שבע חברות, והוועד המנהל ובו שלוש חברות מבין חברות הנציגות. בארגון חברים כ-3,800 אלמנות וכ-4,600 יתומים עד גיל 30.

בתקופה מרס 2005 עד פברואר 2006 ערך משרד מבקר המדינה, לסירוגין, ביקורת על פעילות הארגון ומוסדותיו. ביקורות השלמה נערכו באגף הכספים שבמשרד הביטחון ובמשרד רשם העמותות שבמשרד המשפטים.

בביקורת נמצאו ליקויים מהותיים בפעילות הארגון, שלא בהתאם למסגרת הנורמטיבית המחייבת אותו. ככלל, פעילותם של מוסדות הארגון הינה מצומצת ביותר והם לא שותפים בניהול העניינים השוטפים של הארגון. בפועל, יו"ר הארגון - הגב' פנינה כהן - היא זו המנהלת באופן כמעט בלעדי את ענייני הארגון. להלן עיקרם:

א. הוועד המנהל אינו ממלא את תפקידיו וחובותיו על פי חוק העמותות ותקנון הארגון; פעילותו מצומצמת מאוד.

ב. הנציגות הנבחרת פועלת כמוסד חלש, אשר אינו עומד מול הניהול הריכוזי של יו"ר הארגון, ואינו מפקח על פעילותם של המוסדות האחרים של הארגון. כתוצאה מהניהול הריכוזי של יו"ר הארגון מחד גיסא ומאוזלת היד הן של הוועד המנהל והן של הנציגות הנבחרת מאידך גיסא, לא קיימת כל מערכת של איזונים ובלמים בנוגע למרבית ענייניו של הארגון.

ג. אף שבתקנון העמותה הוגדרו סמכויות המוסדות השונים של העמותה, בפועל, יו"ר הארגון מרכזת את מרבית הסמכויות ומנהלת את הארגון באופן כמעט בלעדי, ובדרך שאינה עולה בקנה אחד עם העקרונות והדפוסים של מינהל תקין. כך למשל, בחרה יו"ר הארגון רואה חשבון ויועץ משפטי לארגון תוך כדי דיווח בדיעבד על כך לנציגות הנבחרת.

ד. שכרה של יו"ר הארגון אינו עומד בנורמות הקיימות והנהוגות בחברות שהן בסדר גודל דומה של הארגון.

ה. הפרוטוקולים של הארגון לוקים בחסר, ואינם מאפשרים להסיק אם תהליכי קבלת ההחלטות היו תקינים.

ו. התקנון מונה שש ועדות משנה לטיפול בתחומים שונים. בפועל פועלות רק שתי ועדות: האחת - פועלת באופן מצומצם, והשנייה - מספר חבריה נמוך מהמספר הנדרש על פי התקנון.

ז. אף שאוכלוסיית היתומים החברים בארגון מהווה למעלה ממחצית מכלל חבריו, בניגוד לתקנון לא איפשר הארגון ליתומים בוגרים לבחור ולהיבחר למוסדות הארגון.

ח. הארגון מנע מחברים שפרשו ממנו לחזור לשורותיו, על פי אמות מידה שלא עלו בקנה אחד עם מטרותיו ושלא קיבלו את אישור רשם העמותות.

ט. מרבית ההתקשרויות שערך הארגון עם ספקים לצורך רכש סחורות ושירותים ועם יועצים משפטיים נעשו על דעת יו"ר הארגון בלבד וללא בחינת מספר הצעות, דבר שיש בו משום פגיעה ביסוד דיני המכרזים ובעיקרון השוויון. אחת ממורשות החתימה נהגה לחתום על המחאות ריקות, שבהן לא רשומים שם המוטב, הסכום והתאריך.

י. נמצאו עיכובים וליקויים בתהליך הרישום של רשם העמותות של שינויים בתקנון הארגון. כתוצאה מכך, במשך תקופה ארוכה המשיך הארגון לפעול בהתאם לתקנון אחרון שנרשם, ולפיו יו"ר הארגון מכהנת גם כיו"ר הוועד, וזאת בניגוד לדרישת רשם העמותות.

יא. כדי לעמוד במגבלות רשם העמותות והוראות החשב הכללי בנוגע לחלקן של הוצאות הנהלה וכלליות מהמחזור הכספי, שני סעיפים בדוחות הכספיים של הארגון הוצגו באופן שאינו נכון מבחינה חשבונאית ומהווה מעין מצג שווא.

לסיכום, הממצאים שעלו בביקורת מצביעים על ליקויים חמורים באופן שבו מתנהל הארגון, שלא בהתאם למסגרת הנורמטיבית המחייבת אותו. על אף שלארגון שלושה מוסדות נבחרים - יו"ר, ועד מנהל ונציגות נבחרת - שני האחרונים לא מילאו את תפקידם כגופי הבקרה והפיקוח וכבעלי האחריות להתנהלותו התקינה והיעילה של הארגון. יו"ר הארגון, הגברת פנינה כהן, לא דחקה בהם לפעול כנדרש מהם, ובפועל נטלה את מרבית הסמכויות - ובמשתמע גם את האחריות - לנעשה בארגון, שלא בהתאם להוראות החוק, לנהלים המחייבים אותו ולדפוסים של מינהל תקין. משבר האמון שפרץ בארגון בשלהי 2005, חשף ביתר שאת את הפגמים הניהוליים המאפיינים את הארגון במשך תקופה ארוכה. כמו כן, הוא חשף מערכת יחסים עכורה בקרב הנהלת הארגון, כאשר מירב מאמצי הארגון מופנים ליישוב הסכסוכים והמחלוקות שהתגלו הן בקרב ההנהלה והן עם גורמים חיצוניים. כתוצאה מכך, חדל הארגון מלפעול למטרות שלשמן הוקם, ונגרם לו נזק רב.

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל הינו ארגון חשוב וחיוני עבור האוכלוסייה שאותה הוא מייצג. מפאת היותו של הארגון בעל תפקיד ציבורי חשוב של טיפול, שמירה ושיפור זכויותיהם של אלמנות ויתומי צה"ל, על מוסדות הארגון לפעול בשיתוף פעולה ועל פי הסמכויות שהוגדרו להם בתקנון. מעבר לכך, על הארגון לקיים את פעילויותיו תוך עמידה במגבלות החוק החלות עליו ועל פי אמות מידה של מינהל תקין, שהן תנאי להמשך תפקודו בהתאם ליעדיו ולמטרות שלשמן הוקם.