1. ב-1.9.1994 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א-1981, על תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78) (יהודה והשומרון), התשנ"ד-1994, המהווה תיקון לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן - התקנון). עניינו של תיקון זה - החלת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), לרבות חקיקת המישנה מכוחו, בשינויים שפורטו בתיקון, גם ביהודה ובשומרון.
2. בהתאם לסעיף 12ב(כ) לתקנות, המחיל את סעיף 23 (א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לידיעה בלבד, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות (להלן - הסיעות), שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון. בהתאם לתקנון, מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא סיעות בת או רשימות בת של הסיעות המיוצגות בכנסת.
ב-23.5.1995 התקיימו בחירות לרשות המקומית אריאל וב-4.7.1995 לרשות המקומית קרית ארבע.
3. אני מתכבדת למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות בדבר תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שבע סיעות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות האמורות, כמפורט להלן:
(א) אריאל
(1) אריאל אחת;
(2) אריאל שלנו;
(3) לעתיד בטוח;
(4) סיעת תן.
(ב) קרית ארבע
(1) בית ובטחון;
(2) יחדיו;
(3) עוז באמונה.
4. בדין וחשבון שעל מבקר המדינה למסור לפי התקנון, על מבקר המדינה לקבוע: האם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; והאם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בתקנון.
5. (א) בתקנון נקבע, כי הסיעות ימסרו למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) על סיעות ורשימות ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 - הוטל למנות לעצמן ועל חשבונן רואי חשבון.
(ג) לגבי רשויות מקומיות, בהן מספר בעלי זכות הבחירה אינו עולה על 5,000, נקבע, שמבקר המדינה ימנה רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר המדינה.
(ד) מספר בעלי הזכות לבחור במועצה המקומית קרית ארבע אינו עולה על 5,000. לפיכך, מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של שלוש הסיעות בקרית ארבע.
6. (א) על נציגי הסיעות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהן וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות והדוח האמורים אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור, שמן הצדק לעשות כן.
(ב) הסיעה אריאל שלנו הגישה את החשבונות והדוח הכספי באיחור ניכר. חרף ההכבדה הכרוכה באיחור על סיכום מלאכת הביקורת תוך התקופה הקבועה בתקנון, התחשבתי במקרה האמור, בחוסר ניסיונה של הסיעה בניהול חשבונות, וראיתי בכך נימוק המצדיק קבלת החשבונות והדוח הכספי. אולם עשיתי שימוש בשיקול הדעת שהחוק מעניק לי, והטלתי על הסיעה, אשר הדוח הכספי שלה נמסר לי, כאמור, באיחור ניכר, סנקציה בשיעור של 5% מסך כל המימון הממלכתי המגיע לה.
7. כאמור בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון מתמודדות סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא סיעות בת ורשימות בת של סיעות המיוצגות בכנסת. כמו-כן אוסר התקנון קבלת תרומה מתאגיד. לפיכך, לכאורה, כל תרומה מסיעה בכנסת לסיעה מטעמה או לסיעה הנתמכת על-ידיה, עלולה להיות תרומה מתאגיד בניגוד לתקנון.
בתגובה לפנייה של נציג סיעה בכנסת, חיוויתי את דעתי, כי סיעה או רשימה ביו"ש, אשר הוכח שהיא מהווה למעשה סניף של סיעה המיוצגת בכנסת, רשאית לקבל ממנה כספים, וכי לעניין סעיף 16 (א) לחוק (שהוחל על-פי התקנון), אין לראות בהכנסה כזאת תרומה מתאגיד (במכתב הלוואי לדין וחשבון שמסרתי לך, ב-26.6.1995, על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות: אלפי מנשה, מעלה אדומים, עמנואל וקרני שומרון, הסברתי נושא זה בפירוט רב).
שלוש סיעות - אריאל אחת מאריאל; יחדיו ועוז באמונה מקרית ארבע - קיבלו מימון מסיעות המיוצגות בכנסת. הן הביאו ראיות שהניחו את דעתי, כי הן סניפים של אותן סיעות. לפיכך, לא ראיתי בהכנסה זו תרומה מתאגיד.
8. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות-דעת רואה החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המחיל את סעיף 21 (ה) לחוק.
9. שבע הסיעות ניהלו את חשבונותיהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה; הוצאותיהן עמדו בתיקרת ההוצאות שנקבעה בתקנון; הכנסותיהן היו בגבולות שנקבעו בתקנון בעניין קבלת תרומות. לפיכך ניתן לגביהן דין וחשבון חיובי.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות לרשויות המקומיות אריאל וקרית ארבע
1. בהתאם לסעיף 12ב (כ) לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן - התקנון), המחיל ביהודה ובשומרון (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), את סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), אני מוסרת בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שבע סיעות ורשימות (להלן - הסיעות) לתקופת הבחירות לרשויות המקומיות אריאל וקרית ארבע).
2. על סמך חוות דעת של רואה החשבון, בדיקות ובירורים משלימים של עובדי משרדי, השלמות, תיקונים הסברים של הסיעות וכן תצהירים של נציגי הסיעות, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המחיל ביהודה ובשומרון את סעיף 21 (ה) לחוק, אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 23 לחוק, כדלהלן:
שבע הסיעות המפורטות להלן -
(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) עמדו בתיקרת ההוצאות על-פי סעיף 12ב לתקנון המחיל ביהודה ובשומרון (ללא שינויים), את סעיף 15 לחוק;
(3) עמדו מבחינת הכנסותיהן בתקופת הבחירות בדרישות סעיף 12 ב(טז) לתקנון, המחיל ביהודה ובשומרון את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") ואת סעיף 16 (ב) לחוק.
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון חיובי לגביהן, ואלו הן:
הרשות המקומית הסיעה סנקציה מומלצת ב-%
בגין איחור בהגשת דו"ח כספי
1. אריאל אריאל אחת
2. אריאל אריאל שלנו 5
3. אריאל לעתיד בטוח
4. אריאל סיעת תן
5. קרית ארבע בית ובטחון
6. קרית ארבע עוז באמונה
7. קרית ארבע יחדיו
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, ג' בשבט התשנ"ו
24 בינואר 1996