1. ב-11 לאפריל 1995 נתקיימו בחירות למועצה המוקמית שיבלי.
ב-17.4.1995 ניתן צו הצהרתי זמני בבית המשפט המחוזי בנצרת (תיק המרצה 586/95), אשר מנע עריכת בחירות חוזרות לראשות המועצה המקומית עד למתן החלטה אחרת על-ידי בית המשפט. ב-13.7.1995 ביטל בית המשפט את הצו ההצהרתי הזמני. ב-1.8.1995 התקיימו בחירות חוזרות לראשות המועצה המקומית.
2. בהתאם לסעיף 23 (א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של סיעות האם ושל הסיעות והרשימות העצמאיות שהשתתפו בבחירות ושאינן סיעות-בת או רשימות-בת (להלן - סיעות מקומיות).
3. אני מתכבדת למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות בדבר תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שתי סיעות אם ושש סיעות מקומיות, המפורטות להלן, שהשתתפו בבחירות למועצה המקומית שיבלי, שהתקיימו ב-11.4.1995, לרבות הבחירות החוזרות, שהתקיימו ב-1.8.1995:
א. סיעות אם
(1) מפלגת העבודה הישראלית;
(2) מר"צ - ישראל הדמוקרטית - רצ, מפ"ם, שינוי.
ב. סיעות מקומיות
(1) אום אל ג'נם שיבלי;
(2) אל סלאם;
(3) הצעירים;
(4) השוויון;
(5) השינוי;
(6) לעתיד.
4. בחוק נקבע, כי לגבי רשויות מקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו עולה על 5,000, על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המקומיות המתמודדות בה. שכרו של רואה החשבון ישולם מאוצר המדינה.
מספר בעלי הזכות לבחור ברשות המקומית שיבלי אינו עולה על 5,000. לפיכך, מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של שש סיעות מקומיות.
5. בחוק נקבע, כי על נציגי סיעות האם והסיעות המקומיות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות את החשבונות וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. בחוק גם נקבע, כי מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור שמן הצדק לעשות כן.
סיעה מקומית אחת הגישה את חשבונותיה והדוח הכספי באיחור ניכר ביותר. חרף ההכבדה שהאיחור גרם להשלמת מלאכת הביקורת תוך התקופה שנקבעה בחוק, מצאתי, כי מן הצדק לקבל את החשבונות והדוח הכספי האמורים. יחד עם זאת, עשיתי שימוש בשיקול הדעת שהחוק מעניק לי, וקבעתי, שעל הסיעה המקומית האמורה תושת סנקציה בשיעור 5% בלבד מסך כל המימון הממלכתי המגיע לה, ולא בשיעור המירבי של 15%.
6. סיעה מקומית אחת מסרה למשרדי תצהיר, שלא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות.
7. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות המקומיות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות-דעת רואי חשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21 (ה) לחוק.
8. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) בהתאם לחוק, על הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) ארבע סיעות מקומיות לא ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה. לפיכך הדין וחשבון לגבי חשבונותיהן אינו חיובי. החריגה מקיום הנחיות מבקר המדינה באה לידי ביטוי בכך, שבמקרים רבים בוצעו תשלומים במזומנים בסכומים העולים על המותר לפי ההנחיות ובחוסר תיעוד לגבי פעולות כספיות רבות.
9. הוצאות
(א) החוק קובע תיקרה להוצאותיהן של הסיעות לפי נוסחה המפורטת בו.
(ב) כל סיעות האם וכל הסיעות המקומיות עמדו בתיקרת ההוצאות שנקבעה בחוק (ראה להלן).
(ג) החוק הינו חוק קבע, אך הוראותיו מתייחסות בעיקר למערכת הבחירות הארצית לרשויות המקומיות. אין בחוק הוראות ספציפיות למקרים בהם מתקיימות בחירות לרשויות מקומיות בודדות.
בהקשר זה אתייחס למספר בעיות:
בסעיף 15 לחוק נקבעו מספר חלופות לחישוב תיקרת הוצאותיה של סיעה מקומית:
"(א) לא תוציא סיעה או רשימה להוצאות הבחירות סכום העולה על הסכום הגדול מבין אלה:
(1) סכום העולה על 200% מסכום המימון שהיה מגיע לה על פי סעיף 7(א) אילו זכתה הסיעה במספר מנדטים השווה למספר חבריה במועצה היוצאת ביום הקובע;
(2) סכום העולה על 200% מסכום המימון המגיע לסיעה או לרשימה על פי סעיף 7 (א);
(3) סכום העולה על 150% מסכום המימון שהיה מגיע לה על פי סעיף 7 (א) אילו זכתה הסיעה או הרשימה בבחירות בשלושה מנדטים;"
בסעיף 26 (ז)(1) נקבעה דרך אחת לחישוב תיקרת ההוצאות של סיעת אם:
"הוצאות הבחירות של סיעת האם ושל כל סיעות הבת ורשימות הבת שלה למעט הוצאות בבחירות חוזרות - לא יעלו על 200% מסכום המימון המגיע לסיעת האם;"
מהשוואת דרך חישוב תיקרת ההוצאות כמובא לעיל עולה, כי בקביעת תיקרת ההוצאות, הבאה לידי ביטוי בעיקר בבחירות פרטניות לרשות מקומית בודדת, קיימת התייחסות שונה לסיעות האם מההתייחסות לסיעות המקומיות.
כמו-כן, אין בחוק התייחסות לדרך חישוב תיקרת הוצאותיה של סיעת אם אשר אינה זכאית למימון ממלכתי. מצב מאין זה עלול להיווצר בעיקר בבחירות פרטניות לרשות מקומית בודדת.
מן הראוי שהמחוקק יתן דעתו לבעיות האמורות.
סיעת אם אחת לא זכתה בקולות בוחרים ולכן אינה זכאית למימון ממלכתי. כאמור, לא ניתן לחשב תיקרת הוצאות במקרה כזה. מאחר שסיעת האם עמדה בתיקרת הוצאות של סיעת אם בעלת מנדט אחד, קבעתי שהוצאותיה היו בגבולות תיקרת ההוצאות המותרת.
10. הכנסות
(א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ והן בחוץ לארץ ומגביל את גובה התרומה המותרת מיחיד. למן 31 במארס 1994 הועמד גובה התרומה המירבית המותרת מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו על 5,000 ש"ח בין בחירות לבחירות.
(ב) שלוש סיעות מקומיות קיבלו תרומה בסכום העולה על הקבוע בחוק.
11. סיכום תוצאות ביקורת חשבונות סיעות האם והסיעות המקומיות
א. שתי סיעות האם המפורטות להלן עמדו בהוראות החוק, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיהן דין וחשבון חיובי:
(1) מפלגת העבודה הישראלית;
(2) מר"צ - ישראל הדמוקרטית - רצ, מפ"ם, שינוי.
ב. הסיעה המקומית לעתיד עמדה בהוראות החוק, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיה דין וחשבון חיובי.
בגין הגשת החשבונות והדוח הכספי באיחור ניכר, החלטתי להמליץ, לפי סעיף 23(ד) לחוק, על סנקציה בשיעור של 5% בלבד מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.
ג. נציגי הסיעה המקומית אום אל ג'נם שיבלי, אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, מסרו תצהיר, כי לא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות. לפיכך, הדין וחשבון לגביה הוא חיובי.
ד. לגבי חשבונותיהן של שלוש הסיעות המקומיות המפורטות להלן, אשר קיבלו מימון מאוצר המדינה, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי:
(1) אל סלאם - בגין קבלת תרומה - בניגוד להוראות סעיף 16(ב) לחוק ובגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה, החלטתי להמליץ, לפי סעיפים 23 (ד) ו-(ה) לחוק, על סנקציה בשיעור של 10% מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.
(2) השינוי - בגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה, החלטתי להמליץ, לפי סעיף 23 (ד) לחוק, על סנקציה בשיעור של 5% מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.
(3) הצעירים - בגין קבלת תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 (ב) לחוק ובגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה, החלטתי להמליץ, לפי סעיפים 23 (ד) ו-(ה) לחוק, על סנקציה בשיעור של 8% מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.
ה. הסיעה המקומית השוויון לא קיבלה מימון מאוצר המדינה. הסיעה קיבלה תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 (ב) לחוק ולא הקפידה על קיום הנחיות מבקר המדינה. לפיכך, הדין וחשבון הניתן בדבר חשבונותיה אינו חיובי.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות למועצה המקומית שיבלי
1. בהתאם לסעיף 23 לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), אני מוסרת בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שתי סיעות אם וכן של שש סיעות ורשימות שאינן סיעות בת או רשימות בת (להלן - סיעות מקומיות) לתקופת הבחירות למועצה המקומית שיבלי, שהתקיימו ב-11.4.1995 ולבחירות החוזרות שהתקיימו ב-1.8.1995.
2. על סמך חוות דעת של רואי החשבון, בדיקות ובירורים משלימים של עובדי משרדי, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות וכן תצהירים של נציגי הסיעות, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21 (ה) לחוק, אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 23 לחוק כדלהלן:
א. סיעות אם
(א) שתי סיעות האם המפורטות להלן -
(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 26 (ז) לחוק;
(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 (ג) לחוק. ביחד עם סעיף 8 לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, בעניין קבלת תרומות.
מפלגת העבודה הישראלית
מר"צ - ישראל הדמוקרטית - רצ, מפ"ם, שינוי
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של כל אחת מסיעות האם המפורטות לעיל לתקופת הבחירות.
ב. סיעות מקומיות
(א) הסיעה המקומית לעתיד -
(1) ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק;
(3) ההכנסות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16(א) ו-(ב) לחוק.
אי לכך, ניתן דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיה.
נציגי הסיעה המקומית מסרו את חשבונותיה ודוח כספי באיחור ניכר ביותר. בגין האיחור אני ממליצה, לפי סעיף 23 (ד) לחוק, על סנקציה בשיעור של 5% מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.
(ב) נציגי הסיעה המקומית אום אל ג'נם שיבלי, אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, מסרו תצהיר, כי לא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות.
אי לכך, ניתן לגביה דין וחשבון חיובי.
(ג) הסיעה המקומית השינוי -
(1) לא ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלה היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק;
(3) ההכנסות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיפים 16 (א) ו-(ב) לחוק.
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ובהתחשב בנסיבות מקילות לחריגה, אני ממליצה, לפי סעיף 23 (ד) לחוק, על סנקציה בשיעור של 5% מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.
(ד) שלוש הסיעות המקומיות המפורטות להלן -
(1) לא ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלהן היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק;
(3) הן קיבלו תרומות בסכומים העולים על הקבוע בסעיף 16 (ב) לחוק.
הסיעה המקומית סנקציה מומלצת ב-%
1. אל סלאח
2. הצעירים 10%
3. השיוויון* 8%
--------------
* הסיעה המקומית לא זכתה במנדט ואינה זכאית למימון.
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של כל אחת מהסיעות המקומיות המפורטות לעיל לתקופת הבחירות.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ובהתחשב בנסיבות מקילות לחריגה, אני ממליצה, לפי סעיפים 23 (ד) ו-(ה) לחוק, שהסנקציה שתושת על הסיעות המקומיות תתבטא בשלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור הנקוב ליד שמה של כל אחת מהסיעות המקומיות כמפורט לעיל, ולא בשיעור המירבי של 15%.
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, י"ג בניסן התשנ"ו
2 באפריל 1996