1. ב-1.9.1994 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א-1981, על תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78) (יהודה והשומרון), התשנ"ד-1994, המהווה תיקון לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן - התקנון). תיקון זה מתבטא באימוץ הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) וחקיקת המישנה מכוחו, בשינויים מסויימים, על ידי הכנסתן לתקנון החל ביהודה ובשומרון.
2. בהתאם לסעיף 12ב(כ) לתקנות, המאמץ את סעיף 23 (א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לידיעה בלבד, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות (להלן - הסיעות), שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון. בהתאם לתקנון, מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא סיעות בת או רשימות בת של הסיעות המיוצגות בכנסת.
ב-25.7.1995 התקיימו בחירות למועצה המקומית מעלה אפרים, וב-8.8.1995 התקיימו בחירות חוזרות לבחירת ראש הרשות.
3. אני מתכבדת למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות בדבר תוצאות ביקורת חשבונותיהן של חמש סיעות שהשתתפו בבחירות למועצה המקומית מעלה אפרים, לרבות הבחירות החוזרות, המפורטות להלן:
(1) הרשימה למען מעלה אפרים;
(2) התנועה למעלה אפרים אחת;
(3) עם;
(4) עתיד למעלה אפרים;
(5) שינוי.
4. בדין וחשבון המוגש לפי התקנון, על מבקר המדינה לקבוע: האם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; והאם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בתקנון.
5. (א) בתקנון נקבע, כי הסיעות ימסרו למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) על סיעות ורשימות ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 - הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.
(ג) לגבי רשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה אינו עולה על 5,000 - על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר המדינה.
(ד) מספר בעלי הזכות לבחור במועצה המקומית מעלה אפרים אינו עולה על 5,000. לפיכך, מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של חמש הסיעות במעלה אפרים.
6. (א) על נציגי הסיעות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהן וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות והדוח האמורים אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור שמן הצדק לעשות כן.
(ב) הסיעות התנועה למעלה אפרים אחת ועתיד למעלה אפרים הגישו את החשבונות והדוח הכספי באיחור ניכר. חרף ההכבדה שהאיחור גרם להשלמת מלאכת הביקורת תוך התקופה הקבועה בתקנון, התחשבתי במקרים האמורים בחוסר ניסיונן של הסיעות בניהול חשבונות, וראיתי בכך נימוק המצדיק קבלת החשבונות והדוח הכספי.
*
7. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות-דעת רואה החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המאמץ את סעיף 21 (ה) לחוק.
8. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) התקנון קובע, שעל הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) הסיעות התנועה למעלה אפרים אחת ועתיד למעלה אפרים לא ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות אלה. לפיכך הדין וחשבון לגביהן אינו חיובי.
9. הוצאות בחירות
(א) התקנון קובע תיקרה להוצאות הבחירות של הסיעות, ותיקרה להוצאות בגין השתתפות בבחירות חוזרות, לפי נוסחה המפורטת בו.
(ב) הרשימה למען מעלה אפרים חרגה מתיקרת ההוצאות שנקבעה בתקנון בגין השתתפות בבחירות החוזרות. לפיכך הדין וחשבון לגבי תוצאות ביקורת חשבונות הסיעה אינו חיובי.
10. הכנסות
(א) הסיעות זכאיות, לפי התקנון, למימון הוצאות הבחירות מאוצר המדינה; המימון מבוסס על "יחידת החישוב" לפי נוסחה הקבועה בתקנון. אשר לקבלת תרומות, קובע סעיף 12 ב(טז) לתקנון המאמץ את סעיף 16 (א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור"), שאסור לסיעה או לרשימה לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור. כמו-כן מגביל סעיף 12ב לתקנון, המאמץ את סעיף 16 (ב) לחוק, לסכום של 5,000 ש"ח את סכום התרומה שמותר לסיעה או לרשימה לקבל, בין בחירות לבחירות, מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו.
(ב) הסיעות התנועה למעלה אפרים אחת ועתיד למעלה אפרים קיבלו תרומות מיחידים בסכומים העולים על הקבוע בתקנון. לפיכך, גם מסיבה זו, הדין וחשבון לגביהן אינו חיובי.
(ג) כאמור, בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון מתמודדות סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא סיעות בת ורשימות בת של סיעות המיוצגות בכנסת. במצב זה, והואיל והתקנון אוסר קבלת תרומה מתאגיד, יוצא, לכאורה, שכל תרומה מסיעה בכנסת לסיעה מטעמה, או לסיעה הנתמכת על-ידיה, בכפוף לנאמר להלן, נחשבת כתרומה מתאגיד בניגוד לתקנון.
בתגובה לפנייה של נציג סיעה בכנסת, חיוויתי את דעתי, כי סיעה או רשימה ביו"ש, אשר הוכח שלמעשה היא מהווה סניף של סיעה המיוצגת בכנסת, רשאית לקבל ממנה כספים, וכי לעניין סעיף 16 (א) לחוק, אין לראות בהכנסה כזאת תרומה מתאגיד (הסברתי נושא זה בפירוט רב במכתב הלוואי לדין וחשבון שמסרתי לך, ב-26.6.1995, על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות: אלפי מנשה, מעלה אדומים, עמנואל וקרני שומרון).
(ד) הרשימה למען מעלה אפרים, קיבלה מימון מסיעה המיוצגת בכנסת. הרשימה הביאה ראיות שהניחו את דעתי, כי למעשה היא סניף של אותה סיעה. לפיכך, לא ראיתי בהכנסה זו תרומה מתאגיד.
11. סיכום התוצאות של ביקורת חשבונות הסיעות לתקופת הבחירות לרשות המקומית
(א) הרשימה למען מעלה אפרים - בגין חריגה מתיקרת ההוצאות של הבחירות החוזרות, אני ממליצה שהסנקציה לפי 12ב לתקנון, המאמץ את סעיף 23 (ה) לחוק, תהיה בשיעור של 3% מהמגיע למימון הבחירות החוזרות, ולא בשיעור המירבי של 15%.
(ב) לגבי חשבונותיהן של שתי הסיעות המפורטות להלן, אשר לא קיבלו מימון מאוצר המדינה, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי:
(1) התנועה למעלה אפרים אחת;
(2) עתיד למעלה אפרים.
(ג) שתי הסיעות - עם ושינוי - לא קיבלו מימון מאוצר המדינה, ולא מסרו למשרדי חשבונות ודוחות כספיים לתקופת הבחירות. בהיעדרם של אלה ניתן לגביהן דין וחשבון שאינו חיובי.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות לרשויות המקומיות מעלה אפרים
1. בהתאם לסעיף 12ב (כ) לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 החל ביהודה ובשומרון (להלן - התקנון), המאמץ (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), את סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), אני מוסרת בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של חמש סיעות ורשימות (להלן - הסיעות) לתקופת הבחירות לרשות המקומית מעלה אפרים.
2. על סמך חוות דעת של רואה החשבון, בדיקות ובירורים משלימים של עובדי משרדי, השלמות, תיקונים, הסברים של הסיעות וכן תצהירים של נציגי הסיעות, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המאמץ את סעיף 21 (ה) לחוק, אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 23 לחוק, כדלהלן:
א. הרשימה למען מעלה אפרים -
(1) ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) לא עמדה בתיקרת ההוצאות של הבחירות החוזרות על-פי סעיף 12ב לתקנון המאמץ את סעיף 15 לחוק;
(3) עמדה, מבחינת הכנסותיה בתקופת הבחירות, בדרישות סעיף 12 ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") וכן את סעיף 16 (ב) לחוק.
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון לא חיובי לגבי חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ובהתחשב בנסיבות מקילות לחריגה, אני ממליצה, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 (ה) לחוק, שאומץ (תוך שינויים) בסעיף 12 ב(כב) לתקנון, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הבחירות החוזרות בשיעור של 3%, ולא בשיעור המירבי של 15%.
ב. שתי סיעות התנועה למעלה אפרים אחת ועתיד למעלה אפרים* -
(1) לא הקפידו הקפדה מלאה על ניהול מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) עמדו בתיקרת ההוצאות על-פי סעיף 12ב לתקנון המאמץ את סעיף 15 לחוק;
(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות לא עמדו בדרישות סעיף 12 ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") וכן את סעיף 16 (ב) לחוק.
נוכח האמור לעיל, הדין וחשבון הניתן בזה לגבי כל אחת משתי הסיעות אינו חיובי.
ג. שתי סיעות - עם ושינוי - לא קיבלו מימון מאוצר המדינה, ולא מסרו למשרדי חשבונות ודוחות כספיים לתקופת הבחירות.
בהיעדר החשבונות והדוח הכספי, הדין וחשבון לגבי סיעות אלה אינו חיובי.
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, י"ג בניסן התשנ"ו
2 באפריל 1996