1. ב-1.9.1994 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א-1981, על תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78) (יהודה והשומרון), התשנ"ד-1994, המהווה תיקון לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן - התקנון). תיקון זה מתבטא באימוץ הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) וחקיקת המישנה מכוחו, בשינויים מסויימים, על ידי הכנסתן לתקנון החל ביהודה ובשומרון.
2. בהתאם לסעיף 12ב(כ) לתקנון, המאמץ את סעיף 23 (א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לידיעה בלבד, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות (להלן - הסיעות), שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון. בהתאם לתקנון, מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא סיעות בת או רשימות בת של הסיעות המיוצגות בכנסת.
3. אני מתכבדת למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות בדבר תוצאות ביקורת חשבונותיהן של ארבע סיעות שהשתתפו בבחירות למועצה המקומיות קדומים, שהתקיימו ב-27.8.1996:
(1) אחדות למען קדומים - בראשות אברהם שבות;
(2) דניאלה עשייה עם חזון;
(3) לקדומים באמונה;
(4) סולם יעקב.
4. (א) בתקנון נקבע, כי הסיעות ימסרו למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) על סיעות ורשימות ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 - הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.
(ג) לגבי רשויות מקומיות, בהן מספר בעלי זכות הבחירה אינו עולה על 5,000 - על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר המדינה.
(ד) מספר בעלי הזכות לבחור במועצה המקומית קדומים אינו עולה על 5,000. לפיכך, מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של ארבע הסיעות בקדומים.
5. בדין וחשבון המוגש לפי התקנון, על מבקר המדינה לקבוע: האם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; והאם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בתקנון.
6. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות-דעת רואה החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12 ב לתקנון המאמץ את סעיף 21 (ה) לחוק.
7. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) התקנון קובע, שעל הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) כל הסיעות ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות אלה.
8. הוצאות בחירות
(א) התקנון קובע תיקרה להוצאות הבחירות של הסיעות, לפי נוסחה המפורטת בו.
(ב) הוצאותיהן של כל הסיעות היו בגבולות האמורים בתקנון.
9. הכנסות
(א) הסיעות זכאיות, לפי התקנון, למימון הוצאות הבחירות מאוצר המדינה; המימון מבוסס על "יחידת החישוב" לפי נוסחה הקבועה בתקנון. אשר לקבלת תרומות, קובע סעיף 12 ב(טז) לתקנון המאמץ את סעיף 16 (א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור"), שאסור לסיעה או לרשימה לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור. כמו-כן מגביל סעיף 12ב לתקנון, המאמץ את סעיף 16 (ב) לחוק, לסכום של 5,000 ש"ח את סכום התרומה שמותר לסיעה או לרשימה לקבל, בין בחירות לבחירות, מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו.
הכנסותיהן של כל הסיעות היו בגבולות האמורים בתקנון.
(ב) כאמור, בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון מתמודדות סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא סיעות בת ורשימות בת של סיעות המיוצגות בכנסת. במצב זה, והואיל והתקנון אוסר קבלת תרומה מתאגיד, יוצא, לכאורה, שכל תרומה מסיעה בכנסת לסיעה מטעמה, או לסיעה הנתמכת על-ידיה, בכפוף לנאמר להלן, נחשבת כתרומה מתאגיד בניגוד לתקנון.
בתגובה לפנייה של נציג סיעה בכנסת, חיוויתי את דעתי, כי סיעה או רשימה ביו"ש, אשר הוכח שלמעשה היא מהווה סניף של סיעה המיוצגת בכנסת, רשאית לקבל ממנה כספים, וכי לעניין סעיף 16(א) לחוק, אין לראות בהכנסה כזאת תרומה מתאגיד (הסברתי נושא זה בפירוט רב במכתב הלוואי לדין וחשבון שמסרתי לקודמך בתפקיד, ב-26.6.1995, על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות: אלפי מנשה, מעלה אדומים, עמנואל וקרני שומרון).
הסיעה סולם יעקב, קיבלה סכום של 10,000 ש"ח מהסיעה מפד"ל המפלגה הדתית לאומית המזרחי - הפועל המזרחי, סיעה המיוצגת בכנסת. הסיעה הביאה ראיות שהניחו את דעתי, כי למעשה היא סניף של אותה סיעה. לכן, לא ראיתי בהכנסה זו תרומה מתאגיד.
(ג) ב-15.2.1996, פורסם ברשומות תיקון מס' 3 לחוק (להלן התיקון). בתיקון נקבע, בין היתר, כי במידה שהוצאות של סיעה מקומית נמוכות מהסכומים המגיעים לה לפי החוק, תוחזר היתרה לאוצר המדינה. פרטים לגבי הוצאות הבחירות של הסיעות ימסרו לממונה על הישובים הישראלים ביהודה ובשומרון.
10. סיכום התוצאות של ביקורת חשבונות הסיעות לתקופת הבחירות לרשות המקומית
לגבי תוצאות ביקורת החשבונות, ניתן דין וחשבון חיובי לארבע הסיעות המפורטות להלן:
(1) אחדות למען קדומים - בראשות אברהם שבות;
(2) דניאלה עשייה עם חזון;
(3) לקדומים באמונה;
(4) סולם יעקב.
בכבוד רב,
מרים בן-פורת
תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981
דין וחשבון מוגש ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת חשבונות הרשימות לתקופת הבחירות לרשות המקומית קדומים
1. בהתאם לסעיף 12ב (כ) לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 החל ביהודה ובשומרון (להלן - התקנון), המאמץ (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), את סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), אני מוסרת בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של ארבע רשימות לתקופת הבחירות לרשות המקומית קדומים.
2. על סמך חוות דעת של רואה החשבון, בדיקות ובירורים משלימים של עובדי משרדי, השלמות, תיקונים, הסברים של הסיעות וכן תצהירים של נציגי הסיעות, שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המאמץ את סעיף 21 (ה) לחוק, אני קובעת בזה, בהתאם לסעיף 23 (א) לחוק, כדלהלן:
ארבע הרשימות המפורטות להלן -
(א) אחדות למען קדומים - בראשות אברהם שבות;
(ב) דניאלה עשייה עם חזון;
(ג) לקדומים באמונה;
(ד) סולם יעקב.
(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) עמדו בתיקרת ההוצאות על-פי סעיף 12ב לתקנון המאמץ את סעיף 15 לחוק;
(3) עמדו מבחינת הכנסותיהן בתקופת הבחירות, בדרישות סעיף 12ב(טז) לתקנון המאמץ את סעיף 16 (א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") וכן את סעיף 16 (ב) לחוק.
אי לכך, ניתן בזה דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיהן.
מרים בן-פורת
מבקר המדינה
ירושלים, כ"ב בניסן התשנ"ז
29 באפריל 1997