מוסדות להשכלה גבוהה
פעולות הביקורת
נבדקו היבטים בניהול ההשקעות הפיננסיות של אוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב; רישום הקרנות הצמיתות והמיועדות כהקדשות על פי חוק הנאמנות, התשל"ט-1979; עמידת האוניברסיטאות בהתחייבויות לתורמים וניכוי תקורה מהקרנות הצמיתות. הביקורת נעשתה באוניברסיטאות, בוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה ואצל רשם ההקדשות שבמשרד המשפטים.
נבדקו דרכי הטיפול בסיוע הכספי לסטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה. הבדיקה נעשתה במשרד החינוך, התרבות והספורט (בעניין מרכז הקרנות וקרן הסיוע לסטודנטים), במשרד האוצר (בעניין קרן הסיוע לסטודנטים ויישום חוק ההלוואות לשכר לימוד, התשס"ב-2002) בוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת חיפה. בדיקות השלמה נעשו אצל רשם ההקדשות במשרד המשפטים וכן נעשו בירורים ברשויות מקומיות אחדות.
השקעות פיננסיות באוניברסיטאות תל-אביב, בר-אילן ובן-גוריון בנגב
תקציר
באוניברסיטאות מצטברים כספים ממקורות אחדים: קרנות צמיתות שנוצרו מתרומות שהתורמים קבעו לגביהן כי מותר להשתמש רק בפירות השקעותיהן למטרות שקבעו התורמים; עודפי תזרים מפעילות שוטפת; כספי יעודות. בספטמבר 2004 עמדו לרשות אוניברסיטת תל-אביב נכסים כספיים בסך כ-1.7 מיליארד ש"ח, לרשות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (להלן - אוניברסיטת בן-גוריון) - כ-1.3 מיליארד ש"ח ולרשות אוניברסיטת בר-אילן - כ-0.8 מיליארד ש"ח.
בכל אחת מהאוניברסיטאות פועלת ועדת השקעות שקובעת את אפיקי ההשקעה של תיק הנכסים ואמורה לפקח על ביצוע פעולות ההשקעות. בכתב המינוי של חברי ועדת ההשקעות של אוניברסיטת תל-אביב לא נקבע משך המינוי. בוועדה של אוניברסיטת בן-גוריון היו חברים שכיהנו זמן ארוך מתקופת הכהונה המרבית שנקבעה בתקנון האוניברסיטה.
בשתיים מהאוניברסיטאות שנבדקו נמצא כי אחדים מחברי ועדת השקעות נעדרו מישיבותיה בתדירות גבוהה.
לוועדת השקעות של אוניברסיטת תל-אביב אין נוהל ייחודי, לא הוגדרו תפקידיה, לא נקבעו סדרי ניהולה כגון תדירות כינוסה, מניין חוקי לישיבותיה ואופן תיעוד הדיונים. אוניברסיטת בר-אילן לא החילה על ועדת ההשקעות את הסעיף בתקנון האוניברסיטה שעניינו מעקב אחר ביצוע החלטותיה ובקרה עליהן. ועדת ההשקעות של אוניברסיטת בן-גוריון לא דיווחה לוועד המנהל של האוניברסיטה אחת לארבעה חודשים, על מדיניות ההשקעות ועל אופן ביצועה, כמתחייב מתקנון הוועדה.
באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון בנגב נמצא שדוחות על ביצוע פעולות השקעה נערכו והוגשו לוועדת ההשקעות בידי מבצעי ההשקעות של האוניברסיטאות בלא שנבדקו בידי גורם אחר.
בשלוש האוניברסיטאות הגורם המבצע את החלטות ועדת ההשקעות הוא שרשם את הפרוטוקולים של ישיבות הוועדה. באוניברסיטת תל-אביב יו"ר הוועדה לא חתם על פרוטוקולים; בפרוטוקולים לא נרשמו מהלכי הדיונים, אילו חלופות הוצגו בפני הוועדה והנימוקים להחלטותיה ולכן אין לדעת כיצד הן התקבלו. מהפרוטוקולים אין לדעת אם הוועדה בדקה אם יושמו החלטותיה. באוניברסיטת בר-אילן נמצאו תשע פעולות השקעה, שבוצעו ללא תיעוד על התייעצויות שקדמו להן עם אחד מחברי הוועדה, שנבחר על ידה כמי שרשאי לאשר פעולות אלה.
נוהלי העבודה באוניברסיטאות בעניין ניהול ההשקעות הפיננסיות אינם עוסקים בכלל ההיבטים של ניהולן, והבקרה הפנימית לוקה בחסר; הנהלות האוניברסיטאות לא עשו סקר סיכונים בתחום ניהול ההשקעות.
באוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן נמצא כי לעתים נוהל מורשי החתימה, הקובע שלפני פעולה כספית מסוימת נדרשת חתימה של שני מורשי חתימה על המסמכים הכספיים, יושם בדיעבד. אוניברסיטת בן-גוריון קבעה בשנת 2005 נוהל שלפיו פעולות השקעה עד 3 מיליון ש"ח אפשר לבצע בהוראת עובד אחד בלבד.
האוניברסיטאות לא עמדו בדרישות חוק הנאמנות, התשל"ט-1979 (להלן - חוק הנאמנות), ולא רשמו כהקדשות את כל הקרנות הצמיתות שמקורן בכספי תרומות, שהתורמים ייעדו למטרה מסוימת. האוניברסיטאות לא ניהלו את כספי ההקדשות בחשבון בנק נפרד משל שאר כספי האוניברסיטה כמתחייב מתקנות ההקדשות לצורכי צדקה, התשל"ד-1974, חוק הנאמנות ותקנות הנאמנות (דרכי השקעת כספי הקדש ציבורי), התשס"ד-2004, ולא העבירו לרשם ההקדשות את הדיווחים הנדרשים לפי חוק הנאמנות ותקנותיו.
אוניברסיטת תל-אביב יישמה באופן חלקי בלבד את החלטת הוועד המנהל להודיע לתורמים כי שינתה את שיטת התאמת הערך של הקרנות הצמיתות, מהצמדה לפי המטבע בו התקבלה התרומה להצמדה למדד המחירים לצרכן.
האוניברסיטאות לא נהגו בגילוי נאות כלפי התורמים בכל הנוגע לגביית הוצאות תקורה מהפירות של הקרנות הצמיתות. אוניברסיטת תל-אביב לא יישמה החלטה של ועדת תקורה שלה לכלול בהסכמים עם התורמים הוראות בעניין שיעור התקורה.
באוניברסיטת תל-אביב החליט הוועד המנהל כי מפירות קרנות שייעודן זהה יגבו שיעורי תקורה שונים בהתאם למועד הקמתן. כך למשל, מפירות קרנות מחקר שהוקמו לאחר תשס"א גבתה האוניברסיטה 23.5% תקורה ומפירות קרנות שהוקמו לפני התאריך האמור גבתה 35%. החלטה זו בדבר השיעורים השונים נקבעה אף על פי שהוצאות האוניברסיטה בגין אותן קרנות הן זהות.
באוניברסיטאות אין נוהל הקובע את אופן ההתקשרות עם מנהלי תיקים חיצוניים. אוניברסיטת בר-אילן התקשרה עם שני מנהלי תיקים חיצוניים בלי שבדקה מנהלים אחרים.
אוניברסיטאות בן-גוריון ובר-אילן לא תמיד מימשו את התחייבותן כלפי התורמים להקצות לקרנות שהקימו כספי הקצבות מקבילות שקיבלו האוניברסיטאות (כספים שהאוניברסיטאות מקבלות מהוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה לפי סכומי הקרנות הצמיתות שהיו להן ב-30.9.87). באוניברסיטת תל-אביב לא שונתה שיטת הקצאת כספי ההקצבות המקבילות לקרנות על אף דוח מבקר האוניברסיטה בנושא.
הוועדה לתכנון ולתקצוב לא קבעה למוסדות להשכלה גבוהה כללים מנחים לניהול נכסיהם הכספיים אף על פי שהיא הגוף שייאלץ להתמודד עם מצבי משבר כספי שאליו עלולים להיקלע המוסדות הללו אם ייכשלו בניהול נכסיהם הכספיים.