מימון נסיעות לחו"ל של חברי כנסת ודירקטורים
אגרקסקו חברה ליצוא חקלאי בע"מ (להלן - אגרקסקו או החברה) נוסדה כדי לשווק תוצרת חקלאית לחו"ל. החברה עוסקת בעיקר במתן שירותי ייצוא ושיווק של תוצרת חקלאית במספר מדינות בחו"ל (בעיקר באירופה). ספקי החברה הם מגדלים המיוצגים על ידי מועצות ייצור ושיווק של תוצרת חקלאית. מועצות אלה הינן גם מבעלי המניות בחברה.
משרד מבקר המדינה בדק לסירוגין בשנת 2004 ובסוף שנת 2005 באגרקסקו את סדרי הנסיעות לחו"ל ובכלל זה את מימון נסיעותיהם של חברי כנסת.
מימון נסיעות לחו"ל של חברי כנסת
ממידע שהגיע למשרד מבקר המדינה עלה, כי באוגוסט-ספטמבר 2004 מימנה אגרקסקו על פי החלטת מנכ"ל החברה - שלמה תירוש, לשני חברי כנסת נסיעה לחו"ל - עשרה ימים בארה"ב ויום אחד באירופה.
מנכ"ל אגרקסקו בתשובתו למשרד מבקר המדינה הסביר, כי מימון נסיעתם של חברי הכנסת נעשה במסגרת פעילות לסייע לחקלאים בעיקר בנושא מרכזי אחד שהוא העסקת עובדים זרים, וכי מטרת הנסיעה הייתה לחשוף את חברי הכנסת גם לשווקים החקלאיים של ישראל בארה"ב. במסגרת זאת גם נערכו סיורים בחו"ל אצל הלקוחות.
משרד מבקר המדינה בחן את מטרות הנסיעה ואת סדרי המימון. לאחר הבדיקה, כולל קבלת הסברים של מנכ"ל אגרקסקו, הביקורת מציינת שהסברים שקיבלה אינם מניחים את הדעת:
1. לא ניתן הסבר מניח את הדעת מה הקשר בין נושא עובדים זרים לנסיעה לחו"ל. וכן, אם מטרת הנסיעה הייתה הכרות עם אגרקסקו ושווקיה לא ניתן הסבר ראוי מדוע רוב זמן השהות בחו"ל - 10 ימים - היו בארה"ב, ואילו באירופה שהיא מרכז הייצוא של אגרקסקו השהות הייתה יחסית מצומצמת - יום אחד בלבד.
2. שאלות נוספות שלא קיבלו מענה נאות: מדוע פעל מנכ"ל אגרקסקו לממן על חשבון החברה את עלות הנסיעה כאשר בשנת 2003, שנה קודם לכן, עמדה על כך הכנסת, על פי כללי האתיקה שהיא קבעה, שהיא תממן את נסיעתם לחו"ל של שלושה חברי כנסת, כולל אותם שני חברי כנסת, לביקור דומה במתקני אגרקסקו באירופה; וכן מדוע בחר המנכ"ל לנסיעה בשנת 2004 דווקא שני חברי כנסת מאותה מפלגה.
לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח העובדה ששנה קודם לכן עמדה על כך הכנסת, שהיא תממן את הנסיעה, הרי שמנכ"ל אגרקסקו היה אמור להיות ער לרגישות הציבורית שבמימון הנסיעה ולכללי האתיקה של הכנסת; ורגישות זאת הייתה והינה מתבקשת מאליה אף אם כטענתו של המנכ"ל הוא לא היה מודע לכך. אשר על כן, בפעולתו זאת של המנכ"ל - במימון נסיעתם לחו"ל של שני חברי הכנסת הוא כשל והכשיל אישי ציבור.
3. מנכ"ל אגרקסקו כשל גם באשר לסדרי דיווח לדירקטוריון החברה: על פי חוק החברות, התשנ"ט-1999, המנהל הכללי חייב לדווח ליו"ר הדירקטוריון על כל עניין חריג שהוא מהותי לחברה. לדעת משרד מבקר המדינה, כשמדובר בסוגיות רגישות מעין אלה נדרש היה שהמנכ"ל ידווח על כך לדירקטוריון החברה, במיוחד נוכח הרגישות הציבורית שבמימון הנסיעה, לה היה אמור מנכ"ל אגרקסקו להיות ער. אולם, על פי הסברים של מנכ"ל אגרקסקו, ההחלטה לממן את נסיעתם של חברי הכנסת הייתה שלו, והוא לא דיווח על כך לדירקטוריון וממילא לא קיבל את אישורו.
ניסיון למתן מעמד של "גוף מונחה" לאגרקסקו
עד סוף שנת 2004 הייתה אגרקסקו, המפעילה הבלעדית של מסוף המטענים החקלאיים לייצוא בשטח נתב"ג. בכלל זה, אגרקסקו הייתה אחראית, מבחינה ביטחונית ועל פי הנחיות השב"כ, למטענים שהיא מטיסה לחו"ל, מכוח המעמד שהוקנה לה בחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998 (להלן - החוק), בתוספת השנייה. בגין בדיקות ביטחוניות אלה גבתה אגרקסקו כספים מהחקלאים, כדי לכסות על ההוצאות, שהסתכמו במיליוני ש"ח לשנה.
בפברואר 2004 פרסמה רשות שדות התעופה מכרז פומבי להפעלת המסוף בנתב"ג.
באוקטובר 2004 זכתה במכרז הפומבי חברה אחרת (להלן - חברה א'). משמעות הדבר מבחינת אגרקסקו, כי החל מינואר 2005 היא אינה אחראית יותר לביטחון המטענים המוטסים שלה. וכי היא תיאלץ להיות תלויה בחברה א' ולשלם לה כ-10 אג' לק"ג בעבור בדיקת הביטחון, כדרישת חברה א'. מן הראוי לציין כי אגרקסקו מייצאת בשנה בין 55,000-65,000 טון תוצרת חקלאית.
נוכח שינוי מהותי זה, שאפה אגרקסקו לחזור ולקבל באופן עצמאי מעמד של "גוף מונחה" - ושהמעמד יעוגן במסגרת הצעת תיקון לחוק שנדונה בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת (להלן - ועדת הפנים) כמפורט להלן. כלומר, שאגרקסקו תוכל באופן עצמאי להיות אחראית לביטחון המטענים שלה, ובכך לחסוך חלק מעלויות הוצאות הביטחון, וכדברי מנכ"ל אגרקסקו בדיווח לדירקטוריון: "אם נצליח להיות גופים מונחים על ידי השב"כ נחסוך חלק מה-10 אג'".
יובהר, כי ביום 27.12.04, ועדת הפנים אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק, אשר במסגרתו, בין היתר, נמחק השם "אגרקסקו" מרשימת הגופים המנויים ב"תוספת השנייה" לחוק - שמשמעותה אגרקסקו תחדל מלהיות גוף מונחה. ביום 18.1.05 התכנסה ועדת הפנים במיוחד כדי לדון במעמדה של אגרקסקו "בתוספת השנייה". מטרת ההתכנסות הייתה ליזום תיקון של הצעת החוק כדי להעניק לאגרקסקו את הזכות לבצע את הבדיקות הביטחוניות בעצמה, מחוץ לשטחי נתב"ג, ובכך לחסוך עלויות ניכרות.
לקראת הישיבה של ועדת הפנים בה השתתף מנכ"ל אגרקסקו הוא גם פנה, לדבריו, לחברי כנסת שונים כדי שישתתפו בדיון וביניהם לאחד מחברי הכנסת שנסעו מטעם אגרקסקו לחו"ל ושאכן השתתף בדיון. לדעת הביקורת, בעשותו כן, חרג מנכ"ל אגרקסקו מהראוי משום שהוא יצר מראית עין שמימון הנסיעה איפשר לכאורה למנכ"ל ולחברה קשר עם חבר כנסת לקידום מטרות החברה.
נסיעות לחו"ל מטעם אגרקסקו של חברי הדירקטוריון
בדיקות אחרות שערך משרד מבקר המדינה העלו, שאגרקסקו מימנה נסיעות גם של גורמים נוספים, וביניהם דירקטורים של החברה, כמפורט להלן:
1. כאמור, אגרקסקו הינה חברה מעורבת. אומנם, לא כל ההוראות החלות על חברות ממשלתיות חלות גם על חברות מעורבות, אך יש נושאים בהם ראוי שחברה מעורבת תאמץ נורמות החלות על חברות ממשלתיות. אחת הנורמות מסוג זה נקבעה בחוזר רשות החברות הממשלתיות (להלן - החוזר) הקובע כי "פעולותיה של חברה ממשלתית מתבצעות על פי החוק על ידי מנכ"ל החברה ועובדיה, ולא על ידי חברי הדירקטוריון, ואשר על כן, נסיעת דירקטור לחו"ל מטעם החברה צריכה להיות בגין סיבה מיוחדת, המחייבת שהדירקטור יהיה נוכח בחו"ל". עוד נקבע בחוזר, כי יש "להביא לאישור הדירקטוריון כל נסיעה של דירקטור שבועיים לפחות לפני ביצועה, כולל פירוט הסיבות המחייבות לשגר דירקטור לנסיעה זו, וכן להודיע על כך למנהל רשות החברות הממשלתיות לרבות הנימוקים והסיבות לנסיעה. בחוזר שכר כללי משנת 2001 שהוציאה רשות החברות הממשלתיות הוצע, שהדירקטוריון יקבל החלטה ולפיה "נסיעה של עובדי החברה לחו"ל כאשר הוצאות הנסיעה או השהייה מכוסות באופן חלקי או מלא על ידי החברה תאושר כדלקמן" (א) היו"ר, המנכ"ל והעובדים הבכירים על ידי מליאת הדירקטוריון; (ב) עובדים אחרים - הדירקטוריון או ועדת משנה של הדירקטוריון.
אשר על כן, מן הראוי, כי אגרקסקו תאמץ הליכים ראויים אלה של אישור דירקטוריון, הן לעצם הנסיעה ונחיצותה והן לעניין אופן כיסוי ההוצאות.
בינואר 2002 נסעו שני חברי דירקטוריון של החברה לחו"ל במימון אגרקסקו ואת נסיעתם אישר מנכ"ל אגרקסקו, ללא אישור דירקטוריון החברה או ידיעתו. כמו כן, בבדיקה לא נמצאו סימוכין המבהירים מדוע הייתה נסיעת הדירקטורים נחוצה לקידום ענייניה של החברה ומדוע העדיפו לשלוח דווקא אותם ולא את עובדי החברה המבצעים את פעולותיה באופן שוטף. באוגוסט 2002 יצאו בשליחות החברה לחו"ל יו"ר הדירקטוריון ועוד ארבעה חברי דירקטוריון, ללא אישור מליאת הדירקטוריון. רק בספטמבר 2002 דווח לדירקטוריון על נסיעת הדירקטורים לחו"ל.
2. בנוסף לזאת נמצא, כי בשנת 2002 ארבעה בעלי תפקידים בגופים המהווים את בעלי המניות בחברה, שאינם משמשים כדירקטורים בחברה, יצאו בשליחות החברה ועל חשבונה לחו"ל, לסיור שהוגדר - ביקור בסניפי החברה באירופה. גם הפעם את הנסיעות אישרו מנכ"ל החברה והסמנכ"ל ללא דיווח לדירקטוריון; באישורים האמורים ובתיעוד אחר שבדקה הביקורת לא ניתן הסבר מדוע לא נשלחו עובדי החברה למשימות אלה.
הטבות לחברי הדירקטוריון בגין הטיסות
מקובל בענף התעופה, שחברות התעופה מעניקות לנוסעיהן הטבות שונות הנובעות מהתמדתם בטיסות ("נוסע מתמיד"). בה בעת וככל שמדובר בטיסות שאגרקסקו מימנה, המדובר בהטבה המגעת לחברת אגרקסקו.
ואכן, בחוזר מיום 26.7.93 הבהיר מנהל רשות החברות הממשלתיות, כי על הנוסע לחו"ל בתפקיד או להשתלמות על חשבון החברה, להעביר את הזכויות שנצברו לזכותו בטיסות, לניצול החברה בלבד. לעומת זאת, בביקורת עלה, כי במהלך שנת 2002 קיבלו חמישה דירקטורים בחברה נקודות של "נוסע מתמיד" בגין נסיעותיהם במימון החברה באותה שנה. משרד מבקר המדינה העלה, כי הדירקטורים לא העבירו את הנקודות שצברו בגין נסיעות אלה לחברה, והחברה לא דרשה זאת מהם. משרד מבקר המדינה מעיר, שמן ההיבט הציבורי והעסקי, מן הראוי היה שהחברה תפעל על פי נורמה לפיה נקודות אלה יועברו לחברה.
אגרקסקו בתשובתה מינואר 2006 למשרד מבקר המדינה הבהירה, כי עודכנו נוהלי החברה ביחס לנסיעות עובדיה לחו"ל; בוטל הנוהג של צבירת נקודות זיכוי ה"נוסע המתמיד" לטובת העובד, וכל הזכויות הועברו לטובת החברה; וכי כעת כל נסיעת דירקטור מובאת לידיעת הדירקטוריון ולאישורו.
מכלל האמור לעיל עולה, כי שלמה תירוש - מנכ"ל אגרקסקו על דעת עצמו עשה שימוש לא ראוי ולא תקין בטיסות ובאירוח בחו"ל, וכל זאת גם ללא דיווח וללא אישור דירקטוריון החברה, כמתחייב על פי נורמות ראויות של מינהל ציבורי ועסקי תקין, אשר ראוי כי אגרקסקו תפעל על-פיהן. בכך כשל המנכ"ל והכשיל אישי ציבור. מן הראוי כי דירקטוריון החברה ידון בממצאי הביקורת, הן במישור הכללי והן במישור האישי, כולל הסקת מסקנות אישיות.