לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הטיפול ביתרות זכות של נישומים - רשות המסים

תקציר

לפי פקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן - הפקודה), אם חישוב המס השנתי של נישום מסתכם ביתרת זכות, על פקיד השומה להחזיר לו את היתרה.

בפברואר 2005 היו 6,708 נישומים שמשרדי השומה עיכבו להם החזרים של יתרות זכות (להלן - החזרים) שעל פי הפקודה הם היו זכאים לקבלם. החזרים אלה הסתכמו בכ-783.5 מיליון ש"ח.

רשות המסים בישראל (להלן - הרשות) עיכבה, בהסתמך על הפקודה, מתן החזרים לנישומים שלא צירפו את כל המסמכים הדרושים לדוח השנתי שהגישו לה על הכנסתם, אך לא פירטה אילו מסמכים חסרים, ולא שלחה לנישומים דרישה להגיש את המסמכים החסרים. יש שמשרדי השומה הכירו בדוחות שהגישו נישומים אף שלא צורפו אליהם כל המסמכים הדרושים. כיוון ששומה הופכת באופן אוטומטי לסופית כעבור שלוש שנים ממועד הגשת הדוח, הדבר אפשר לנישומים אלה לקבל החזרים כעבור שלוש שנים.

בעת עריכת הסכם שומה עם נישום יש שהתוספת להכנסתו המוצהרת בשנה שלגביה נערך ההסכם נרשמה, כהכנסה שלגביה לא נוהלו פנקסים קבילים, גם אם לא נמצא שהנישום עבר עבירה שגרמה לפסילת פנקסיו. לדעת משרד מבקר המדינה, מתעורר החשש כי הרישום האמור שעושה רשות המסים נעשה מתוך כוונה להקטין את תשלומי המע"מ ואת התשלום למוסד לביטוח לאומי, הנגזרים מהתוספת להכנסה. בנסיבות אלה, אם בשנה שלאחר מכן יהיו לנישום יתרות זכות, יעוכבו אוטומטית ההחזרים המגיעים לו.

פקיד השומה רשאי לעכב החזרים לנישום שהיה חייב להגיש הצהרת הון ולא עשה זאת. הביקורת העלתה, כי יש שמשרדי השומה עיכבו החזרים בנימוק שלא הומצאה הצהרת הון, גם לנישומים שלא נדרשו להגיש הצהרה כזאת.

לפי תיקון לפקודה משנת 2003, אם לפקיד שומה יש מחלוקת עם נישום על גובה השומה, הוא רשאי לעכב רק עד מחצית מסכום החזר המס המגיע לנישום או עד הסכום השנוי במחלוקת, לפי הנמוך שבהם. אולם הרשות לא יישמה את הוראת התיקון ועודנה מעכבת את כל סכום ההחזר.

הרשות לא החזירה יתרות זכות לנישומים שלא ציינו בדוח שהגישו לה על הכנסותיהם את פרטי חשבון הבנק שלהם, גם כשהפרטים החסרים היו ברשותה.

מס שבח המוטל על נישום נרשם במרשמי מס הכנסה כאילו כבר שולם גם אם עדיין לא שולם, ועשוי ליצור לנישום זכות להחזר מס.

בנובמבר 2004 האריכה הרשות עד לסוף שנת 2005 את תוקפם של אישורי תיאום מס לשנת 2004 שהיו לכ-43,000 נישומים שכירים. בעת הארכת תוקף האישורים לא התחשבה הרשות בכך שבשנת 2005 רווחו מדרגות המס ושיעורי המס הופחתו. עקב כך נגרם נזק כספי לאותם נישומים.