לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תקציר

עיריית פתח תקווה קבעה הסדרי חניה בתשלום, ובסוף שנת 2004 היו בתחומה כ-4,100 מקומות חניה מוסדרים; באותה השנה רשמה העירייה כ-60,600 דוחות חניה לנהגים שחנו שלא כדין. העירייה הפקידה את ניהול נושא החניה המוסדרת בעיר בידי חברה עירונית - החברה לפיתוח פתח תקוה בע"מ (להלן - החברה).

משרד מבקר המדינה בדק בסוף שנת 2004 ובראשית 2005 את פעולות העירייה והחברה בנושא הטיפול בדוחות החניה. בבדיקה הועלו ליקויים רבים בתחומים של פיקוח על רישום דוחות חניה, מעקב אחר תשלום הקנסות שהוטלו בגין חניה שלא כדין וגביית קנסות, כלהלן:

1. העירייה לא בחנה את הסיבות לירידה החדה שחלה במספר דוחות חניה שנרשמו לחונים שלא כדין בשנים האחרונות.

2. הפיקוח על עבודת פקחי החניה היה לקוי; נמצאו אי-התאמות בין מספר דוחות החניה שהונפקו ובין מספרם במחשבון הנייד של הפקחים, בלא שהחברה פעלה למציאת הסיבות לכך.

3. חובות בני-גבייה, שמקורם בקנסות על חניה שלא כדין שלא שולמו ובקנסות הפיגורים שהוטלו על החייבים, הסתכמו ביולי 2004 בכ-81 מיליון ש"ח. נמצא כי העירייה לא פעלה לאכיפת תשלום החובות ואף לא יידעה את חברת הגבייה שנשכרה לשם כך בדבר חובות שנוצרו לאחר שנת 2002 כדי שזו תפעל לגבייתם.

4. החברה לא הקפידה לשלוח הודעות תשלום קנס לכל החייבים שהודעות התשלום שנשלחו אליהם הוחזרו בגין שינוי כתובת וכתובותיהם החדשות אותרו: במאגר הנתונים הממוחשב של החברה היו רשומים כ-1,200 דוחות חניה שאף כי כתובות בעליהם אותרו זמן רב לפני מועד הבדיקה, החברה לא שלחה לבעליהם הודעות תשלום.

5. העירייה והחברה לא דאגו לשלוח לכל החייבים הודעה חוזרת לתשלום קנס בתוך שלוש שנים ממועד ההודעה הראשונה. כתוצאה מכך נפסק ביצוע העונש, כקבוע בחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1992; דהיינו, הקנסות התיישנו ולא היה אפשר לגבותם עוד. ביולי 2004 היו רשומים בחברה חובות של כ-34 מיליון ש"ח שלא היה אפשר לגבות עוד בגין התיישנות הקנסות.

6. העירייה לא נערכה לטיפול בבקשות לביטול קנסות חניה, והטיפול בהם נמשך זמן רב, לעתים אף שנים, עד כי חלק מהודעות תשלום הקנס שבגינן הוגשו הבקשות לביטול הקנס התיישנו. בסוף שנת 2004 נותרו כ-4,000 בקשות מהשנים 2000-2003 בלא שהוחלט בעניינן.