לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תקציר

במחוז המרכז פועלים כ-80 גני אירועים; 46 מהם פועלים באזור השרון. רובם (33) מצויים בשטחים פתוחים שבתחומן של ארבע מועצות אזוריות. במחצית השניה של שנת 2004 ובראשית שנת 2005 בדק משרד מבקר המדינה את טיפולן של שתיים מהמועצות האזוריות שבאזור השרון חוף השרון ועמק חפר, ב-16 גני אירועים שבתחומן (תשעה בחוף השרון ושבעה בעמק חפר). גני אירועים אלה (פרט לאחד) נמצאים על אדמות שבניהול מינהל מקרקעי ישראל. גני האירועים מתוחמים באמצעות גדרות או חומות ומשתרעים על פני שטחים של עד כ-15 דונם. מחוץ לגדרות הוכשרו מגרשי חנייה ששטחם אלפי מ"ר.

גני אירועים רבים הוקמו והופעלו בשטחים הפתוחים שבאזור השרון במהלך יותר מעשר השנים האחרונות בהפרה בוטה של הוראות חוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965 (להלן - חוק התכנון והבנייה) וחוק רישוי עסקים התשכ"ח-1968 (להלן - חוק רישוי עסקים).

ממצאי הביקורת מצביעים על כך שגורמי הפיקוח והאכיפה שתפקידם למנוע את ביצוע העבירות האמורות כשלו בתפקידם. למעשה, הבנייה בגנים והפעילות שלהם הלכו והתרחבו במהלך השנים. את האחריות לכך יש להטיל הן על הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה והן על המועצות האזוריות של חוף השרון ועמק חפר, הנושאות בנטל העיקרי בתחום הפיקוח והאכיפה, הן על מינהל מקרקעי ישראל, הבעלים של השטחים שבהם נבנו והופעלו הגנים.

תכנון ובנייה

בחוק התכנון והבנייה ובתקנות שהותקנו מכוחו נקבעו, בין היתר, הליכי התכנון, הרישוי והאכיפה. הליכי התכנון שנקבעו בחוק קובעים מסגרת לתכניות המגדירות, בין היתר, את השימוש בקרקע. היתרי הבנייה צריכים להתאים לתכניות החלות התקפות; הליכי האכיפה כוללים כלים מגוונים לאכיפתו של חוק התכנון והבנייה.

בחוק התכנון והבנייה נקבעו גם הוראות עונשיות. לפיהן, בין היתר, מי שמבצע עבודה או משתמש במקרקעין בלא היתר כשביצוע העבודה או השימוש טעונים היתר, ומי שמבצע עבודה או משתמש במקרקעין בסטייה מהיתר או מתכנית, צפוי לקנסות או למאסר. חוק התכנון והבנייה קבע דרכי פעולה לאכיפה והטיל את תפקידי הפיקוח והאכיפה בעיקר על הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה.

ב-16 גני האירועים הייתה בנייה בהיקף גדול בלא היתר; 12 מהגנים נבנו בלא היתר כלל. לשניים מגני האירועים ניתן היתר בנייה רק לחלק מהבנייה, ושני גני אירועים הוקמו על בסיס היתרי בנייה לחממה.

15 מגני האירועים הוקמו והופעלו בניגוד לתכניות התקפות שחלו על האזורים שבהם הוקמו; 13 מגני אירועים אלו הוקמו על קרקע חקלאית, ו-12 מהם מופעלים באזורים שפעילות זו היא שימוש חורג בסטייה ניכרת מתכנית, ולכן היא אסורה.

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף השרון אישרה בשני מקרים תכניות בינוי שלא כדין. במקרה אחד אושרה תכנית בינוי שכללה הקמת גן אירועים הכולל אולם אירועים בניגוד להוראות תכנית תקפה. במקרה האחר התבסס האישור על תכנית מאושרת שבה נכלל, שלא כדין, הייעוד אולם אירועים, אף שנמחק, בהוראת הוועדה המחוזית, מהתכנית המופקדת. במקרה נוסף אושרה חממה בגן אירועים קיים, אך בפועל נבנה שם אולם אירועים. בשני מקרים ניתן אישור לחיבור חשמל לגני אירועים שנבנו שלא כדין ע"י הרשות המאשרת בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עמק חפר.

ככלל, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף השרון לא אכפה את הוראות חוק התכנון והבנייה על גני האירועים שבתחומה: יו"ר הוועדה, מר אהרון בז'רנו, לא נהג להוציא צווי הריסה וצווי הפסקת עבודה מינהליים; כמו כן הוועדה לא הגישה בקשות להוצאת צווי הפסקת עבודה וצווי איסור שימוש חורג שיפוטיים; ומלבד בשני מקרים לא הגישה כתבי אישום נגד מבצעי העבירות.

פעילותה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עמק חפר הייתה חלקית ובלתי אפקטיבית. רק במקרים ספורים הוציאה הוועדה צווי הפסקת עבודה מינהליים וביקשה מבית המשפט להוציא צווים שיפוטיים להפסקת עבודות הבנייה והשימוש החורג, אך היא לא אכפה אותם. ככלל, יו"ר הוועדה, מר נחום איצקוביץ, לא הוציא צווי הריסה מינהליים; פעמיים הוא הוציא צווי הריסה מינהליים, אך הם לא בוצעו. בארבעה מקרים הוגשו כתבי אישום באיחור, ובשני מקרים הוגשו כתבי אישום במועד, אך כשנעברו עבירות בנייה נוספות לא תוקנו כתבי האישום בהתאם.

מינהל מקרקעי ישראל לא מנע את פעילותם של חמישה גני אירועים (משישה שנבדקו) למרות שפעילות זו נגדה את חוזה החכירה שבינו ובין הישוב שלו הוחכרו המקרקעין. במקרה אחד נתן מינהל מקרקעי ישראל אישור לשימוש במקרקעין כגן אירועים אף שהתכנית התקפה החלה על האזור אינה מאפשרת זאת.

רישוי עסקים

חוק רישוי עסקים, התקנות והצווים שהותקנו על פיו מסדירים את נושא רישויָם של עסקים. בחקיקה האמורה נקבעו, בין השאר, העסקים טעוני הרישוי, ההוראות בדבר רישויָם והדרכים לאכיפת חוק רישוי עסקים על מי שמנהלים עסק טעון רישוי ללא רישיון או שלא על פי התנאים שנקבעו. בחוק רישוי עסקים נקבע כי רשות הרישוי לעסק טעון רישוי בתחום רשות מקומית הוא ראש הרשות המקומית או מי שהוא הסמיכו לכך. חוק רישוי עסקים קבע כי גן אירועים הוא עסק טעון רישוי במטרה להגן על ביטחון הציבור, בטיחותו ובריאותו.

במועד סיום עריכת הביקורת, פברואר 2005, פעלו 16 מגני האירועים בלא רישיון עסק. יו"ר המועצה האזורית חוף השרון, מר אהרון בז'רנו, הוציא בעבר לארבעה גני אירועים רישיונות עסק לתקופות קצובות שלא כדין. 12 גני אירועים פעלו במהלך תקופת הביקורת בלא אישור משרד הבריאות, 8 גני אירועים פעלו בלא אישור משטרה, ושמונה גני אירועים פעלו בלא שהיה בידם אישור של רשות הכבאות. בהעדר רישיונות ואישורים כאמור לא הובטחו ביטחונם, בטיחותם ובריאותם של המוזמנים לאירועים.

המועצות האזוריות חוף השרון ועמק חפר העבירו בקשות לרישיון עסק לגופים המאשרים למרות שלא ניתן לתת רשיון עסק לגני האירועים, מאחר שלא ניתן היתר בנייה למבני גני האירועים.

המועצות האזוריות חוף השרון ועמק חפר לא אכפו את חוק רישוי עסקים על מפעילי גני האירועים ולא הפסיקו את פעילותם, אף שפעילות בלא רישיונות עסק ובלא האישורים הדרושים מעידה על ליקויים תברואתיים ובטיחותיים.