לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

בחינת תהליך מכירת דיוקנה של מריה צייטלין על ידי עיריית רמת גן

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
צייטלין; אמנות רוסית; מוזיאון רשותי

תקציר

רקע כללי

בנובמבר 2014, במכירה פומבית שהתקיימה בבית המכירות כריסטי'ס (Christie's) בלונדון מכרה עיריית רמת גן (להלן - העירייה) את דיוקנה של מריה צייטלין מתוך אוסף תמונות (להלן - האוסף) בבעלותה הנמצא במוזיאון לאמנות רוסית ע"ש מיכאל ומריה צייטלין. עבור התמונה קיבלה העירייה 8,118,000 ליש"ט, ובסוף פברואר 2015 הופקדו 47,896,200 ש"ח בחשבון בנק ייעודי שפתחה לצורך זה.

חוק המוזיאונים, התשמ"ג-1983 (להלן - החוק או חוק המוזיאונים), מבחין בין מוזיאונים מוכרים ובין מוזיאונים פרטיים. החוק ותקנות המוזיאונים, התשמ"ה-1984, שהותקנו מכוחו (להלן - תקנות המוזיאונים או התקנות) אינם חלים על מוזיאונים פרטיים ואין כל נורמה אחרת הקובעת חובות או מגבלות כלשהן בניהולם. ישנן רשויות מקומיות המפעילות מוזיאונים שחלקם מוכרים וחלקם פרטיים.

בדצמבר 2014 החליטה הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת לפנות למבקר המדינה ולבקש חוות דעת בנושא "בחינת הליך מכירת דיוקנה של גב' צייטלין על ידי עיריית רמת גן, השימוש שנעשה בכסף שהתקבל, הסכמת בני המשפחה וזכויותיהם".

פעולות הביקורת

בחודשים מאי-אוגוסט 2015 בדק משרד מבקר המדינה היבטים שונים של מכירת הדיוקן. הבדיקה נעשתה בעירייה ובמוזיאון לאמנות רוסית. בדיקת השלמה נעשתה במשרד התרבות והספורט (להלן - משרד התרבות).

הליקויים העיקריים

קביעת הגבלות בתקנות על ידי משרד התרבות

עד מועד הביקורת לא נתן משרד התרבות דעתו על הדרכים הנאותות לקדם את הפיכתם של המוזיאונים הרשותיים הפרטיים למוזיאונים מוכרים, אף שמשרד מבקר המדינה כבר העיר בעניין זה בשנת 2012 . משרד התרבות גם לא בחן את החלתם של החוק והתקנות, או חלק מההוראות שנקבעו בהם, גם על מוזיאונים פרטיים. הביקורת מעירה בחומרה על כך שמשרד התרבות לא יישם את המלצות מבקר המדינה משנת 2012 ולא נתן דעתו על הדרכים הנאותות לקדם את הפיכתם של המוזיאונים הרשותיים הפרטיים למוזיאונים מוכרים.

משרד התרבות לא בחן את האפשרות לאמץ את הקוד האתי שקבעה המועצה הבין-לאומית למוזיאונים ולהחיל אותו על כל המוזיאונים במדינת ישראל, ובעיקר על אלה המצויים בבעלות ציבורית או שמוצגות בהם יצירות אמנות בבעלות ציבורית.

בתקנות נקבע כי התמורה ממכירת מוצג כלשהו תשמש לרכישת מוצגים אחרים עבור המוזיאון אלא אם החליטה הנהלת המוזיאון אחרת, מנימוקים שיירשמו. משרד התרבות לא הגדיר מהו ה"שימוש אחר" שהנהלת מוזיאון יכולה לעשות בתמורה שהתקבלה ממכירת מוצג, ולא הטיל מגבלות על מכירת חפצי אמנות ועל הוצאתם לחו"ל, גם בנוגע למוזיאונים מוכרים.

תהליכים לקויים של קבלת החלטות בעיריית רמת גן

בעירייה לא נמצאו מסמכים המעידים על כך שהנהלת העירייה או מועצת העירייה קיימו דיון בשאלה אם חיוני למכור יצירה כלשהי מתוך האוסף לצורך שיפוץ מבנה המוזיאון לאמנות רוסית ובדקו כמה חלופות למקורות המימון לבניית אכסניה לאוסף, למשל שימוש בעודפי התקציב הרגיל או תקציבי הפיתוח או איחודם של כמה מוזיאונים קטנים.

העירייה לא דנה בשאלות כמו איזו יצירה למכור, מדוע למכור דווקא את היצירה היקרה ביותר ומה יהיה ערכו של האוסף ללא היצירה המוצעת למכירה. גם משהוחלט למכור את הדיוקן לא התקיים דיון ולא נרשמו נימוקים לכך שהתמורה תשמש לשיפוץ המבנה ולא לרכישת מוצגים אחרים, כנדרש בתקנות.

לא נמצאו מסמכים המגלים כי העירייה קיימה דיונים בנוגע לצורך בבניית מוזיאון חדש עוד בטרם מכרה את הדיוקן.

ספק בדבר קיומן של התניות למכירת הדיוקן

במסמכיהם של העירייה ושל המוזיאון לאמנות רוסית לא נמצא חוזה כלשהו בין תורמת האוסף ובין העירייה; לפיכך, לא ניתן לדעת אם נערך חוזה בין הצדדים, ואם אכן נערך, אם נקבעו בו מגבלות כלשהן בנוגע למכירת האוסף.

על העירייה לא חלה אמנם החובה לקבל את אישורם של קרובי משפחתה של התורמת למכירת הדיוקן, אך בהיעדר מסמכים המעידים על קיומו של חוזה או על קיומן של התניות כלשהן בדבר מכירת חלקים מהאוסף, ראוי היה כי העירייה תעשה כל מאמץ לקבל את אישורם; לא נמצאו מסמכים המעידים על כך שנעשה מאמץ מספיק בעניין זה.

ליקויים בתהליך האישורים של עיריית רמת גן למכירת הדיוקן

הנהלת העירייה או כל גוף אחר מטעמה לא אישרה מראש את מכירת הדיוקן. דבר המכירה הובא לידיעת הנהלת העירייה בלבד, טרם המכירה. ראש העירייה ומנכ"ל העירייה חתמו על חוזה עם בית המכירות כריסטי'ס לפני שוועדת המכרזים אישרה את המכירה.

ייעוד התמורה שהתקבלה ממכירת הדיוקן

בנוגע לייעודה של התמורה שהתקבלה ממכירת הדיוקן, נמצאו סתירות בדיווחים שמסרו נציגי העירייה למועצת העירייה, להנהלת העירייה ולוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת.

ההמלצות העיקריות

על משרד התרבות לפעול ללא דיחוי ליישום המלצות מבקר המדינה משנת 2012 ובכלל זה לבחון את האפשרות לרכז מידע גם על המוזיאונים הפרטיים ולעקוב אחר הפעולות הנעשות בהם. כמו כן, על המשרד לתת דעתו על הדרכים הנאותות לקדם את הפיכתם של המוזיאונים הרשותיים הפרטיים למוזיאונים מוכרים או להחיל עליהם הוראות שונות, וזאת כדי להבטיח טיפול הולם בנכסים של המדינה או של הרשויות המקומיות המוצגים בהם.

על משרד התרבות לשקול לקבוע בתקנות הגבלות בנוגע למכירת מוצגים ולהוצאתם מן הארץ, ולבחון את האפשרות לקבוע כללים ברורים ומגבילים לשימוש החריג שהנהלת מוזיאון יכולה לעשות בתמורה שתתקבל ממכירת יצירת אמנות, ולקבוע אילו נימוקים יכולים לאפשר שימוש חריג ואילו אישורים נדרשים לשימוש שכזה.

סיכום

תמונה בבעלותה של עיריית רמת גן שהייתה חלק מאוסף של 81 יצירות אמנות שנתרם לעירייה והוצג במוזיאון לאמנות רוסית בעיר, נמכרה במכירה פומבית בבית המכירות כריסטי'ס בכ-48 מיליון ש"ח. מכירת התמונה, שתמורתה יועדה לבניית מוזיאון חדש שבו יוצגו שאר היצירות שבאוסף, הציפה מגוון של נושאים לבחינה.

הליך קבלת ההחלטות בעירייה טרם המכירה ולאחריה היה לקוי. העירייה לא בדקה חלופות למכירה ולשימוש בכספי התמורה ומועצת העירייה לא הייתה שותפה לתהליך קבלת ההחלטות. נוסף לכך, משרד התרבות לא נתן דעתו אם יש מקום להחיל על מוזיאונים רשותיים פרטיים הוראות שונות שנקבעו בחוק ובתקנות, שינחו אותם בפעולותיהם בנוגע לחפצי אמנות האצורים בהם.

לדעת משרד מבקר המדינה, בהתאם להמלצות שכבר נכתבו בדוח משנת 2012 ולא יושמו, על משרד התרבות לתת את דעתו גם לצורך בקביעת כללים בתקנות החלות על מוזיאונים מוכרים, בכל הקשור להגבלות בנוגע למכירת מוצגים ולהוצאתם מן הארץ, ובקביעת הוראות וכללים מגבילים לשימוש שייעשה בתמורה ממכירת יצירת אמנות. הכול כדי להבטיח את הפיקוח על הטיפול בנכסים ציבוריים המוצגים במוזיאונים רשותיים, או בגופים ציבוריים אחרים, ולמנוע הישנותם של מקרים מעין אלה.