לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
התקשרויות; שכירות; ניגוד עניינים

תקציר

רקע כללי

תחום השיפוט של עיריית קריית גת (להלן - העירייה) משתרע על שטח של כ-15,000 דונם. בדצמבר 2014 התגוררו בקריית גת 50,570 תושבים.

מדצמבר 2003 מכהן כראש העירייה מר אבירם דהרי. לראש העירייה שני סגנים בשכר וסגן אחד האוחז בתואר בלבד. במועצת העירייה 17 חברים.

החברה הכלכלית לקריית גת בע"מ (להלן - החכ"ל) היא תאגיד עירוני שהוקם בנובמבר 1984 למטרות רווח, והיא בבעלות מלאה של העירייה. מטרותיה העיקריות, כפי שהותוו בתזכירהּ, הן ליזום, לתכנן, להכין ולערוך תכניות לפיתוחה הכלכלי של קריית גת, לרבות תכנון, הקמה והרחבה של מפעלים תעשייתיים, מרכזי חרושת ומקרקעין ותכנון תכניות בינוי ערים.

העירייה מינתה ועדה מקצועית לתמיכות, כפי שנדרש בנוהל התמיכות במוסדות ציבור שפרסם משרד הפנים. הוועדה מורכבת ממזכיר העירייה, מגזבר העירייה ומיועצה המשפטי.

במשך שנים העניקה עיריית קריית גת תמיכה לשש עמותות ספורט בלבד. מירב הסכום ניתן לשלוש עמותות המפעילות קבוצות כדורגל וקבוצות כדורסל בליגות הבכירות לגברים ולנשים. בשנת 2014 גדל סכום התמיכה לשתיים מהעמותות האמורות (קבוצת כדורסל גברים וקבוצת כדורגל גברים) לאחר עלייתן לליגות הבכירות.

בשנת 2014 החלה העירייה להעניק תמיכה לארבע עמותות המפעילות ישיבות גבוהות בתחום העיר.

פעולות הביקורת

בחודשים אוקטובר 2015 - מרץ 2016 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת במגוון נושאים בעיריית קריית גת ובחכ"ל, וביניהם מכרזים והתקשרויות שערכה החכ"ל בשנים 2012¬-2015; שכירת משרדי העירייה; האופן שבו העניקה עיריית קריית גת תמיכה למוסדות ציבור הקשורים לספורט ולדת  הפועלים בתחום שיפוטה, בעיקר בשנים 2015-2014; חשש לניגוד עניינים אצל שני חברי מועצה ואצל עובד עירייה.

הליקויים העיקריים

תעריפי עמלות הניהול שגובה החכ"ל מהעירייה

בהסכמי המסגרת בין העירייה ובין החכ"ל משנים 2006 ו-2009 לא נקבע שיעור העמלה לכל סוג התקשרות. תעריפי העמלות שגבתה החכ"ל מהעירייה ומהקבלנים בעבור שירותי הניהול והפיקוח על עבודות הבנייה והפיתוח גבוהים בכ-3% מהמקובל בפרויקטים דומים של משרדי ממשלה ומהתעריפים המצוינים בהודעת חשב משרד הפנים. העירייה לא בדקה את האפשרות להפחית את התעריפים שלפיהם היא משלמת - למשל, לרמה של אלה שקבע משרד הפנים לחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ (להלן - משכ"ל).

שיפוץ הבריכה העירונית והרחבתה

החכ"ל ביצעה פרויקט לשיפוץ הבריכה העירונית, להרחבתה ולחידוש מקיף שלה בעלות של כ-20 מיליון ש"ח. החכ"ל לא קבעה אמות מידה ברורות לחלוקת העבודה בין הזוכים במכרזי המסגרת במתחם הבריכה. בניגוד לדיני המכרזים, אף שכל הזוכים לא עמדו בתנאי הסף ובדרישות המכרז, החכ"ל לא פסלה את הצעותיהם על הסף, כפי שהנחתה אותה היועצת המשפטית שלה לעשות.

שכירת משרדי העירייה

בשנת 2005 ארעה שריפה בבניין העירייה הישן. העירייה קיבלה את כספי הביטוח בסך 1.5 מיליון ש"ח עוד באותה השנה אולם בחרה לא לשקם את המבנה שנשרף. העירייה משלמת דמי שכירות של יותר ממיליון ש"ח בשנה בעבור מבנה חלופי והיא לא המציאה מסמכים שיעידו מה נעשה בכספי הפיצוי. אף שמשרדיה פזורים ברחבי העיר והפיזור פוגע בנוחות השירות הניתן לתושבי העיר, לא אימצה העירייה חלופה כגון בניית מבנה חדש או רכישת משרדים, ולא ערכה תחשיב עלות עדכני לכל חלופה.

ליקויים בהליך תקצוב סעיפי התמיכה

מסמך המפרט מהם השינויים בתקציב 2014 שאושרו על ידי מועצת העירייה בישיבתה מיום 31.12.13 לא נמסר כנדרש בפקודת העיריות לחברי מועצת העירייה לפחות עשרה ימים לפני מועד הדיון במועצה על תקציב 2014, דבר שמנע את בחינת השינויים על ידי חברי מועצת העירייה, וחיבל ביכולתם להצביע באופן מושכל.

מועצת העירייה אישרה בסוף מרץ 2014 את פרוטוקול ועדת הכספים, הדן בשינוי מספר 1 בתקציב העירייה לשנת 2014, יומיים בלבד לאחר שנמסר לחברי מועצת העירייה, בניגוד למועדים שנקבעו בפקודת העיריות.

העירייה לא פנתה למשרד הפנים לקבלת אישורו להעברת סכומים מסעיף תמיכה בתרבות לסעיף תמיכה במוסדות הדת, כפי שהיה עליה לעשות לפי פקודת העיריות.

במהלך שנת 2014 הקצתה העירייה בתקציבה בהליכים לא תקינים סכום נוסף של 5.2 מיליון ש"ח בעבור תמיכה באגודות הספורט. מדובר בתוספת של 260%, הגדלה ניכרת של הסכום המקורי בהצעת התקציב (2 מיליון ש"ח).

ליקויים בקביעת התבחינים לתמיכה במוסדות

תבחיני העירייה לשנת 2014 בתחום הספורט לא תאמו את דרישות הפסיקה ואת הנחיות משרד הפנים. לא הוכנה טבלת ניקוד אשר תשקלל את אמות המידה ותפרט נתונים ומשקלות רלוונטיים ונחוצים.

גם לשנת 2015 לא קבעה העירייה תבחינים כנדרש לתחום הספורט: טבלת הניקוד שנקבעה לא פורסמה לעיון הציבור באתר האינטרנט של העירייה כנדרש.

העירייה לא קבעה תבחינים בעניין אגודות הספורט, הכוללים והישיבות הגבוהות כנדרש מפסיקת בית המשפט העליון ומהנחיות משרד הפנים.

ליקויים בהליך מתן התמיכה

העירייה לא עמדה במועדים המחייבים שנקבעו בנוהל התמיכות בכל אחת מהשנים 2016-2014 לאישור התבחינים ולפרסומם.

המועצה אישרה את התבחינים ללא חוות דעת בכתב של היועץ המשפטי לעירייה כנדרש.

העירייה לא עמדה בהוראות המחייבות בנוגע למועד פרסום ההודעה על הגשת בקשות לתמיכה.

העירייה דנה בבקשות לתמיכה עוד בטרם התקבלו כל האישורים והמסמכים הנדרשים מהעמותות.

ליקויים בדבר הגדלת התמיכות בשנת 2014, בעילה של מענקי העפלה לליגה בכירה בכדורגל ובכדורסל

העירייה אישרה הענקת סכומי תמיכה בסך כ-4.5 מיליון ש"ח בשנה שניתנו לשתי עמותות הספורט העיקריות הפועלות בקריית גת כדי שהקבוצות שהן מפעילות תישארנה בליגות בכירות. סכומי התמיכה, שביטויים בעיקר במשכורות גבוהות לשחקנים, ניתנו בניגוד לפקודת העיריות ולנוהל התמיכות.

ניגוד עניינים אצל שני חברי מועצה ואצל עובד בכיר

העירייה לא אסרה על שניים מחברי מועצת העירייה ועל אחד מעובדיה הבכירים לעסוק בנושאים שבהם יש להם ניגוד עניינים, כלהלן:

1. אחד מחברי מועצת העירייה החזיק בתקופת כהונתו בתיק הספורט בעירייה. אותו חבר מועצה השתתף, החל ביוני 2014, בדיונים ובהצבעות במועצת העירייה לגבי תמיכה בעמותות הספורט, אף שהיה ממייסדי אחת משתי עמותות הספורט העיקריות הפועלות בקריית גת (ראו לעיל) שהקבוצה שהיא מפעילה נמצאת בליגה בכירה בכדורסל (להלן - עמותת הכדורסל) ושימש כיו"ר העמותה עד אמצע שנת 2014, וגם לאחר מכן לא הפסיק לפעול באותה העמותה.

 עיריית קריית גת מצִדה לא התריעה לפני חבר המועצה דאז כי נוכח הצהרותיו על זיקתו לעמותת הכדורסל ועל פעילותו בה עולה חשש לניגוד עניינים, ומן הראוי שיימנע מלעסוק בנושאים הקשורים בעמותה לכל הפחות למשך תקופת צינון.

2. אחת מחברות המועצה, מחליפתו במועצה של חבר המועצה לעיל, שימשה כיועצת משפטית של עמותת הכדורסל, ובשלהי שנת 2015 גם כחברה בעמותה. היא השתתפה בדיונים והצביעה בהצבעות במועצת העירייה בעד מתן התמיכה לעמותה, דבר המעלה חשש לניגוד עניינים.

3. במועד סיום הביקורת שימש מנהל רשות הספורט בעירייה, מתוקף תפקידו, כיועץ מקצועי בתחום הספורט לוועדה המקצועית לתמיכות. במועד זה הוא גם כיהן כחבר בוועד המנהל של אחת משתי עמותות הספורט העיקריות הפועלות בקריית גת (ראו לעיל) שהקבוצה שהיא מפעילה נמצאת בליגה בכירה בכדורגל (להלן - עמותת הכדורגל) וכן כבעל זכות חתימה בעמותה. כך יצרה העירייה מצב של ניגוד עניינים מוסדי אצל מנהל רשות הספורט.

 עיריית קריית גת בחרה לא להשיב לפניות משרד מבקר המדינה בנוגע לניגוד העניינים אצל שני חברי המועצה ועובד העירייה.

ההמלצות העיקריות

על עיריית קריית גת לוודא ששיעורי העמלות שהיא משלמת לחכ"ל בעבור שירותי הניהול, התכנון והפיקוח, תואמים לשיעורים שייקבעו מראש בהתבסס על תחשיבים מפורטים של אומדן העלויות של כל סוג שירות, וזאת כדי להביא להפחתת העמלות וכדי לייעל את התהליך.

על החכ"ל לנהוג על פי הנחיות היועץ המשפטי שלה בכל הנוגע לקבלת החלטות לגבי הצעות המוגשות לוועדת המכרזים שלה. על החכ"ל גם לקבוע אמות מידה ברורות לחלוקת העבודות בכל פרויקט בין הקבלנים מגישי ההצעות ולנמק בכתב את בחירתה בקבלן מסוים לביצוע כל עבודה.

כדי לצמצם את העלויות השנתיות של שכירת משרדים לעירייה, על העירייה לבצע עבודות מטה לבחינת החלופות העומדות לרשותה, לרבות בניית בית עירייה, ובנוגע לכל חלופה לבחון את מקורות המימון, את היתרונות והחסרונות ואת לוחות הזמנים.

על עיריית קריית גת להקפיד למלא את כל הוראות נוהל התמיכות והוראות דין נוספות הנוגעות להליכי התקצוב, והוראות הנותנות ביטוי לעיקרי המשפט המנהלי בנושאים כמו שקיפות, שוויון ושיתוף הציבור.

על חברי מועצת העירייה ועל עובדיה להקפיד שלא להימצא במצב של ניגוד עניינים, ובכל מקרה של חשש למצב כזה עליהם לדווח לגורמים הרלוונטיים באופן מידי.

סיכום

דוח זה מצביע על ליקויים בהליך קבלת ההחלטות של עיריית קריית גת בכל הנוגע להתקשרותה עם החברה הכלכלית. כמו כן מצביע דוח זה על ליקויים בהליך קבלת ההחלטות של העירייה בכל הנוגע לשכירת משרדיה, על ליקויים בהליך מתן התמיכות, לרבות תקצוב התמיכות, ועל ליקויים בקביעת התבחינים למתן תמיכות ולהגדלתן. נוסף על כך מצביע הדוח על ניגוד עניינים של שני חברי מועצה ועובד בכיר.

התבחינים הם תנאי הכרחי למתן תמיכה ולכן כל עוד תבחיני העירייה אינם נערכים על פי הנחיות משרד הפנים, אין העירייה רשאית לאשר הענקת תמיכה לאגודות הספורט ולעמותות המפעילות כוללים וישיבות גבוהות. פרסום התבחינים בתחום הספורט באופן חלקי ללא החלק המהותי של טבלת הניקוד הוא חמור ויש בו כדי לגרום להטעיית הציבור.

הליך קבלת ההחלטות של העירייה בעניין הגדלת התמיכה בעמותות הספורט נעשה בניגוד לפקודת העיריות ולנוהל התמיכות בכל הנוגע לאישור תוספת התקציב, לניהול ישיבות המועצה, להיעדר התבחינים, לאי-פרסום הודעות כנדרש, ולבדיקה לא ראויה של הבקשות. הערך הציבורי של הזרמת כספים לקבוצות הספורט שעלו לליגות בכירות אינו מקדש את האמצעים הפסולים שנקטו העירייה והעומד בראשה למתן כספי התמיכה המוגדלת.

עיריית קריית גת בחרה לא להשיב לפניות משרד מבקר המדינה בנוגע לניגוד העניינים אצל שני חברי המועצה ועובד העירייה והדברים חמורים ומדברים בעד עצמם.

הממצאים מלמדים שבנושאים שנבדקו לא פעלה העירייה לפי כללי המינהל התקין ולפי עקרונות היעילות והחיסכון, כללים ועקרונות שמצופה ממנה לפעול לפיהם במיוחד בשל היותה רשות גירעונית, ואפשר שקופתה נפגעה.