לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הפעלת כלי טיס בלתי מאוישים בעימות עם הפלסטינים

תקציר

מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים (להלן - מערך הכטב"מים) בחיל האוויר (להלן - ח"א) מונה מטוסים זעירים ללא טייס (להלן - מזל"טים) למשימות איסוף מודיעין חזותי (להלן - חוזי). במהלך שנות העימות עם הפלסטינים (להלן - העימות) הביא ח"א לכך שמערך הכטב"מים תרם תרומה רבה להישגי צה"ל בעימות. עקב הביקוש הגובר לחוזי במסגרת העימות, מפעיל צה"ל החל משנת 2002 כטב"מים אזרחיים לאיסוף חוזי מהאוויר.

בתקופה אוגוסט 2004 - פברואר 2005 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא הפעלת מערך הכטב"מים בעימות ובפעילות ביטחון שוטף (להלן - בט"ש). נבדקו בעיקר: התפיסה להפעלת מערך הכטב"מים; בניין הכוח והתאמתו להפעלת מערך הכטב"מים בעימות; ואיסוף חוזי באמצעות כטב"מים אזרחיים.

ב-22.2.05 העביר משרד מבקר המדינה לתגובת צה"ל ריכוז ממצאים מביקורת זו. צה"ל העביר את תגובתו לביקורת ב-19.5.05, כעבור שלושה חודשים, ובאיחור ניכר בהשוואה לתאריך שבו ביקש משרד מבקר המדינה לקבל את התגובה ובהשוואה להתחייבות צה"ל למועד העברת התגובה. איחור ניכר בהעברת התייחסות לטיוטת דוח, פוגע בסדרי מינהל תקין ובעבודת משרד מבקר המדינה.

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי התקציר ואת עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].

להלן הממצאים העיקריים שהועלו: א. שילוב מערך הכטב"מים בעימות הביא לשינויים בתפיסת ההפעלה של הכטב"מים. על אף שעברו יותר מארבע שנים וחצי מאז שהמערך הופעל בעימות, לא נכתבה ולא הופצה תפיסת הפעלה כוללת של הכטב"מים בעימות.

ב. מאז שנת 2001 התקשה ח"א לתת מענה לצורך המיבצעי במשימות חוזי בעימות, שקבע המטה הכללי. למרות חשיבות הצורך המיבצעי, שעליה הצביעו לא אחת סגן הרמטכ"ל וראש אגף המיבצעים, לא הוכנה בצה"ל עד אוגוסט 2004 תכנית כוללת, לרבות התקציבים הדרושים לכך, לצמצום הפער בין הצורך המיבצעי שהגדיר המטה הכללי לבין יכולת המענה של ח"א.

ג. עם הפעלת הכטב"מים האזרחיים לצורכי איסוף חוזי, קבע סגן הרמטכ"ל, כי האחריות הכוללת לחוזי עילי מוטלת על ח"א. נמצא, כי ח"א לא ראה עצמו כמי שצריך להיות מעורב בקביעת סדרי הפעלתם של הכטב"מים האזרחיים על ידי כוחות היבשה שהפעילו אותם.

למרות שכטב"מים אזרחיים מופעלים בעימות זה כארבע שנים, לא הוסקו מסקנות ולא הופקו לקחים מהפעלתם, שיכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות בעתיד לגבי השימוש בהם.

ד. החיילים המאיישים את עמדות תצוגת החוזי של הכטב"מים האזרחיים באחת היחידות, לא הוכשרו לתפקידם. במצב זה לא ניתן להפיק את המידע המיטבי מהחוזי.

ה. בינואר 2004, במהלך טיסה מיבצעית, התרסק מזל"ט אזרחי עקב תקלה במנועו. בעקבות תביעה של הספק האזרחי, שילם לו משרד הביטחון 1.25 מיליון ש"ח בגין אובדן המזל"ט. האישור של חטיבת תביעות וביטוח במשרד הביטחון לשלם לספק האזרחי עבור הנזק שנגרם למזל"ט, ניתן בתהליך שטחי, בלי שהתקיימה בדיקה מקצועית של מכלול ההיבטים שיש להם נגיעה לאחריות לתאונה.

נוכח הערכת צה"ל, שהעימות עם הפלסטינים יימשך בעצימות ובמאפיינים משתנים לאורך מרבית תקופת התכנית הרב-שנתית שלו, נוכח הערך של מערך הכטב"מים, ובשל הצורך במיצוי מיטבי של יכולותיו - ראוי שיינקטו הצעדים העיקריים הבאים:

א. גיבוש תפיסת הפעלה כוללת למערך הכטב"מים בעימות, כדי שתשמש בסיס לבניין כוחו של המערך בעתיד.

ב. מימוש אחריותו של ח"א על הפעילות של הכטב"מים האזרחיים לאיסוף חוזי כחלק מאחריותו הכוללת על החוזי העילי.