לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תקציר

מתפקידה של היחידה להכוונת חיילים משוחררים שבמשרד הביטחון (להלן - היחידה) לסייע לחייל משוחרר (להלן - חיימ"ש) להשתלב בחיים האזרחיים על ידי מתן ייעוץ והכוונה אישיים. שירות זה ניתן באמצעות ארבע לשכות מחוזיות הפרוסות ברחבי הארץ.

בחוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד-1994 (להלן - החוק), נקבעה מסגרת של זכאויות הניתנות לחיימ"ש ולמי ששירת שירות אחר בעל חשיבות לביטחון המדינה או לצרכיה החברתיים-קהילתיים. לביצוע החוק, הוקמה הקרן לקליטת החייל המשוחרר (להלן - הקרן). הקרן מסייעת לחיימ"ש על ידי תשלום מענק שחרור ותשלום כספי פיקדון העומדים לזכותו. כן נקבע בחוק, כי במסגרת הקרן תהיה גם קרן לסיוע נוסף, שנועדה לסייע לחיימ"ש מעבר לפיקדון, למטרות של לימודים שנקבעו בחוק (להלן - הקרן לסיוע נוסף). תקציב הקרן לשנת 2004 הסתכם בכ-1.15 מיליארד ש"ח. לצורך מימוש כספי הפיקדון, על החיימ"ש לפנות לאחד מסניפי הבנקים שאיתם התקשר משרד הביטחון, ולהגיש טופס בקשה בצירוף כל המסמכים הנדרשים. היחידה מהווה זרוע לביצוע פעולות הקרן על פי החוק.

בחודשים אפריל עד דצמבר 2004 ערך משרד מבקר המדינה, לסירוגין, ביקורת על מספר היבטים מרכזיים בתחום פעילות הקרן והיחידה, ולהלן הממצאים העיקריים:

א. מאז הקמת הקרן, משך כעשר שנים, פעלה הנהלת הקרן על פי תקנון שלא אושר כדין ולא פורסם ברשומות כנדרש בחוק. מעבר לכך, במספר תחומים פעלה הנהלת הקרן שלא על פי התקנון, והתקנון לא עודכן בהתאם לנסיבות ולשינויים שחלו בחוק ובפעילות הקרן. תקנון חדש, שבהכנתו החלה הנהלת הקרן כבר בתחילת שנת 2004, טרם קיבל את כל האישורים הדרושים.

ב. מאז שחוקק החוק לא קבעה הנהלת הקרן, וממילא גם לא פרסמה ברשומות, כללים ומבחנים חדשים, כנדרש בחוק, לחלוקת כספי הקרן לסיוע נוסף. בפועל פעלה הנהלת הקרן לפי כללים שהיו נהוגים לפני חקיקת החוק, אשר מתייחסים רק לחיימ"שים הלומדים במכינות קדם-אקדמיות. גם כללים אלה מעולם לא פורסמו ברשומות, דבר שאינו מתיישב עם הוראות החוק.

ג. משרד הביטחון והנהלת הקרן אינם עומדים על כך, שהבנקים יקיימו את כל הנדרש מהם בכל הנוגע לסדרי הבדיקה, הפיקוח והבקרה על מימוש כספי הפיקדון.

ד. בשנים 2000-2003, השתמשו, לכל היותר, 19% מהחיימ"שים בשירותי הייעוץ וההכוונה של היחידה. למרות זאת, היחידה לא בחנה את הסיבות לשיעורי ההתייצבות הנמוכים של החיימ"שים בלשכות, כדי לבדוק דרכים לשיפורם או כדי לוודא את נחיצותם של שירותים אלה, במתכונתם הקיימת.

ה. היחידה לא קבעה אמות מידה לבחינת התועלת בנסיעת נציגי הלשכות שלה לקבלת קהל בערי הפריפריה, ולא התאימה את תדירותן לכמות החיימ"שים שהתייצבו לקבלת שירותי היחידה. כתוצאה מכך, חלק מהלשכות ממשיכות לפעול על פי דפוסים שנקבעו לפני שנים רבות, ושולחות נציגים מטעמן לצורך קבלת קהל לערים שבהן שיעורי ההתייצבות של החיימ"שים נמוכים, ואף לערים שבהן מטפלים בחיימ"שים נציגים של הרשות המקומית.

ו. בהיעדר הנחיות בנוגע לאופן הרישום, הדיווח וההצגה של מספר החיימ"שים המתייצבים בלשכות, קיימים על כך ביחידה נתונים שונים, שאינם אמינים.

ז. בחינת המדדים המשמשים לתשלום שכר עידוד ביחידה, מצביעה על ספק אם יש בשיטת שכר העידוד כדי לשפר את השירות המוענק לחיימ"שים הפונים אליה.

ח. לגיבוש תכנית ראש היחידה להרחבת הנגישות אל החיימ"שים ולשיפור איכות השירות המוענק להם, לא קדמה עבודת מטה מקיפה, כמצופה בתהליך נרחב שכזה וכבסיס לקבלת החלטות.