לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות למועצה המקומית אורנית

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-1.9.1994 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א-1981, על צו המתקן את תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון, התשמ"א-1981, ואשר נקרא תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78 (יהודה והשומרון), התשנ"ד-1994 (להלן - הצו המתקן). הצו המתקן מאמץ את הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) וחקיקת המישנה מכוחו, בשינויים מסויימים, על ידי הכנסתן לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן - התקנון).

2. בהתאם לסעיף 21ב(כ) לתקנון, המאמץ את סעיף 23(א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין-וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות (להלן - הסיעות), שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון. בהתאם לתקנון, מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא "סיעות בת" או "רשימות בת" של הסיעות המיוצגות בכנסת.

3. אני מתכבד למסור לך, במצורף, דינים וחשבונות בדבר תוצאות ביקורת חשבונותיה של שלוש סיעות שהשתתפו בבחירות למועצה המקומית אורנית, שהתקיימו ב-2.12.1997:

(1) אורנית מה-יפית;

(2) אלפי מנשה 2000 שלמה קטן;

(3) לישוב;

(4) מעוף.

4. (א) על פי התקנון, על הסיעות למסור למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

 (ב) על סיעות ורשימות ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 - הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.

 (ג) לגבי רשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו על 5,000 - על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר המדינה.

 (ד) מספר בעלי הזכות לבחור במועצה המקומית אורנית אינו עולה על 5,000, לפיכך מינתה קודמתי בתפקיד, גב' מרים בן-פורת, רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של שלוש הסיעות באורנית.

5. בדין וחשבון המוגש לפי התקנון, על מבקר המדינה לקבוע: האם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; האם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בתקנון.

6. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות-דעת רואה החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות.

7. קיום הנחיות מבקר המדינה

(א) התקנון קובע, שעל הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) הסיעות אורנית מה-יפית ושלום באורנית ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ג) הסיעה אורנית שלנו לא ניהלה את מערכת החשבונות של בהתאם להנחיות מבקר המדינה. לפיכך הדין וחשבון לגבי חשבונותיה אינו חיובי. החריגה מקיום הנחיות מבקר המדינה באה לידי ביטוי בביצוע תשלומים שלא באמצעות חשבון הבנק עליו מסרה הודעה כדרוש, וכן בביצוע תשלומים במזומנים בסכומים העולים על המותר לפיה החיות.

8. הוצאות בחירות

 (א) התקנון קובע תיקרה להוצאות הבחירות של הסיעות, לפי נוסחה המפורטת בו.

 (ב) הוצאותיהן של כל הסיעות היו בגבולות האמורים בתקנון.

9. הכנסות

(א) הסיעות זכאיות, לפי התקנון, למימון הוצאות הבחירות מאוצר המדינה; המימון מבוסס על "יחידת חישוב" לפי נוסחה הקבועה בתקנון. אשר לקבלת תרומות קובע סעיף 21ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור"), שאסור לסיעה או לרשימה לקבל, במישרין או בעקיפים, תרומה מתאגיד באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאור. כמו-כן מגביל סעיף 16(ב) לחוק, את סכום התרומה שמותר לסיעה או לרשימה לקבל, בין בחירות לבחירות, מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו - לסכום של 5,000 ש"ח.

 (ב) הסיעה אורנית מה-יפית ואורנית שלנו עמדו מבחינת הכנסותיהן בתקופת הבחירות בדרישות התקנון.

 (ג) הסיעה שלום באורנית קיבלה תרומות בסכומים מעל הקבוע בתקנון.

 (ד) ב-15.2.1996 פורסם ברשומות תיקון מס' 3 לחוק. בתיקון נקבע, בין היתר, כי במידה שהוצאות של סיעה נמוכות מהסכומים המגיעים לה לפי החוק, תוחזר היתרה לאוצר המדינה. פרטים לגבי הוצאות הבחירות של הסיעות ימסרו לממונה על הישובים הישראלים ביהודה ובשומרון.

10. סיכום התוצאות של ביקורת חשבונות הסיעות  לתקופת הבחירות לרשות המקומית

 (א) הסיעה אורנית מה-יפית עמדה בהוראות התקנון, ולפיכך ניתן לגבי חשבונותיה דין-וחשבון חיובי.

 (ב) לגבי חשבונותיה של הסיעה אורנית שלנו, אשר קיבלה מימון מאוצר המדינה, ניתן דין-וחשבון שאינו חיובי בגין אי הקפדה על קיום הנחיות מבקר המדינה. הסנקציה המומלצת בגין חריגה זו היא בשיעור של 3% מהמימון המגיע, ולא בשיעור המירבי של 15%.

 (ג) לגבי חשבונותיה של הסיעה שלום באורנית, אשר לא קיבלה מימון מאוצר המדינה, ניתן דין-וחשבון שאינו חיובי בגין קבלת תרומות בסכומים מעל המותר על-פי החוק.

11. בד בבד עם מכתבי זה אליך, מומצא הדוח, לפעולה, לממונה על הישובים הישראלים ביהודה ובשומרון. הדיווח המומצא לך, על פי התקנון, הינו, איפוא, לידיעה בלבד.

בכבוד רב,

אליעזר גולדברג
 
1. בהתאם לסעיף 21ב(כ) לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 החל ביהודה ובשומרון (להלן - התקנון), המאמץ (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל") את סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן 0 החוק), אני מוסר בזה דין-וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של שלוש סיעות ורשימות (להלן - הסיעות) לתקופת הבחירות לרשות המקומית אורנית.

2. על סמך חוות-דעת של רואה החשבון; בדיקות ובירורים משלימים של עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; אני קובע בזה, בהתאם לסעיף 23(א) לחוק, כדלהלן:

(א) הסיעה אורנית מה-יפית -

(1) ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;

(2) עמדה בתיקרת ההוצאות על-פי סעיף 21ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 15 לחוק;

(3) עמדה, מבחינת הכנסותיה בתקופת הבחירות, בדרישות סעיף 21ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") וכן בדרישות סעיף 12 ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 16(ב) לחוק.
אי לכך, ניתן בזה דין-וחשבון חיובי לגבי חשבונותיה.
(ב) הסיעה אורנית שלנו -
 (1) לא ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) עמדה בתיקרת ההוצאות על-פי סעיף 21ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 15 לחוק:

(3) עמדה מבחינת הכנסותיה בתקופת הבחירות, בדרישות סעיף 21ב(טז) לתקנון המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") וכן עמדה בדרישות סעיף 12ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 16(ב) לחוק.

 אי לכך, הדין וחשבון הניתן בזה לגביה אינו חיובי.

בהתחשב באופי החריגה המצויינת בסעיף (1) לעיל, ובהיקפה, ובהתחשב בנסיבות מקילות לחריגה, אני ממליץ, מכוח האמור בסעיף 23(ד) לחוק, שאומץ בסעיף 12ב לתקנון, להשית על הסיעה שלילת השלמת מימון של הוצאות הבחירות בשיעור של 3%, ולא בשיעור המירבי של 15%.

(ג) הסיעה שלום באורנית -

 (1) ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות בקר המדינה;

(2) עמדה בתיקרת ההוצאות על-פי סעיף 21ב לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 15 לחוק;

(3) עמדה מבחינת הכנסותיה בתקופת הבחירות, בדרישות סעיף 21ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") אך עמדה מבחינת הכנסותיה, בדרישות סעיף 12ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 16(ב) לחוק.

 אי לכך, הדין וחשבון הניתן בזה לגביה אינו חיובי.

בכבוד רב,

אליעזר גולדברג

מבקר המדינה
ירושלים, י"א באב התשנ"ח
3 אוגוסט 1998