לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תחנות דלק; רישיון עסק; חוק התכנון והבנייה

תקציר

תכנית מתאר ארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18) קבעה כללים למיקומן של תחנות תדלוק, לתכנונן, להקמתן ולהפעלתן על מנת להבטיח שירות נאות לצרכנים ולמנוע מפגעים תחבורתיים, בטיחותיים וסביבתיים.

בחודשים דצמבר 2004-אפריל 2005 הוקמה תחנת תדלוק (להלן - התחנה) במרכז מסחרי בכפר סבא. לשטח שעליו הוקמה התחנה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז המרכז (להלן - הוועדה המחוזית) תכנית מתאר מקומית (להלן - תכנית המתאר), שהתבססה על ההנחה כי מדובר בתחנת תדלוק קטנה שנועדה לשרת את באי החניון שבמרכז המסחרי. הנחה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, בקביעת מספר מנפקות הדלק שיהיו בתחנה, בקביעת הסדרי התנועה והגישה אל התחנה ובדרישה להתקין בה מערכת למישוב אדי דלק - מערכת המיועדת למנוע פליטת אדי בנזין בעת התדלוק.

פעולות הביקורת

בחודשים ינואר ופברואר 2006 בדק משרד מבקר המדינה אם הליכי הרישוי של התחנה ואופן הפעלתה נעשו על פי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, וחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968. הבדיקה נעשתה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כפר סבא וברשות הרישוי המקומית כפר סבא (להלן - רשות הרישוי המקומית), בעיריית כפר סבא (להלן - העירייה) ובוועדה המחוזית.

עיקרי הממצאים

ממצאי הביקורת מצביעים על הפער בין הרעיון התכנוני שעמד בבסיס אישור תכנית המתאר בוועדה המחוזית לבין מבנה התחנה ותפקודה הלכה למעשה.

1. תכנית הבנייה שאושרה הייתה שונה בפרטים מהותיים מתכנית המתאר. בין היתר אישרה רשות הרישוי המקומית להקים בתחנה אי נוסף למנפקות דלק ומספר מנפקות גדול מזה שאושר בתכנית המתאר.

2. בעת אישור תכנית הבנייה הסתמכה רשות הרישוי המקומית על אישורים של משרד הבריאות, משרד העבודה, רשות הכבאות והיחידה האזורית לאיכות הסביבה, שניתנו זמן רב לפני מתן היתר הבנייה, ונגעו לתכניות שהיו שונות מהותית מתכנית הבנייה שהיא נדרשה לאשר.

3. התחנה שוכנת קרוב מאוד למשרדים ולעסקים מסחריים, ופליטת אדי דלק בה עלולה לגרום לזיהום אוויר ולריחות רעים במקומות אלה. הביקורת העלתה כי רשות הרישוי המקומית לא התנתה את מתן ההיתר לבניית התחנה בהתקנת מערכת למישוב אדי דלק, כנדרש בתכנית המתאר, ואף לא עדכנה את היחידה האזורית לאיכות הסביבה בצורך בהתקנת מערכת כזאת. היחידה האזורית והמשרד להגנת הסביבה  נתנו את אישורם למתן היתר הבנייה ולרישיון עסק זמני לתחנה בלי שידעו על הצורך להתקין בה את המערכת האמורה. רק באוקטובר 2006, לאחר שהתחנה פעלה כ-18 חודש, הותקנה בה המערכת כנדרש.

4. תכנית המתאר קבעה את כיווני הנסיעה לתחנת התדלוק והכניסה אליה בהתבסס על ההנחה שהיא נועדה לשרת את באי החניון שבמרכז המסחרי. נמצא כי בפועל שונו כיווני הגישה לתחנה באופן שאיפשר את הגישה אליה גם לכלי רכב שאינם באים לחניון. עקב שינוי כיווני הגישה ובשל הוספת מנפקות דלק בתחנה נגרמה במקום הפרעה לדרך ציבורית. ואולם במשך כשנה וחצי לא פעלה העירייה לשינוי סדרי התנועה האמורים, שעמדו בניגוד לתכנית המתאר ולהיתר הבנייה. באוגוסט 2006 אישרה ועדת התנועה של העירייה הסדרי תנועה חדשים באזור התחנה, אולם גם הסדרים אלה אינם תואמים את תכנית המתאר, וההפרעה לתנועה נותרה בעינה.