לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תקציר

גופים ציבוריים, יזמים פרטיים, תנועות נוער ורשויות מקומיות מארגנים קייטנות לילדים ולבני נוער מדי שנה בשנה, בחופשת הקיץ, שבחודשים יולי-אוגוסט. בקייטנות, שפועלות פרק זמן קצוב ורצוף של כמה ימים לפחות, מתקיימת פעילות נופש ופעילות חברתית.

הפיקוח על תנאי הביטחון, הבטיחות והתברואה בקייטנות הופקד בידי הרשויות המקומיות מכוח הסמכות שהוקנתה לראשיהן, כרשויות רישוי, בהתאם לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968. בחוק הקייטנות (רישוי ופיקוח), התש"ן-1990 נקבע, כי שר החינוך ממונה על ביצוע החוק. שר החינוך קבע בהתאם לכך, את התנאים בתקנות הקייטנות (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994 (להלן - תקנות רישוי ופיקוח) - החלות על קייטנות החייבות ברישיון עסק - ובהוראות הקבע של משרד החינוך, החלות הן על הקייטנות החייבות ברישיון עסק והן על "קייטנות ההמשך" - קייטנות שהפעילות בהן מתקיימת בהמשך לפעילות החינוכית של הארגון או הגוף המנהל במשך השנה.

פעולות הביקורת

בחודשים יולי-אוגוסט 2005 בדק משרד מבקר המדינה את אופן הפיקוח של עיריות חדרה וכפר סבא על קייטנות שפעלו בתחומיהן בחודשים האמורים. ביולי 2006 עשה משרד מבקר המדינה בדיקת מעקב אחר תיקון הליקויים שהועלו וממצאיה מפורטים בדוח זה.

עיקרי הממצאים

מנתונים של עיריות חדרה וכפר סבא עולה כי בחופשת הקיץ של שנת הלימודים התשס"ה (יולי-אוגוסט 2005) פעלו בתחומיהן 87 קייטנות. בקייטנות השתתפו כ-5,000 חניכים . עיריית כפר סבא הפעילה ארבע מהקייטנות שבתחומה, ואת השאר הפעילו גורמים אחרים. העיריות היו ממונות על אישור הפעלתן ופיקוח על פעילותן.

הממצאים שהעלתה הבדיקה מלמדים כי שתי העיריות לא עמדו על כך שמפעילי הקייטנות יקיימו את התנאים הנדרשים להבטחת ביטחון, בטיחות ותנאי תברואה נאותים בקייטנות, על פי תקנות רישוי ופיקוח והוראות הקבע של משרד החינוך.

1.  56 מהקייטנות שפעלו בתחומיהן של שתי העיריות היו חייבות ברישיון עסק, אך נמצא כי העיריות אפשרו ל-43 מהן - ארבע בחדרה ו-39 בכפר סבא - לפעול בלא רישיון עסק.

2. מפעיליהן של 59 מתוך 61 הקייטנות שהתקיימו בכפר סבא ושל 10 מתוך 26 הקייטנות שהתקיימו בחדרה לא הגישו דוחות בדיקות בטיחות. העיריות לא עמדו על מילוי הדרישה הזאת, ועל כן לא היה ביכולתן לוודא שאין בקייטנות מפגעי בטיחות. מבדיקת המעקב עולה כי בעקבות הביקורת עמדו העיריות על מילוי הדרישה האמורה, ומפעיליהן של רוב הקייטנות שהתקיימו ביולי-אוגוסט 2006 בחדרה ובכפר סבא ביצעו בדיקות בטיחות.

רשות הרישוי בעיריית כפר סבא נתנה רישיונות להפעלת 13 מהקייטנות האמורות, אף שמפעיליהן לא עשו את בדיקות הבטיחות הנדרשות, וממילא בלא שקיבלה את האישורים והמסמכים הנדרשים על פי הוראות הדין בנושא רישוי עסקים. מבדיקת המעקב עולה כי בעקבות הביקורת תיקנה עיריית כפר סבא את הליכי הרישוי של הקייטנות, וביולי 2006 נתנה רשות הרישוי בעירייה רישיונות עסק לכל הקייטנות שבתחומה, לאחר שמפעיליהן עשו את בדיקות הבטיחות הנדרשות.

ב-16 מהקייטנות שפעלו בחדרה נעשו בדיקות בטיחות והתגלו ליקויי בטיחות. נמצא כי מפעילי הקייטנות האמורות לא עשו בדיקות חוזרות, כנדרש, כדי לוודא שהמפגעים שהתגלו הוסרו. העירייה לא עמדה על קיומן של בדיקות אלה בתור תנאי להפעלת הקייטנות.

3. בכמה מן הקייטנות נמצאו ליקויים בשמירה על ביטחון החניכים.

4. בתקנות רישוי ופיקוח ובהוראות הקבע של משרד החינוך נקבעו נוהלי בטיחות לחניכים הרוחצים בבריכות. נמצא כי עיריית חדרה לא פעלה לאכיפת הנהלים האלה על מפעילי הקייטנות.

(א) ילדים שהשתתפו בקייטנות גני ילדים רחצו בבריכות שיועדו לילדים בוגרים ומספר המבוגרים שליוו אותם היה נמוך מהנדרש בנוהלי הבטיחות.

(ב) חניכי קייטנה לתלמידי בית ספר נלקחו שלוש פעמים לרחוץ בבריכה בחדרה, שהופעלה בלא רישיון עסק ושהתגלו בה ליקויי תברואה. לפחות באחת הפעמים פיקח על החניכים רק מציל אחד במקום שניים, כנדרש.

5. בכמה קייטנות שנבדקו התגלו ליקויי תברואה בשירותים, והעיריות לא התנו את הפעלת הקייטנות בתיקון הליקויים.