לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

ארנונה כללית ואגרת מים ; שכירת מבנים על ידי המועצה ; ניגוד עניינים של חבר המועצה - מועצה מקומית ג'סר אל-זרקא

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
אגרות; ניגוד עניינים; בנייה בלתי חוקית

תקציר

תחום שיפוטה של המועצה המקומית ג'סר אל-זרקא (להלן - המועצה) משתרע על פני כ-1,566 דונם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מנתה אוכלוסיית ג'סר אל-זרקא בדצמבר 2005 כ-11,100 נפש. המועצה נמצאת באשכול 2 של הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה.

פעולות הביקורת

בחודשים ספטמבר 2005 - ינואר 2006 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת על פעולות המועצה בשנים 2002-2005. הביקורת התמקדה בעיקר בנושאים האלה: חובות תושבים ונבחרי ציבור בגין ארנונה ואגרת מים, התקשרויות המועצה בנוגע לשכירת מבנים, וניגוד עניינים של חבר המועצה.

עיקרי הממצאים

ארנונה כללית ואגרת מים

חיוב הנכסים בארנונה כללית

הביקורת העלתה כי קביעת שטחי נכסיהם של חלק לא מבוטל מבעלי הנכסים ביישוב, כבסיס לחיובם בארנונה כללית, לא התבססה על מדידות מדויקות ואף לא על תכניות בנייה. במועצה לא נמצאו אסמכתאות לגבי אופן קביעת שטחי הנכסים האלה, ולא נמצאו תרשימים לביסוס קביעת גודלם של השטחים.

חובות תושבים ונבחרי ציבור בגין ארנונה כללית ואגרת מים

ארנונה כללית: נמצא כי מהסכומים שעמדו לגבייה בשנים 2002-2005 נגבו רק 12.7%, 9.9%, 9.3% ו-8%, בהתאמה. עקב כך, יתרות הפיגורים גדלו מכ-13.6 מיליון ש"ח ב-1.1.02 לכ-24.4 מיליון ש"ח ב-31.12.05.

אגרת מים: נמצא כי מהסכומים שעמדו לגבייה בשנים 2002-2005 נגבו רק 17.6%, 17.5%, 15.2% ו-14%, בהתאמה. עקב כך, יתרות הפיגורים גדלו מכ-6 מיליון ש"ח ב-1.1.02 לכ-13.2 מיליון ש"ח ב-31.12.05.

הבדיקה העלתה כי בין המפגרים בתשלום חובותיהם למועצה בגין ארנונה כללית ואגרת מים היו גם חברי מועצה.

שכירת מבנים על ידי המועצה

המועצה נוהגת לשכור מבנים מתושבי המקום לשימושים שונים, כגון למחלקת החינוך - בעיקר להפעלת גני ילדים - וכן לשימוש מחלקת הרווחה ולמתנ"סים.

הביקורת העלתה כי בשנים 2004 ו-2005 שכרה המועצה את המבנים בלי לעשות סקר צרכים ובלי לבדוק חלופות למבנים ששכרה לשם בחירת החלופה ההולמת ביותר את דרישותיה, כנדרש על פי כללי מינהל תקין. לא נמצאו במועצה אסמכתאות בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות ולדיונים שקדמו להתקשרויות עם בעלי המבנים, שנועדו לוודא שהמועצה אכן פעלה בהליך תקין בעת שכירת המבנים השונים. עוד נמצא כי המועצה התקשרה עם בעלי המבנים ללא קבלת חוות דעת בכתב מהיועץ המשפטי שלה, כדרוש בחוק.

הביקורת העלתה כי חלק מהמבנים נשכרו על ידי המועצה אף על פי שנבנו ללא היתרי בנייה, וכי חלק מהמבנים ששכרה המועצה לא חוברו לרשת החשמל כדין על ידי חברת החשמל, אלא חוברו לרשת החשמל של מבנים שכנים באופן לא חוקי.

ניגוד עניינים של חבר המועצה

הביקורת העלתה כי ביוני 2004 התקשרה המועצה בחוזה עם תושב המקום לצורך שכירת מבנה ששטחו 140 מ"ר. דמי השכירות לתקופת החוזה (שנתיים) הסתכמו בכ-77,500 ש"ח. המבנה הוקם ללא היתר בנייה, ועקב כך לא חובר לרשת החשמל על ידי חברת החשמל. הבדיקה העלתה כי הבניין מחובר לרשת החשמל של מבנה בית הספר חטיבת הביניים.

נמצא כי המשכיר הוא בנו של חבר המועצה מר אניס סאלח עמאש. ההתקשרות לא הובאה לאישור מליאת המועצה, וממילא המועצה לא פנתה לשר הפנים כדי לקבל את אישורו. התקשרות המועצה עם בנו של חבר המועצה אינה מתיישבת עם הוראות צו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1950.