בביקורת שנעשתה במשרד לאיכות הסביבה (להלן - המשרד) נמצאו עשרות מינויים פוליטיים שנעשו במשרד בתקופת כהונתו של השר צחי הנגבי (ינואר 2001 - מרס 2003).
חברי מרכז מפלגתו של השר, הליכוד, וקרובי משפחה של חברי המרכז, מונו למגוון של משרות ותפקידים שאיושם אינו טעון מכרז: חלקם מונו למשרות הפטורות מחובת מכרז בשל היותן משרות זוטרות; חלקם מונו כממלאי מקום למשרות החייבות במכרז, לפרק הזמן שעד לסיום הליכי המכרז; וחלקם מילאו תפקידים במשרד באמצעות חברות כוח אדם. מסגרות העסקה שאינן חייבות במכרז נוצלו אפוא לרעה לביצוע מינויים פוליטיים.
מקורבים פוליטיים של השר הנגבי זכו במכרזים של המשרד לרכישת שירותים, תוך הפלייתם לטובה בשל שיוכם הפוליטי והפרת הכללים החלים על מכרזים ממשלתיים. שניים מנותני השירותים שהמשרד התקשר אתם בשל זיקתם הפוליטית לשר קיבלו תשלום בלי שסיפקו תמורה.
בלשכת השר ובלשכת מנכ"ל המשרד מונו עובדים בחריגה מהתקן המאושר של הלשכות ובניגוד להנחיות החלות על עובדי לשכות שרים ומנכ"לים.
הדוח מצביע על אחריותו של השר הנגבי למינויים הפוליטיים הרבים שנעשו במשרד בתקופת כהונתו, וכן על אחריותו של יועצו הבכיר, לימים מנכ"ל המשרד, מר שמואל הרשקוביץ, שפעל בשמו של השר לביצוע המינויים הפוליטיים.
נוסף על כך נבחנה בביקורת אחריותם של ממלאי תפקידים בדרג המקצועי של המשרד - המנכ"ל, הסמנכ"ל הבכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחברי ועדת המכרזים - המשמשים גורמי בקרה ו"שומרי סף" שתפקידם, בין היתר, לחסום מינויים פוליטיים.
נמצא, כי מנכ"ל המשרד בפרק הזמן שמתחילת כהונתו של השר צחי הנגבי במשרד ועד מאי 2002, מר יצחק גורן, לא נקט פעולות של ממש למניעת תופעת המינויים הפוליטיים.
הסמנכ"ל למינהל נושא באחריות למינויים הפוליטיים כמי שהוציאם לפועל, בלי שעשה די למנוע את מינוים של מקורבים פוליטיים לשר למשרות ולתפקידים במשרד, ואף יש שעשה יותר מכפי שהתבקש כדי לממש מינויים כאלה. במילוי תפקידו כיו"ר ועדת המכרזים לא עמד הסמנכ"ל למינהל על מילוי הכללים המחייבים בהליכי ההתקשרות, ובכך איפשר התקשרויות עם מועמדי השר בתורת שכאלה. בהליכי התקשרות אחדים הייתה התנהגותו חמורה אף יותר, והייתה לו תרומה פעילה להעדפת מועמדי השר.
גם בעבודתם של יתר חברי ועדת המכרזים נמצאו ליקויים, חלקם מהותיים, ומחדליהם איפשרו את העדפתם של אנשים בעלי זיקה פוליטית לשר.
בלי לגרוע מאחריותם של מי שעברו על האיסור הברור לבצע מינויים פוליטיים, על נציבות שירות המדינה להפיק לקחים מהממצאים המתוארים בדוח זה ולקבוע דרכים שיבטיחו את תקינות המינויים בשירות המדינה.