לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות הר אדר, מעלה אדומים, עמנואל וקרני שומרון

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-1.9.1994 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א-1981, על צו המתקן את תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981, ואשר נקרא תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78) (יהודה והשומרון), התשנ"ד-1994 (להלן – הצו המתקן). הצו המתקן מאמץ את הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן – החוק) וחקיקת המישנה מכוחו, בשינויים מסויימים, על ידי הכנסתן לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן – התקנון).

2. בהתאם לסעיף 12ב(כ) לתקנון, המאמץ את סעיף 23(א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות (להלן – הסיעות המקומיות), שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון. בהתאם לתקנון, מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא "סיעות בת" או "רשימות בת" של הסיעות המיוצגות בכנסת.

3. ב-2.11.1999 נתקיימו בחירות לרשויות המקומיות הר אדר, מעלה אדומים, עמנואל וקרני שומרון.

4. דין וחשבון זה מתייחס לתוצאות ביקורת חשבונותיהן של 27 סיעות מקומיות שהשתתפו בבחירות, להלן שמות הסיעות:

א.   הר אדר

(1) איכות;

(2) הר אדר שלנו;

(3) עשייה ותרומה;

(4) תנופה להר אדר.

ב.  מעלה אדומים

(1) בני מלכים;

(2) המאה ה21-;

(3) חזית דתית למען מעלה אדומים;

(4) כחול לבן;

(5) מעלה אדומים אחת בראשות איתן כהן;

(6) מעלה אדומים בתנופה;

(7) מעלה אדומים מאוחדת;

(8) עיר חופשית מעלה אדומים;

(9) רם בראשות רפאל בן -חור;

(10) שילוב;

(11) תנועת עמנואל.

ג. עמנואל

(1) בסיעתה דשמיא;

(2) הרשימה המאוחדת;

(3) הרשימה התורנית – יחד למען עמנואל;

(4) כי עמנואל;

(5) עמנואל אחת.

ד. קרני שומרון

(1) אומץ;

(2) אנחנו;

(3) יחד;

(4) למען אחדות קרני שומרון;

(5) עוז;

(6) קרני שומרון בראש אחד;

(7) שומרון ביתנו.

5. (א) על פי התקנון, על הסיעות למסור למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) על סיעות ורשימות ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על    5,000 – הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.

(ג) לגבי רשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו עולה על 5,000 – על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר מדינת ישראל.

(ד) מספר בעלי זכות הבחירה במועצות המקומיות הר אדר, עמנואל וקרני שומרון אינו עולה על 5,000. לפיכך מיניתי רואי חשבון לביקורת חשבונותיהן של 16 הסיעות המקומיות ברשויות אלה.

6. בדין וחשבון המוגש לפי התקנון, על מבקר המדינה לקבוע: האם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; האם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בתקנון.

7. הוראות התקנון בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה, חלות גם על סיעות ורשימות שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו, ובין שלא היו זכאיות למימון מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסויימים הקבועים בתקנון.

8. (א) הדין וחשבון מתייחס, כאמור, ל-27 סיעות מקומיות שהשתתפו  בבחירות;

(ב) 24 סיעות מקומיות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת רואה חשבון;

(ג) סיעה מקומית אחת מסרה תצהיר, שלא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות;

(ד) שתי סיעות מקומיות לא מסרו כלל חשבונות ודוחות כספיים לתקופת הבחירות, חרף פניות חוזרות ונשנות.

9. בתקנון נקבע, כי על נציגי הסיעות המקומיות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות את החשבונות וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. בתקנון גם נקבע, כי מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות והדוח האמורים אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור, כי מן הצדק לעשות כן.

שתי סיעות מקומיות מסרו באיחור ניכר את חשבונותיהן והדוח הכספי. חרף ההכבדה שנגרמה כתוצאה מכך על סיכום מלאכת הביקורת תוך התקופה הקבועה בחוק, החלטתי,  כי מן הצדק לקבל את החשבונות ואת הדוחות הכספיים האמורים; עם זאת, עשיתי שימוש בשיקול הדעת שהחוק מעניק לי, וקבעתי, שעל הסיעה המקומית הזכאית למימון מאוצר מדינת ישראל (מעלה אדומים בתנופה), אשר מסרה את הדוח הכספי באיחור ניכר, תושת סנקציה ההולמת את מידת האיחור. הסיעה המקומית האחרת (מעלה אדומים מאוחדת) שמסרה גם היא את חשבונותיה באיחור, אינה זכאית למימון מאוצר מדינת ישראל, ולפיכך לא ניתן להשית עליה סנקציה בשל האיחור.

10. קביעת תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות המקומיות נעשתה בהסתמך על חוות- דעת רואי החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 21(ה) לחוק.

11. סיכום הדוח

(‏א) 19 הסיעות המקומיות המפורטות להלן -

(1) ניהלו מערכות חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;

(2)  הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 12ב לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 15 לחוק;

(3) ההכנסות שלהן עמדו בדרישות סעיף 12ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור")  וכן בדרישות סעיף 12 לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 16(ב) לחוק.

לפיכך, ניתן לגביהן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן לתקופת  הבחירות.

הנתונים בקובץ המצורף

(‏ב) הסיעה המקומית בסיעתה דשמיא מעמנואל, מסרה תצהיר, כי לא היו לה הכנסות והוצאות, לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגביה.

(‏ג) לגבי חמש הסיעות המקומיות המפורטות להלן, נמצא, כי לא עמדו באחד או יותר מהתנאים הבאים:

(1) לא ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;

(2) הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות לא היו בגבולות האמורים בתקנון;

(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות לא עמדו בהגבלות על-פי התקנון.

לפיכך, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי לגבי חשבונותיה של כל אחת מהסיעות המקומיות המפורטות להלן:

בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה החלטתי להשתמש בסמכותי לפי סעיף 23(ה) לחוק, ולהמליץ להשית על כל אחת מהסיעות המקומיות המפורטות להלן שלילת השלמת מימון של הוצאות הבחירות בשיעור הנקוב ליד שמה ולא את כל היתרה בשיעור של 15%:

הנתונים בקובץ המצורף

(‏ד) שתי הסיעות המקומיות המפורטות להלן, אשר אינן זכאיות למימון מאוצר מדינת ישראל, לא מסרו למשרד מבקר המדינה חשבונות ודוחות כספיים לתקופת הבחירות.

בהיעדר החשבונות והדוחות הכספיים, הדין וחשבון לגבי כל אחת מהן אינו חיובי.
                 
                  
הרשות המקומיתהסיעה המקומית
מעלה אדומים מעלה אדומים אחת בראשות איתן כהן 
מעלה אדומים עיר חופשית מעלה אדומים


12. ב- 15.2.1996 פורסם ברשומות תיקון מס' 3 לחוק. בתיקון נקבע, בין היתר, כי אם הוצאותיה של סיעה נמוכות מהסכומים המגיעים לה לפי החוק, תוחזר היתרה לאוצר המדינה. פרטים לגבי הוצאות הבחירות של הסיעות המקומיות ימסרו לממונה על הישובים הישראלים ביהודה ובשומרון.

13. בד בבד עם מסירת דוח זה ליושב ראש כנסת ישראל, הוא  מומצא, לפעולה, לממונה על הישובים הישראלים ביהודה ובשומרון.

 אליעזר גולדברג
 מבקר המדינה
ירושלים, ל' בסיוון התש"ס
3 ביולי 2000