1. ב-25 בינואר 2000 נתקיימו בחירות לרשות המקומית מנחמיה.
2. בהתאם לסעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), אני מוסר בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות של סיעת אם אחת, דהיינו, סיעה בכנסת אשר לה רשימת בת שהשתתפה בבחירות, וכן של ארבע רשימות מקומיות אשר אינן סיעות בת או רשימות בת (להלן - הסיעות המקומיות).
3. הסיעות שהשתתפו בבחירות:
א. סיעת אם:
(1) חרות - התנועה הלאומית.
ב. סיעות מקומיות:
(1) יחד;
(2) מנחמיה 2000;
(3) מנחמיה שלנו;
(4) צועדים קדימה.
4. הסיעה המקומית מנחמיה שלנו לא מסרה את חשבונותיה וכן דוח כספי למשרדי, למרות פניות חוזרות ונשנות.
5. קביעת תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות נעשתה בהסתמך על חוות-דעת רואי חשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
6. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) החוק קובע, שעל הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) הבדיקה העלתה, כי סיעת האם חרות - התנועה הלאומית (להלן - חרות) והסיעות המקומיות יחד, מנחמיה 2000 וצועדים קדימה ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
7. הוצאות
החוק קובע תיקרה להוצאותיהן של הסיעות לפי נוסחה המפורטת בו.
הוצאותיהן של סיעת האם חרות והסיעות המקומיות יחד, מנחמיה 2000 וצועדים קדימה היו בגבולות האמורים בחוק.
8. הכנסות
החוק אוסר על קבלת תרומות מתאגידים, הן בארץ והן בחוץ לארץ, ומגביל את גובה התרומה המותרת מיחיד. גובה התרומה המירבית המותרת לסיעה מקומית מיחיד ובני ביתו הסמוכים על שולחנו היא 5,000 ש"ח בין בחירות לבחירות. על-פי החוק יחד עם חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, התרומה המירבית המותרת לסיעת אם מיחיד ובני ביתו הסמוכים על שולחנו היא 900 ש"ח בשנה רגילה ו-1,700 ש"ח בשנה בה מתקיימות בחירות לכנסת או לכלל הרשויות המקומיות.
ההכנסות של סיעת האם חרות והסיעות המקומיות יחד, מנחמיה 2000 וצועדים קדימה היו בגבולות האמורים בחוק.
בחוק נקבע, כי אם הוצאות הבחירות של סיעה מקומית היו נמוכות מהסכומים המגיעים לה לפי החוק, תוחזר היתרה לאוצר המדינה. בידי שתי סיעות מקומיות נשארו עודפי מימון. פרטים אמסור לשר הפנים הממונה על ביצוע החוק.
9. סיכום הדוח
(א) סיעת האם חרות - התנועה הלאומית ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה; הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 26(ז) לחוק; ההכנסות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16(ג) לחוק יחד עם סעיף 8 לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, בעניין קבלת תרומות. לפיכך ניתן לגביה דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה לתקופת הבחירות.
(ב) הסיעות המקומיות יחד, מנחמיה 2000 וצועדים קדימה, ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה; הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק; ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק. לפיכך ניתן לגביהן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן לתקופת הבחירות.
(ג) הסיעה המקומית מנחמיה שלנו, אשר אינה זכאית למימון ממלכתי מאחר שלא הגישה בקשה למימון, לא מסרה, כאמור, את חשבונותיה לתקופת הבחירות וכן דוח כספי למבקר המדינה. בהעדר החשבונות והדוח הכספי, הדין וחשבון לגבי סיעה מקומית זו אינו חיובי.
בהקשר זה ברצוני לחזור ולהעיר, כי המחוקק לא הטיל סנקציה על סיעה שאינה זכאית למימון ממלכתי ולא מסרה את חשבונותיה לתקופת הבחירות וכן דוח כספי למבקר המדינה. סבורני, כי מן הראוי שהמחוקק יתן דעתו לכך.
בכבוד רב,
אליעזר גולדברג