1. ב-1.9.1994 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א-1981, על צו המתקן את תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981, ואשר נקרא תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78) (יהודה והשומרון), התשנ"ד-1994 (להלן - הצו המתקן). הצו המתקן מאמץ את הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) וחקיקת המישנה מכוחו, בשינויים מסויימים, על ידי הכנסתן לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן - התקנון).
2. בהתאם לסעיף 12ב(כ) לתקנון, המאמץ את סעיף 23(א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות (להלן - הסיעות המקומיות), שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון. בהתאם לתקנון, מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ביהודה ובשומרון סיעות ורשימות עצמאיות בלבד, ולא "סיעות בת" או "רשימות בת" של הסיעות המיוצגות בכנסת.
3. ב-18.7.2000 נתקיימו בחירות לרשויות המקומיות מעלה אפרים וקרית ארבע.
4. דין וחשבון זה מתייחס לתוצאות ביקורת חשבונותיהן של תשע סיעות מקומיות שהשתתפו בבחירות, להלן שמות הסיעות:
א. מעלה אפרים
(1) הרשימה למען מעלה אפרים;
(2) התנועה למעלה אפרים מאוחדת;
(3) קידום מעלה אפרים;
(4) תנופה למעלה אפרים.
ב. קרית ארבע
(1) יחדיו;
(2) יש - הדרך לשינוי;
(3) קדימה באחדות;
(4) קריה נאמנה;
(5) קרית ארבע הצעירה.
5. (א) על פי התקנון, על הסיעות למסור למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) על סיעות ורשימות ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 - הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.
(ג) לגבי רשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו עולה על 5,000 - על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר מדינת ישראל.
(ד) מספר בעלי זכות הבחירה בכל אחת מהמועצות המקומיות מעלה אפרים וקרית ארבע אינו עולה על 5,000. לפיכך מיניתי שני רואי חשבון לביקורת חשבונותיהן של תשע הסיעות המקומיות ברשויות אלו.
6. בדין וחשבון המוגש לפי התקנון, על מבקר המדינה לקבוע: אם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; אם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; ואם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בתקנון.
7. הוראות התקנון בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה, חלות גם על סיעות ורשימות שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו, ובין שלא היו זכאיות למימון מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסויימים הקבועים בתקנון.
8. (א) הדין וחשבון מתייחס, כאמור, לתשע סיעות מקומיות שהשתתפו בבחירות;
(ב) שש סיעות מקומיות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת רואה חשבון;
(ג) סיעה מקומית אחת מסרה תצהיר, שלא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות;
(ד) שתי סיעות מקומיות לא מסרו את חשבונותיהן וכן דוח כספי למשרדי, למרות פניות חוזרות ונשנות.
9. קביעת תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות המקומיות נעשתה בהסתמך על חוות-דעת רואי החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 12ב לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 21(ה) לחוק.
10. סיכום הדוח
(א) שתי הסיעות המקומיות יחדיו ויש - הדרך לשינוי מקרית ארבע ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה; הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 12ב לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 15 לחוק; ההכנסות שלהן עמדו בדרישות סעיף 12ב(טז) לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור יהודה והשומרון או מחוץ לאזור") וכן בדרישות סעיף 12ב לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 16(ב) לחוק.
יצויין, כי הסיעה המקומית יחדיו קיבלה הלוואה בסך 64,500 ש"ח ממי שעמד בראשה, אולם הסיעה הודיעה למשרד מבקר המדינה, כי קיבלה התחייבויות לתרומות לסילוק הלוואה זו.
לפיכך, ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן לתקופת הבחירות.
(ב) הסיעה המקומית קידום מעלה אפרים ממעלה אפרים, מסרה תצהיר, כי לא היו לה הכנסות והוצאות, לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגביה.
(ג) לגבי ארבע הסיעות המקומיות: הרשימה למען מעלה אפרים ותנופה למעלה אפרים ממעלה אפרים, וקריה נאמנה וקרית ארבע הצעירה מקרית ארבע, נמצא, כי לא עמדו באחד או יותר מהתנאים הבאים:
(1) לא ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות לא היו בגבולות האמורים בתקנון;
(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות לא עמדו בהגבלות על-פי התקנון.
לפיכך, ניתן דין וחשבון שאינו חיובי לגבי חשבונותיה של כל אחת מארבע הסיעות המקומיות הנ"ל.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, החלטתי להשתמש בסמכותי לפי סעיף 23(ה) לחוק, ולהמליץ להשית על כל אחת מארבע הסיעות המקומיות הנ"ל שלילת השלמת מימון של הוצאות הבחירות בשיעור הנקוב ליד שמה ולא את כל היתרה בשיעור של 15%:
הנתונים בקובץ המצורף
(ד) שתי סיעות מקומיות, התנועה למעלה אפרים מאוחדת ממעלה אפרים וקדימה באחדות מקרית ארבע, לא מסרו, כאמור, את חשבונותיהן וכן דוח כספי למבקר המדינה, אולם הן אינן זכאיות למימון ממלכתי מאחר שלא הגישו בקשה למימון. בהעדר החשבונות והדוח הכספי, הדין וחשבון לגבי סיעות מקומיות אלה אינו חיובי.
11. בד בבד עם מסירת דוח זה ליושב ראש כנסת ישראל, הוא מומצא, לפעולה, לממונה על הישובים הישראלים ביהודה ובשומרון.
אליעזר גולדברג
מבקר המדינה
ירושלים, כ"ד באדר התשס"א
19 במרץ 2001