1. ב-4 בדצמבר 2001 נתקיימו בחירות לרשות המקומית צורן.
2. בהתאם לסעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן – החוק), אני מוסר בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות של שלוש סיעות אם, דהיינו, סיעות בכנסת אשר להן רשימות בת שהשתתפו בבחירות, וכן של שלוש רשימות מקומיות אשר אינן סיעות בת או רשימות בת (להלן - הסיעות המקומיות).
3. הסיעות שהשתתפו בבחירות:
סיעות אם:
(1) הליכוד - תנועה לאומית ליברלית;
(2) מרצ ישראל הדמוקרטית;
(3) שינוי - התנועה החילונית בראשות לפיד ופורז.
סיעות מקומיות:
(1) צורן מאוחדת;
(2) צורן מקום בלב;
(3) צורן שלנו עם עתיד.
4. (א) על פי החוק, על הסיעות למסור למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) על סיעות ורשימות ברשויות מקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 – הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.
(ג) לגבי רשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו עולה על 5,000 – על מבקר המדינה למנות רואי חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות המקומיות המתמודדות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה ישולם מאוצר המדינה.
(ד) מספר בעלי זכות הבחירה במועצה המקומית צורן אינו עולה על 5,000. לפיכך מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של שלוש הסיעות המקומיות ברשות זו.
5. בדין וחשבון המוגש לפי החוק, על מבקר המדינה לקבוע: האם הסיעות ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם הוצאות הבחירות שלהן היו בגבולות התיקרה שנקבעה בחוק; האם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.
6. הוראות החוק בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה, חלות גם על סיעות ורשימות שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו, ובין שלא היו זכאיות למימון מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסויימים הקבועים בחוק.
7. (א) הדין וחשבון מתייחס, כאמור, לשלוש סיעות אם ולשלוש סיעות מקומיות שהשתתפו בבחירות;
(ב) שלוש סיעות האם ושלוש הסיעות המקומיות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת רואה חשבון.
8. קביעת תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות נעשתה בהסתמך על חוות-דעת רואה חשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
9. קיום הנחיות מבקר המדינה
(א) החוק קובע, כאמור, שעל הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) הבדיקה העלתה, כי כל סיעות האם וכל הסיעות המקומיות ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
10. הוצאות
(א) החוק קובע תיקרה להוצאותיהן של סיעות האם ושל הסיעות המקומיות, לפי נוסחאות המפורטות בו.
(ב) הוצאותיה של סיעת האם הליכוד - תנועה לאומית ליברלית (להלן בסעיף זה - סיעת הליכוד) לא היו בגבולות האמורים בחוק.
(ג) סיעת הליכוד שחרגה כאמור מתיקרת ההוצאות, עוררה בעיה הנוגעת לדרך הקבועה בחוק לחישוב תיקרת ההוצאות של סיעות אם. הסיעה טענה, כי "תקרת ההוצאות של סיעת האם מחושבת על בסיס המימון המגיע לה על פי תוצאות הבחירות בלבד. משמע, בתוך תקופת הבחירות, לסיעת האם אין שום דרך לדעת, באופן ודאי, מה היא תקרת ההוצאות המותרת לה. כך, סיעת האם צריכה בעצם לבצע הערכה, על פי מיטב יכולתה (סקרים, תוצאות קודמות ועוד), כמה מנדטים תקבל בבחירות."
לנושא זה התייחסתי בדין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות, שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר 1998 (שם בעמוד 7):
"בסעיף 26 (ז)(1) לחוק נקבע:
'הוצאות הבחירות של סיעת האם ושל כל סיעות הבת ורשימות הבת שלה למעט הוצאות בבחירות חוזרות – לא יעלו על 200% מסכום המימון המגיע לסיעת האם'.
משמע, תיקרת ההוצאות של סיעת האם מחושבת על בסיס המימון המגיע לה על-פי תוצאות הבחירות בלבד.
על-פי הנטען, מן הנמנע הוא לצפות במדוייק את תוצאות הבחירות, והן (סיעות האם) בנו את תקציביהן, בין היתר, על-פי כוחן בבחירות הקודמות וכן על-פי סקרים; רק עם היוודע תוצאות הבחירות, שלא ענו על ציפיותיהן, התברר כי תקציביהן היו גבוהים מדי וכפועל יוצא חרגו הוצאותיהן מתיקרת ההוצאות על-פי החוק. גם עניין זה מחייב את המחוקק ליתן דעתו עליו.
ראוי לציין, כי תיקרת ההוצאות של סיעות מקומיות מחושבת לפי שיטה אחרת, בה נקבעת התיקרה לפי הסכום הגדול מבין שלוש אופציות המנויות בסעיף 15(א) לחוק, הקובע:
'לא תוציא סיעה או רשימה להוצאות הבחירות סכום העולה על הסכום הגדול מבין אלה:
(1) סכום העולה על 200% מסכום המימון שהיה מגיע לה על פי סעיף 7(א) אילו זכתה הסיעה במספר מנדטים השווה למספר חבריה במועצה היוצאת ביום הקובע;
(2) סכום העולה על 200% מסכום המימון המגיע לסיעה או לרשימה על פי סעיף 7(א);
(3) סכום העולה על 150% מסכום המימון שהיה מגיע לה על פי סעיף 7(א) אילו זכתה הסיעה או הרשימה בבחירות בשלושה מנדטים' ".
יצויין, כי לו חושבה תיקרת ההוצאות של סיעת הליכוד על פי שיטת חישוב התיקרה המינימלית של סיעה מקומית שאיננה סיעת בת או רשימת בת, לא היו הוצאותיה חורגים מתיקרת ההוצאות. מן הראוי שהמחוקק יתן דעתו לנושא זה.
(ד) פירוט הוצאות הבחירות של הסיעות, והמימון המגיע לכל אחת מהן בהתאם לתוצאות הבחירות מובא בנספח.
11. הכנסות
החוק אוסר על קבלת תרומות מתאגידים, הן בארץ והן בחוץ לארץ, ומגביל את גובה התרומה המותרת מיחיד. גובה התרומה המירבית המותרת לסיעה מקומית מיחיד ובני ביתו הסמוכים על שולחנו היא 5,000 ש"ח בין בחירות לבחירות. על-פי החוק יחד עם חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן – חוק מימון מפלגות), התרומה המירבית המותרת לסיעת אם מיחיד ובני ביתו הסמוכים על שולחנו היא 900 ש"ח בשנה רגילה ו-1,700 ש"ח בשנה בה מתקיימות בחירות לכנסת או לכלל הרשויות המקומיות.
ההכנסות של סיעות האם ושל כל הסיעות המקומיות היו בגבולות האמורים בחוק.
12. סיכום הדוח
א. סיעות אם
(א) סיעות האם מרצ ישראל הדמוקרטית אשר התמודדה באמצעות רשימת הבת תנופה לצורן ושינוי - התנועה החילונית בראשות לפיד ופורז אשר התמודדה באמצעות רשימת הבת צורן אחת:
(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 26(ז) לחוק;
(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16(ג) לחוק ביחד עם סעיף 8 לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, בעניין קבלת תרומות.
לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן.
(ב) סיעת האם הליכוד - תנועה לאומית ליברלית -
(1) ניהלה מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות לא היו בגבולות האמורים בסעיף 26(ז) לחוק;
(3) ההכנסות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16(ג) לחוק ביחד עם סעיף 8 לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, בעניין קבלת תרומות.
לפיכך ניתן דין וחשבון שאינו חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ה) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בסכום של 350 ש"ח, ולא בשיעור המירבי של 15%, שערכם 2,577 ש"ח.
ב. סיעות מקומיות
שלוש הסיעות המקומיות צורן מאוחדת, צורן מקום בלב וצורן שלנו עם עתיד -
(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;
(2) הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק;
(3) ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
לפיכך, ניתן דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיה של כל אחת מהסיעות המקומיות האמורות.
בכבוד רב,
אליעזר גולדברג
הנספח בקובץ המלא