לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים, שהשתתפו בבחירות לראש המועצה האזורית חוף עזה בדצמבר 2001

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-4.5.1999 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור חבל עזה, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות אזוריות (אזור חבל עזה) (מס' 604), התשל"ט-1979, על צו המתקן את תקנון המועצות האזוריות (אזור חבל עזה), התשל"ט-1979, ואשר נקרא תקנון המועצות האזוריות (תיקון מס' 74) (אזור חבל עזה), התשנ"ט-1999 (להלן – הצו המתקן). הצו המתקן אימץ את הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן – החוק) וחקיקת המישנה מכוחו, בשינויים מסויימים, על ידי הכנסתן לתקנון המועצות האזוריות (אזור חבל עזה), התשל"ט-1979 (להלן - התקנון). מטרת התיקון האמור היתה לאפשר מתן מימון בחירות לראשי מועצות אזוריות באזור חבל עזה.

2. ב-4.12.2001 התקיימו בחירות לראש המועצה האזורית חוף עזה.

בהתאם לסעיף 14ג1 לתקנון, המאמץ את סעיף 23(א) לחוק (תוך המרת המילים "ליושב ראש הכנסת" במילים "ליושב ראש כנסת ישראל"), על מבקר מדינת ישראל (להלן - מבקר המדינה) למסור ליושב ראש כנסת ישראל, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות, דין וחשבון בדבר ביקורת החשבונות של המועמדים, שהשתתפו בבחירות לראשי מועצות אזוריות באזור חבל עזה (להלן – המועמדים). בהתאם לתקנון, מבקר המדינה רשאי בהתאם לשיקול דעתו לעכב את מועד מסירת הדין וחשבון.

3. דין וחשבון זה מתייחס לתוצאות ביקורת חשבונותיהם של שלושה מועמדים שהשתתפו, כאמור, בבחירות לראשות המועצה האזורית חוף עזה.

4. במקביל להסדרת המימון הממלכתי, הוטלו על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדין וחשבון שעל מבקר המדינה למסור לפי התקנון, בדומה לדין וחשבון לפי חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, על מבקר המדינה לקבוע: אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; אם הוצאות הבחירות שלהם היו בגבולות התיקרה שנקבעה בתקנון; אם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בתקנון. כאשר הדין-וחשבון של מבקר המדינה אינו חיובי (מחמת אי-עמידה בשלושת התנאים האמורים  או  בחלק מהם) –  מוטלת  על  המועמד סנקציה כספית (להלן – הסנקציה),  המתבטאת  בכך, שעל הממונה על הישובים הישראלים באזור חבל עזה (להלן – הממונה) להורות, כי 15% מסכום המימון הממלכתי לא ישולמו למועמד. למבקר המדינה שיקול דעת להמליץ על הקטנת הסנקציה, באופן שחלק מהסכום האמור ישולם בכל זאת, והממונה יורה לשלם את הסכום בהתאם להמלצת המבקר.

5. (א) על-פי התקנון, על המועמדים למסור למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) על מועמדים ברשויות המקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000 – הוטל למנות רואי חשבון בעצמם ועל חשבונם.

(ג) לגבי רשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו עולה על 5,000 – על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהם של המועמדים בהן. שכרם של רואי חשבון אלה משולם מאוצר מדינת ישראל. לביקורת חשבונותיהם של שלושת המועמדים במועצה האזורית חוף עזה, שמספר בעלי זכות הבחירה בה אינו עולה על 5,000, מיניתי רואה חשבון.

6. הוראות התקנון בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה, חלות גם על מועמדים שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו, ובין שלא היו זכאים למימון מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסויימים הקבועים בתקנון.

7. (א)  הדין וחשבון מתייחס, כאמור, לשלושה מועמדים שהשתתפו בבחירות.

(ב) שלושת המועמדים מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת רואה חשבון.

*

8. בקביעת תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים הסתמכתי על המקורות הבאים: חוות-דעת רואי החשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים; תצהירים של נציגי המועמדים שנתקבלו כראיה לפי  סעיף 14ג1 לתקנון המאמץ, בין היתר, את סעיף 21(ה) לחוק.

9. קיום הנחיות מבקר המדינה

(א) בהתאם לתקנון, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) שלושת המועמדים שמסרו, כאמור, דוחות כספיים, ניהלו את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

10. הוצאות

(א) התקנון קובע תיקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחה המפורטת בו.

(ב) כל המועמדים עמדו בתיקרת ההוצאות שנקבעה בתקנון (ראו להלן).

(ג) הוצאות הבחירות של שלושת המועמדים שמסרו למשרדי דוחות כספיים הסתכמו, על פי דוחותיהם, בכ-206 אלף ש"ח (פירוט ההוצאות ראו בנספח).

(ד) בדין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים, שהשתתפו בבחירות לראשי מועצות אזוריות במאי 1999, בהתאם לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981, התייחסתי לבעיה שהתעוררה באשר לקביעת תיקרת ההוצאות (שם בעמוד 4-2 לדוח). בעיה זו עלתה גם בביקורת הנוכחית.

 "בסעיף 15(ג) לחוק, שאומץ, כאמור, בתקנון, נקבעה דרך אחת לחישוב תיקרת ההוצאות של מועמד לראש מועצה אזורית:

 'לא יוציא מועמד לראש מועצה אזורית, להוצאות הבחירות, סכום העולה על 200% מסכום המימון המגיע לו לפי סעיף 7(א1); …'

 אין בחוק התייחסות לדרך חישוב תיקרת ההוצאות של מועמד לראש מועצה אזורית אשר אינו זכאי למימון ממלכתי. מצב דומה קיים גם בבחירות ברשויות המקומיות שאינן מועצות אזוריות, לגבי סיעת אם אשר אינה זכאית למימון ממלכתי (בהקשר זה ראה דברי קודמתי בתפקיד, גב' מרים בן-פורת, בדין וחשבון אשר הוגש ליושב ראש הכנסת ב-2 באפריל 1996 בעניין המועצה המקומית שיבלי).  מן הראוי, שתינתן הדעת לתיקון בהקשר זה."

מועמד אחד  לא היה זכאי למימון ממלכתי, מחמת שלא ביקש מימון. כאמור, במקרים אלו לא ניתן לחשב את תיקרת ההוצאות. מאחר שהמועמד עמד בתיקרת ההוצאות של מועמד הזכאי לסכום המימון המינימאלי, קרי מועמד שזכה בלא פחות מ-20% מהקולות הכשרים של הבוחרים – קבעתי, שהוצאות הבחירות שלו היו בגבולות תיקרת ההוצאות המותרת.

11. הכנסות

(א) התקנון מעניק למועמדים זכאות למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר מדינת ישראל, על בסיס יחידת חישוב לפי נוסחאות הקבועות בתקנון.

(ב) התקנון קובע איסור לקבל תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, ומגביל את גובה התרומה המותרת מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו ל-5,000 ש"ח בין בחירות לבחירות. עוד קובע התקנון, כי מועמד לראש מועצה אזורית רשאי לקבל תרומה בסכום שאינו עולה על 55,000 שקלים חדשים מישוב שיתופי הנמצא בתחום המועצה האזורית שבה הוא מועמד, ובלבד שסכום זה יבוא במקום תרומות אישיות של חברי הישוב.

(ג) ההכנסות של שלושת המועמדים היו בגבולות התקנון.

(ד) בתקנון נקבע, כי אם הוצאות הבחירות של מועמד היו נמוכות מהסכומים המגיעים לו לפי התקנון, תוחזר היתרה לאוצר מדינת ישראל. פרטים מובאים בנספח.  

12. סיכום תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים

שלושת המועמדים: פרחן אבי, צור אהרון ושמחוני אבנר-

(1) ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;

(2) הוצאות הבחירות שלהם בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 14ג1 לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 15(ג) לחוק;

(3) ההכנסות שלהם עמדו בדרישות סעיף 14ג1 לתקנון, המאמץ את סעיף 16(א) לחוק (תוך המרת המילים "בארץ או בחוץ לארץ" במילים "באזור חבל עזה או מחוץ לאזור") וכן בדרישות סעיף 14ג1 לתקנון, המאמץ, בין היתר, את סעיף 16(א1) ו-16(ב) לחוק.

לפיכך, ניתן דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיו של כל אחד מהמועמדים.

*

סיכומו של הדוח, כי שלושת המועמדים קיבלו דין וחשבון חיובי.

בד בבד עם מסירת דוח זה ליושב ראש כנסת ישראל, הוא מומצא, לפעולה, לממונה על הישובים הישראלים באזור חבל עזה.

 אליעזר גולדברג
 מבקר המדינה
הנספח בקובץ המצורף