לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-14 במאי 2002 התקיימו בחירות לרשות המקומית ערערה וב-28 במאי 2002 התקיימו בחירות חוזרות לבחירת ראש הרשות.

2. בהתאם לסעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן – החוק), אני מוסר בזה דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות של 16 רשימות מקומיות אשר אינן סיעות בת או רשימות בת של סיעות בכנסת (להלן - הסיעות המקומיות).

3. הסיעות המקומיות שהשתתפו בבחירות:

(1) אלאכוה;

(2) אלאמל ואלאסלאח;

(3) אלהדא ואלסואב;

(4) אלוחדה;

(5) אלוחדה ואלתג'דיד;

(6) אלנג'אח;

(7) אלסלאם;

(8) אלעהד;

(9) אלפג'ר;

(10) אלקנאעה ואלאמל;

(11) אלרוחה;

(12) אלתדאמן ואלמסאואה;

(13) אלתקדם ואלאכא;

(14) החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון;

(15) השוויון;

(16) כל אלנאס.

4. (א)   על פי החוק, על הסיעות למסור למבקר המדינה את החשבונות והדוחות הכספיים  לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) על סיעות ורשימות ברשויות מקומיות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על  5,000 – הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן.

(ג) מספר בעלי זכות הבחירה במועצה המקומית ערערה אכן עולה על 5,000.

5. בדין וחשבון המוגש לפי החוק, על מבקר המדינה לקבוע: האם ניהלו הסיעות מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; האם היו הוצאות הבחירות שלהן בגבולות התיקרה שנקבעה בחוק; האם היו ההכנסות שקיבלו בגבולות שנקבעו בחוק.

6. הוראות החוק בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה, חלות גם על סיעות ורשימות שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו, ובין שלא היו זכאיות למימון מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסויימים הקבועים בחוק.

7. (א) הדין וחשבון מתייחס, כאמור, ל-16 סיעות מקומיות שהשתתפו  בבחירות;

(ב) 13 סיעות מקומיות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות-דעת רואה חשבון;

(ג) שתי סיעות מקומיות מסרו תצהיר, כי לא היו להן הכנסות והוצאות;

(ד) סיעה מקומית אחת, לא מסרה למשרדי חשבונות ודוח כספי, חרף פניות חוזרות ונשנות.

8. בחוק נקבע, כי על נציגי הסיעות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את החשבונות וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. בחוק גם נקבע, כי מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות והדוח האמורים אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור, כי מן הצדק לעשות כן.

9. שלוש הסיעות המקומיות: אלקנאעה ואלאמל, אלתקדם ואלאכא והחזית הדמוקרטית לשלום ושוויון מסרו באיחור ניכר את חשבונותיהן והדוח הכספי. שתי הסיעות המקומיות: אלעהד וכל אלנאס אשר מסרו, כאמור, תצהיר, כי לא היו להן הכנסות והוצאות, מסרו אף הן את תצהיריהן באיחור רב.

חרף ההכבדה שנגרמה כתוצאה מהאיחור בהגשת החשבונות והדוח הכספי על סיכום מלאכת הביקורת תוך התקופה הקבועה בחוק, החלטתי, כי מן הצדק לקבל את החשבונות ואת הדוחות הכספיים האמורים.

10. בחוק נקבע,  כי אם הוצאות הבחירות של סיעה מקומית היו נמוכות מהסכומים המגיעים לה  לפי החוק   (100% מהמימון), תוחזר היתרה לאוצר המדינה. פירוט הוצאות הבחירות של הסיעות, אשר מסרו דוחות כספיים והמימון המגיע לכל אחת מהן בהתאם לתוצאות הבחירות מובא בנספח.

11. קביעת תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות המקומיות נעשתה בהסתמך על חוות-דעת רואה חשבון; בדיקות ובירורים משלימים שערכו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות; תצהירים של נציגי הסיעות שנתקבלו כראייה לפי סעיף 21(ה) לחוק.

12. להלן פירוט המימצאים לגבי כל אחת מהסיעות המקומיות:

  (א)   12 הסיעות המקומיות המפורטות להלן -

   (1)   ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;

   (2)   הוצאות הבחירות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק;

   (3)  ההכנסות שלהן בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.

   לפיכך, ניתן דין וחשבון חיובי לגבי חשבונותיה של כל אחת מהסיעות המקומיות המפורטות להלן:

  1. אלאכוה;

  2. אלאמל ואלאסלאח;

  3. אלהדא ואלסואב;

  4. אלוחדה;

  5. אלוחדה ואלתג'דיד;

  6. אלסלאם;

  7. אלפג'ר;

  8. אלקנאעה ואלאמל;

  9. אלרוחה;

  10. אלתדאמן ואלמסאואה;

  11. אלתקדם ואלאכא;

  12. השוויון.

 הסיעה המקומית אלקנאעה ואלאמל מסרה, כאמור, את חשבונותיה והדוח הכספי למשרדי באיחור ניכר. נוכח האיחור בהגשת החשבונות עשיתי שימוש בשיקול הדעת שהחוק מעניק לי, וקבעתי שעל הסיעה תושת סנקציה כספית. בהתחשב במידת האיחור ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית עליה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 3%, שערכם 1,086 ש"ח, ולא בשיעור המירבי של 15%, שערכם 5,430 ש"ח.

 הסיעה המקומית אלתקדם ואלאכא מסרה אף היא, כאמור, את חשבונותיה והדוח הכספי למשרדי באיחור ניכר. הוצאות הבחירות של סיעה זו היו נמוכות מ-85% של המימון המגיע לה, ולכן עליה להחזיר את יתרת המימון לאוצר המדינה. במקרה כזה אין משמעות למתן סנקציה בגין איחור במסירת החשבונות והדוח הכספי, שכן גובה הסנקציה המכסימלית שמבקר המדינה יכול להטיל היא 15% ממלוא המימון. אוסיף, כי אחרת, הייתי ממליץ להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 3%, שערכם 652 ש"ח, ולא בשיעור המירבי של 15%, שערכם 3,258 ש"ח. לנושא דומה הפניתי את תשומת ליבך, לאחרונה, בדין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לעיריית לוד, שמסרתי לך ב-15.1.2003.

 (ב) הסיעות המקומיות אלעהד וכל אלנאס, אשר אינן זכאיות למימון ממלכתי, מסרו תצהיר, כי לא היו להן הכנסות והוצאות.

לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגביהן.

 (ג)  הסיעה המקומית החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון –

(1) לא ניהלה את חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה;

(2) הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 15 לחוק;

(3)  ההכנסות שלה בתקופת הבחירות לא היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.

לפיכך, ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי חשבונותיה .

כמו כן הגישה הסיעה, כאמור, את חשבונותיה באיחור ניכר.

הסיעה אינה זכאית למימון מאוצר המדינה מחמת שלא מילאה תנאים מוקדמים מסויימים     הקבועים בחוק. יצויין, כי החוק אינו קובע במקרים של אי זכאות למימון סנקציה כספית בגין דין וחשבון לא חיובי, או בגין איחור בהגשת החשבונות.

 (ד)  נציגי הסיעה המקומית אלנג'אח לא מסרו למשרדי את חשבונותיה ואת הדוח הכספי לתקופת    הבחירות, זאת, כאמור, חרף פניות חוזרות ונשנות.

בהעדר חשבונות, אני קובע כי הדין וחשבון הניתן לסיעה המקומית אינו חיובי.

הסיעה קיבלה מימון מאוצר המדינה. מאחר שנציגיה לא מסרו למשרדי את חשבונות הסיעה ואת הדוח הכספי לתקופת הבחירות, עליה להחזיר את כל הסכומים שקיבלה, בתוספת ריבית והצמדה, כמפורט בסעיפים 23 (ז)-(י) לחוק.

 אליעזר גולדברג

   מבקר המדינה

הנספח בקובץ המלא