לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תהליכי קבלת החלטות בנוגע להקמת שדה התעופה "תמנע"

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
הקמת שדה תעופה; תיאום עם ירדן; הליך סטטוטורי; גיבוש עמדות; איום ביטחוני

תקציר

ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי-כלכלי) (להלן - ועדת השרים) בראשות שר האוצר, החליטה - החלטה מס' חכ/61 (24 פברואר 2004) - לפנות את שדה התעופה אילת ולהקים במקומו שדה תעופה חלופי באזור רמת תמנע באזור המצוי במרחק של כ-20 ק"מ צפונית לעיר אילת.

במחצית הראשונה של 2006 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא "מימוש האחריות והטיפול במתן מענה לאיומים בתחום 'טרור על'". אירועי "טרור על" הם, על פי הגדרת המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, "אירועי טרור חמורים ביותר, שהם קפיצת מדרגה ממשית ביחס לדפוסי הטרור הנוכחיים ושיש להם השפעה ישירה על הביטחון הלאומי". במהלך הביקורת נבדקו, בין השאר, היבטים ביטחוניים הנוגעים לנושא איומי "טרור העל" והמענה לאיומים אלה בהקשר להקמה המתוכננת של השדה החדש; וכן היבטים ביטחוניים ומדיניים בתיאום עם ירדן ככל שהם נוגעים להקמת השדה במקום המתוכנן.

בביקורת התגלו ליקויים חמורים, אשר המרכזיים בהם מפורטים להלן:

א. ועדת השרים אימצה את המלצת שר התחבורה, מר אביגדור ליברמן, בנוגע להקמת השדה במקום המוצע, בסמיכות רבה לגבול עם ירדן, בלי שהושלמה עבודת המטה, אשר בחנה את כלל האיומים, הסיכונים והפתרונות נוכח הסיכונים הביטחוניים הנובעים מקרבתו הרבה של המקום המוצע לגבול עם ירדן; ללא שגובשו וסוכמו הנושאים הביטחוניים והמדיניים המרכזיים הרלוונטיים לצורך קבלת ההחלטה; ולמעשה בלי שהיו בידיה מלוא הנתונים הרלוונטיים. הדבר חמור במיוחד נוכח הסכנות בהקשר זה, שעליהם הצביעו מראש גורמים בכירים בשירות הביטחון הכללי (להלן - השב"כ) ובמשטרת ישראל.

ב. עמדת צה"ל עד לאותו שלב, שבו החליטה ועדת השרים על הקמת השדה באזור תמנע, כלל לא התייחסה להיבטים ביטחוניים הנוגעים להקמת השדה; זאת למרות שצה"ל אחראי לביטחון השטח מחוץ לשדה ובסמוך לגבול עם ירדן, נוכח מיקום השדה.

ג. ההליך הסטטוטורי לאישור הקמת השדה הגיע אל סף סיום (פרסום ברשומות ומתן תוקף) בלי שצה"ל השלים את עבודת המטה לבחינת האיומים על השדה במקום המוצע והמענה לאיומים אלה, ובלי שצה"ל, משרד החוץ ורשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה השלימו את התיאום הנדרש עם ירדן; זאת למרות שתיאום כזה נדרש, לדעת גורמים אלה, הן לצורך השלמת סידורי הביטחון הנוגעים להקמת השדה, הן נוכח הסכמי השלום עם ירדן, והן על רקע המשמעויות המדיניות העשויות לנבוע מהמהלך על הקשרים עם ירדן.

ד. צה"ל והמטה ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי (להלן - הלוט"ר) לא הביאו לידי ביטוי באופן ממשי וברור את התנגדותם להקמת השדה במסגרת ההליך הסטטוטורי לאישור הקמתו; זאת, כפי שניתן היה לעשות במסגרת שלב ההתנגדויות, וכפי שניתן היה לבצע באמצעות נציג מערכת הביטחון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

ה. גם לאחר שהרמטכ"ל וראש השב"כ קבעו, כי יש עלייה ברמת האיום על התעופה האזרחית באילת, צה"ל לא פעל מול הוועדה המחוזית במטרה לבחון מחדש את מיקום השדה.

בה בעת, מהתייחסות הגופים המבוקרים לטיוטת דוח הביקורת עלה, כי קיימת התנגדות נרחבת להקמת השדה באתר רמת תמנע. כך, צה"ל קבע, כי "עמדת צה"ל אשר גובשה בסיומה של עבודת המטה הינה להתנגד לבניית שדה התעופה באתר המוצע"; מטה הלוט"ר הבהיר, כי הוא "דבק בעמדתו כפי שהוצגה לשר התחבורה ולמנכ"ל משרד התחבורה שלא להקים את השדה החליפי לש"ת [שדה תעופה] אילת בתמנע"; משרד החוץ קבע, כי טיוטת דוח הביקורת משקפת "את מכלול השיקולים המדיניים שאותם יש לקחת בחשבון במהלך הקמת פרוייקט לאומי בסדר גודל וחשיבות לאומית שעתיד להיות מוקם בסמוך לגבול ישראל ירדן"; ומשרד התחבורה קבע, כי "אכן לא נמצאה עבודת מטה סדורה המתייחסת לכלל המרכיבים" ו"מיקום השדה איננו אופטימלי (בלשון המעטה)".

בהקשר זה מעיר משרד מבקר המדינה בחומרה, כי היה הכרח לקיים תהליך קבלת החלטות מבוקר, שלם ומקצועי בעניין הפרויקט להקמת שדה התעופה צפונית לאילת בהיותו עתיר משמעויות כלכליות (עלות הקמתו נאמדת ב-200 מיליון דולר ועלות תכנון הקמתו נאמדת ב-14 מיליון ש"ח), לאומיות, ביטחוניות ומדיניות. תחת זאת, הפרויקט הגיע אל סף סיום ההליך הסטטוטורי בלי שהובאו בחשבון היבטים ביטחוניים ומדיניים רבי-משמעות הנוגעים להקמת השדה במקום שנקבע לו והנובעים ממנו.

לא זו אף זו, הליקויים שנחשפו מעידים גם על כשלים חמורים בתיאום הבין-משרדי כפי שנדרש היה לקיים בהקשר הנדון, ובכלל זה בין משרד הביטחון, משרד התחבורה ומשרד החוץ.

בעקבות הפצת טיוטת הביקורת, עצר שר הפנים, באופן זמני, את ההליך הסטטוטורי לאישור הקמת השדה במקום הנוכחי צפונית לאילת. נוכח כל האמור לעיל, לדעת משרד מבקר המדינה, ראוי, כי שר הפנים יפעל לעכב את מתן התוקף לתכנית. כמו כן לדעת משרד מבקר המדינה, מן הראוי, כי תושלם עבודת המטה, ובכלל זה בצה"ל, במטה הלוט"ר ובמשרד החוץ לבחינת מלוא המשמעויות הביטחוניות והמדיניות מהקמת שדה תעופה חדש באזור אילת, וכי הנושא יובא מחדש להחלטת ועדת השרים.

משום הכשל החמור בעבודת המטה ובהצגת הנתונים, ראוי, כי הגורמים המובילים - בעיקר צה"ל, המטה ללוט"ר, משרד התחבורה ומשרד החוץ - יבדקו בדיקה יסודית את תהליכי העבודה ברמה הארגונית וברמה האישית שהובילו לכשל זה.