לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת הארבע-עשרה לתקופה 1.1.1998 עד 31.12.1998

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. בהתאם לסעיף 10(ג) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג – 1973 (להלן – חוק המימון), על נציגי הסיעות בכנסת למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן של הסיעות על הכנסותיהן והוצאותיהן השוטפות לכל שנת כספים, תוך עשרה שבועות מתום אותה שנת כספים.

בהתאם לסעיף 10(ד) לחוק המימון, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, תוך שישה עשר שבועות לאחר קבלת החשבונות האמורים, דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות אלה. לפיכך אמור הייתי למסור ליושב ראש הכנסת דין וחשבון על תוצאות הביקורת עד 1.7.1999. אולם, ועדת הכספים, בתוקף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון, החליטה, לבקשתי, לדחות את מועד הגשת הדוח עד ליום 10.10.1999, זאת גם כדי שבאותו מועד יוגשו הן דוח זה והן הדוח לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג1993-, על הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בנובמבר 1998, נוכח היבטים משותפים לשתי מערכות החשבונות והשלכות הדדיות בביקורת.

2. דין וחשבון זה מתייחס לתוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של 17 סיעות בכנסת הארבע-עשרה, שקיבלו מימון ממלכתי בתקופה 1.1.1998 – 31.12.1998 (להלן – התקופה השוטפת). ואלה הסיעות:

(1) אלתג'מוע אלווטני אלדימוקרטי;
(2) גשר תנועה חברתיתֹ¬ֹ–– לאומית;
(3) דגל התורה;
(4) הדרך השלישית להסכמה לאומית;
(5) הליכוד, תנועה לאומית ליברלית;
(6) המפלגה הדמוקרטית הערבית – הרשימה הערבית המאוחדת;
(7) המפלגה הקומוניסטית הישראלית;
(8) העבודה;
(9) יהדות התורה המאוחדת אגודת ישראל;
(10) ישראל בעלייה בראשותו של נתן שרנסקי;
(11) מולדת;
(12) מפד"ל המפלגה הדתית לאומית, המזרחי – הפועל המזרחי;
(13) מפלגת הפועלים המאוחדת – מפ"ם;
(14) צומת – התנועה לציונות מתחדשת;
(15) רצ – התנועה לזכויות האזרח ולשלום;
(16) שינוי – מפלגת המרכז;
(17) ש"ס – התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה.

3. סיעה אחת, העבודה, מסרה את חשבונותיה ואת הדוח הכספי באיחור ניכר של חודשיים. חרף ההכבדה שנגרמה כתוצאה מהאיחור האמור, על סיכום מלאכת הביקורת, מצאתי, כי מן הצדק לקבל את חשבונותיה ואת הדוח הכספי האמורים.

בהקשר זה יש לציין, כי שלא כבחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג – 1993, המסמיך את מבקר המדינה להטיל סנקציה בשל איחור במסירת החשבונות והדוח הכספי, אין הוראה דומה בחוק המימון, ומן הראוי שהכנסת תיתן דעתה לתיקון חוק המימון בהקשר זה.

4. קביעת תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות נעשתה בהסתמך על בדיקת חשבונות הסיעות לפי שיטות ביקורת מקובלות, חוות דעת רואי חשבון, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות במהלך הביקורת וכן הצהרות של נציגי הסיעות שנתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון.

5. קיום הנחיות מבקר המדינה

(א) בהתאם לחוק המימון, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה לפי הנחיות מבקר המדינה ולרשום את הכנסותיה ואת הוצאותיה  בהתאם להן.

(ב) לגבי סיעה אחת, העבודה, קבעתי, שהיא לא ניהלה את חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה.

6. הוצאות

(א) על-פי בדיקת החשבונות שנמסרו לצוות הביקורת, הסתכמו ההוצאות השוטפות של 17 הסיעות בכנסת הארבע-עשרה, בתקופה השוטפת, בכ115.4- מיליון ש"ח. סכום זה כולל הוצאות למימון אשראי (ר' נספח).

(ב) אני רואה מחובתי להפנות את תשומת הלב לכך, שפעילותן הכספית של מספר סיעות הסתיימה בגרעון. במיוחד יש לציין את גרעונן של ארבע סיעות: הליכוד – כ16.8- מיליון ש"ח; המפד"ל – כ19.5- מיליון ש"ח; העבודה – כ101.1- מיליון ש"ח; ישראל בעלייה – כ8.3- מיליון ש"ח.

(ג) הוצאותיהן השוטפות של כל הסיעות עמדו בתיקרת ההוצאות המותרת לפי סעיף 7(ד) לחוק המימון.

7. הכנסות

(א) חוק המימון מבטיח לסיעות את מימון הוצאותיהן השוטפות מאוצר המדינה.

(ב) המימון הממלכתי לפי חוק המימון, שהגיע ל- 17 הסיעות בכנסת הארבע-עשרה בתקופה השוטפת, הסתכם בכ- 103.2 מיליון ש"ח.

(ג) סעיף 8 לחוק המימון אוסר על סיעה ועל רשימת מועמדים לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחוץ לארץ וכן ממי שאינו "בוחר" כמשמעותו בחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט – 1969. כמו-כן מגביל סעיף 8 את גובה התרומה שמותר לסיעה לקבל מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו (להלן – יחיד). ברובה של התקופה השוטפת עמד גובה התרומה המותרת מיחיד על 1,200 ש"ח, בהיותה שנה בה מתקיימות בחירות לכלל הרשויות המקומיות. בדצמבר 1998 פורסמה ברשומות הודעה בדבר הגדלת סכום התרומה המותרת מיחיד, כאמור, בשנה בה מתקיימות בחירות לכנסת או לכלל הרשויות המקומיות, ל- 1,700 ש"ח.

(ד) לגבי סיעה אחת, העבודה, קבעתי, שהיא לא עמדה בהגבלות הקבועות בחוק המימון בעניין קבלת תרומות.

8.  סיכום הדוח

(א) 16 הסיעות המפורטות להלן ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה;

ההוצאות השוטפות שלהן בתקופה 1.1.1998 – 31.12.1998 היו בגבולות האמורים בסעיף 7(ד) לחוק המימון;

ההכנסות שלהן בתקופה 1.1.1998 – 31.12.1998 היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק המימון, לעניין קבלת תרומות.

ואלה שמות הסיעות:

(1) אלתג'מוע אלווטני אלדימוקרטי;
(2) גשר תנועה חברתית – לאומית;
(3) דגל התורה;
(4) הדרך השלישית להסכמה לאומית;
(5) הליכוד, תנועה לאומית ליברלית;
(6) המפלגה הדמוקרטית הערבית – הרשימה הערבית המאוחדת;
(7) המפלגה הקומוניסטית הישראלית;
(8) יהדות התורה המאוחדת אגודת ישראל;
(9) ישראל בעלייה בראשותו של נתן שרנסקי;
(10) מולדת;
(11) מפד"ל המפלגה הדתית הלאומית, המזרחי – הפועל המזרחי;
(12) מפלגת הפועלים המאוחדת – מפ"ם;
(13) צומת– התנועה לציונות מתחדשת;
(14) רצ – התנועה לזכויות האזרח ולשלום;
(15) שינוי – מפלגת המרכז;
(16) ש"ס – התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה.

לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיהן של כל אחת מהסיעות המפורטות לעיל לתקופה 1.1.1998 – 31.12.1998.

(ב) לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה של העבודה, הדין וחשבון אינו חיובי:

הסיעה לא ניהלה את חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה. בעיקר התבטא הדבר בכך שבמשך למעלה מחצי שנה לא שילבה הסיעה את הוצאות סניפיה במערכת החשבונות שלה, אלא ערכה הפרשה גלובאלית בגין הוצאות אלה. כמו כן לא שיקפה הסיעה בחשבונותיה הכנסות והוצאות בגין מספר מודעות וכנסים.

לגבי חלק מהמודעות, שהיה בהן משום תעמולה לטובת הסיעה, ואשר ההוצאות בגינן לא השתקפו, כאמור, בחשבונותיה, הודיעה הסיעה בתשובתה לפניות עובדי משרדי, כי אין לה כל קשר למודעות אלה וכי הן פורסמו שלא על דעתה ושלא בידיעתה. הבדיקה בעניין זה לא הסתיימה.

ההוצאות השוטפות של הסיעה בתקופה 1.1.1998 – 31.12.1998 היו בגבולות האמורים בסעיף 7 (ד) לחוק המימון;

לא ידועים מקורות המימון למספר מודעות וכנסים, שההוצאות בגינם לא השתקפו בחשבונות הסיעה. לפיכך לא ניתן לקבוע לגביהם, כי הכנסות הסיעה היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק המימון לעניין קבלת תרומות. כמו-כן קיבלה העמותה "בחירות 98 מתכוננים היום", שהינה גוף הקשור לסיעה, תרומות מיחידים בסכומים העולים על הקבוע בסעיף 8(ג) לחוק המימון.

בהתחשב באופי החריגה ובמידתה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מנציגי הסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 (ה)(3) לחוק המימון, לשלול מהסיעה סכום של  300,000 ש"ח, מהתשלומים למימון הוצאותיה השוטפות, ולא שלושה תשלומים חודשיים, שערכם כיום כ- 4.8 מיליון ש"ח, המהווים את הסנקציה המירבית הקבועה בחוק.

בנוסף על כך, בהתאם לסעיף 8 (ה) לחוק המימון, על הסיעה להעביר לאוצר המדינה סכום של 3,800 ש"ח.

   אליעזר גולדברג
 מבקר המדינה
ירושלים, ל' תשרי התש"ס
10 אוקטובר 1999  
 
הנספח בקובץ המצורף