1. בהתאם לחוק מימון מפלגות, התשל"ג1973- (להלן – חוק המימון) מסרתי ליושב ראש הכנסת, ב10.10.1999-, דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות בתקופה 31.12.1998-1.1.998. בעניין חשבונות "העבודה" קבעתי באותו דין וחשבון, כי היא לא ניהלה את חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה, וכי לא עמדה באיסור על קבלת תרומה מתאגיד לפי סעיף 8 לחוק המימון. הדין וחשבון שנתתי על ביקורת חשבונות "העבודה" היה לא חיובי. אולם, נוכח נסיבות מקלות, השתמשתי בשיקול דעתי, והסנקציה שהמלצתי להטיל על הסיעה היתה לשלול מהסיעה סכום של 300,000 ש"ח מהתשלומים למימון הוצאותיה השוטפות, ולא שלושה תשלומים חודשיים, שערכם היה באותה עת כ4.8- מיליון ש"ח, שהיוו את הסנקציה המירבית הקבועה בחוק.
2. באותו דוח ציינתי כלהלן:
"לגבי חלק מהמודעות, שהיה בהן משום תעמולה לטובת הסיעה, אשר ההוצאות בגינן לא השתקפו, כאמור, בחשבונותיה, הודיעה הסיעה בתשובתה לפניות עובדי משרדי, כי אין לה כל קשר למודעות אלה וכי הן פורסמו שלא על דעתה ושלא בידיעתה. הבדיקה בעניין זה לא הסתיימה."
3. במסגרת בדיקת חשבונות הסיעה "ישראל אחת בראשות אהוד ברק – העבודה גשר מימד" לתקופת הבחירות לכנסת ה15- ולראש הממשלה, הועלו מימצאים חדשים, שבעטיים החלטתי על פתיחה מחדש של הדין וחשבון, שכן שוב אינן קיימות הנסיבות המקלות שהיו לנגד עיני בעת מסירתו, ועלי לשקול מחדש, אם שיעור הסנקציה תואם את המימצאים הידועים לי היום. דהיינו, אם עדיין יש הצדקה להסתפק בפחות מהשיעור המירבי הקבוע בחוק המימון.
4. להלן פירוט המימצאים:
(א) בנובמבר 1998 התפרסמו שמונה מודעות בשפות העברית והרוסית שהיוו תעמולה לטובת מר אהוד ברק ובהן הסיסמאות: "עראפת סובב את ביבי על האצבע הקטנה"; "ישראל ראוייה למנהיג שיודע להלחם, אהוד ברק." המודעות היו חתומות על-ידי "פרופ' עמירם כרמון, לשעבר חבר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי". הסיעה לא שיקפה בחשבונותיה את ההוצאות בגין מודעות אלה.
בתשובה לשאלת משרד מבקר המדינה, ביולי 1999, לגבי מימון מודעות אלה – שההוצאה וההכנסה בגינן לא השתקפה, כאמור, בחשבונות הסיעה, ניתן למשרדי תצהיר של מנהל מטה ארגון של הסיעה, בו נטען, בין היתר, כי לסיעה לא היתה זיקה לפרופ' כרמון, וכי המודעות מומנו על ידי אנשים פרטיים.
הבדיקה העלתה, כי פרופ' כרמון שילם מכיסו 500 ש"ח בלבד, והיתרה, בסך 69,000 ש"ח, שולמה באמצעות המחאה בנקאית שנרכשה בפקודת עו"ד יצחק הרצוג, שהיה חבר בצוותו של מר אהוד ברק, מחשבונה של קרן קמליה, שנוהלה על-ידיו בנאמנות. בכך קיבלה הסיעה תרומה בניגוד להוראות סעיף 8 לחוק המימון. כמו כן, מערכת החשבונות של הסיעה לא היתה שלמה בניגוד להנחיות מבקר המדינה, באשר לא שיקפה את ההוצאה ואת המקור למימונה.
(ב) בחודשים אפריל עד יולי 1998 פירסמה העמותה "אזרחים מימין ומשמאל" מודעות בעיתונים בנוסח: "ביבי נתניהו – אסון לאומי". המודעות נשאו חתימה של עמותה בשם "אזרחים מימין ומשמאל" וצויין עליהן, כי "מודעה זו מומנה מכיסם הפרטי של אזרחים כועסים ומודאגים". יש לציין, כי גם בתקופת הבחירות לכנסת ה15- פירסמה העמותה מודעות בסגנון דומה.
הבדיקה העלתה, כי עלות המודעות, שפורסמו בשנת 1998, הסתכמה ב1,190,560- ש"ח. עוד העלתה הבדיקה, כי המודעות מומנו באמצעות שתי תרומות: האחת, בסך 180,000$, באמצעות משרד עורכי דין בלונדון והשניה, בסך 100,000$, הועברה מג'נבה.
עו"ד אהוד שגב, שהינו חבר פעיל בסיעת העבודה, והיה כהגדרתו בעדות שנתן: "הרוח החיה מאחורי הקמת העמותה" העיד, כי אינו יודע מי התורם שהעביר כסף באמצעות משרד עורכי הדין בלונדון. החקירה שערכתי העלתה, כי עו"ד יצחק הרצוג, תיווך בינו ובין תורמים לעמותה.
עוד העלתה הבדיקה, כי בסוף דצמבר 1998 הזמינה העמותה שלטים, בהם הופיעו הסיסמאות: "ביבי לא אמין", "לביבי אין קווים אדומים", "ביבי הורס את הליכוד", ושילמה בעבורם 5,265 ש"ח. כל השלטים היו חתומים "הדור הצעיר בליכוד".
עו"ד שגב הסביר, כי המדובר בשני חברי מרכז הליכוד שביקשו ליטול חלק בקמפיין הפירסומי של העמותה והם גם אשר בחרו את תוכן המודעות, סוג השלטים, גודלם ומיקומם.
ההוצאה האמורה בסך 1,195,825 ש"ח מהווה תרומה בניגוד להוראות סעיף 8 לחוק המימון. כמו כן, מערכת החשבונות של הסיעה לא היתה שלמה בניגוד להנחיות מבקר המדינה, באשר לא שיקפה את ההוצאה ואת המקורות למימונה.
(ג) במאי 1998 נרשמה העמותה "עם אחד – גיוס אחד". העמותה ערכה מסע תעמולה רחב היקף תחת הסיסמה "עם אחד – גיוס אחד; יהיה ברק – יהיה טוב". פעילות העמותה מומנה באמצעות מספר תרומות שנתקבלו בחודשים יוני ואוגוסט 1998, בסכום כולל של 330,000$, מכספו של המנוח מר אוקטב בוטנר ז"ל.
הפעילות האמורה, שאת שוויה אומדים אנשי משרדי בלא פחות מ330,000-$, מהווה תרומה בניגוד להוראות סעיף 8 לחוק המימון. כמו כן, מערכת החשבונות של הסיעה לא היתה שלמה בניגוד להנחיות מבקר המדינה, באשר לא שיקפה את ההוצאה ואת המקורות למימונה.
5. כאמור, הדין וחשבון שמסרתי ליושב ראש הכנסת על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעה לתקופה 31.12.1998-1.1.998 לא היה חיובי. עם זאת, בתוקף סמכותי לפי סעיף 10(ה)(3) לחוק המימון המלצתי על סנקציה נמוכה מזו הנקובה בסעיף 10(ה)(1) לחוק המימון.
6. לו היו בפני, בעת מסירת הדין וחשבון, ב10.10.1999-, המימצאים הנוספים אותם פירטתי לעיל, לא הייתי מסתפק בהמלצה על הסנקציות שהמלצתי עליהן. לפיכך הנני מבטל את המלצתי האמורה וקובע, בהתחשב בהנמקה שהובאה בדין וחשבון על תוצאות הבחירות לכנסת ה15- ולראש הממשלה, כי הסנקציה בגין הדין וחשבון לתקופה 31.12.1998-1.1.1998 תהיה בסכום כולל של מיליון ש"ח, דהיינו 700,000 ש"ח, בנוסף לסנקציה שכבר הושתה.
בנוסף על כך, בהתאם לסעיף 8(ה) לחוק המימון, על הסיעה להעביר לאוצר המדינה סכום של 2,584,825 ש"ח, ולא את מלוא כפל התרומה הבלתי חוקית המסתכם ב5,169,650- ש"ח.
אליעזר גולדברג
מבקר המדינה
ירושלים, כ' שבט התש"ס
27 ינואר 2000