לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מינוי בכירים; תפקידים בכירים; מינהל תקין

תקציר

עד פברואר 2005 הייתה רשות הנמלים והרכבות אחראית לתפעול הנמלים של חיפה, אשדוד ואילת. ב-17.2.05 פורקה רשות הנמלים, ובמקומה הוקמו ארבע חברות ממשלתיות חדשות: חברת נמל חיפה בע"מ, חברת נמל אשדוד בע"מ, חברת נמל אילת בע"מ וחברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ.

פעולות הביקורת

בחודשים יוני-אוקטובר 2007 בדק משרד מבקר המדינה את סדרי הקבלה של עובדים בכירים בחברת נמל חיפה בע"מ (להלן - החברה) מפברואר 2005 עד יולי 2007. הביקורת נעשתה בחברה וברשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר.

עיקרי הממצאים

קליטת העובדים החדשים בחברה נעשתה, בין היתר, באמצעות חברת השמה א'. הביקורת העלתה כי כאשר עשתה חברת השמה א' את המיון בעבור החברה, היא לא נדרשה לתעד את תהליך המיון על שלביו השונים, ולכן לא נמצאו נימוקים כתובים להמלצות של חברת ההשמה באשר לדחיית מועמדים מסוימים וקבלת אחרים. כך נשלל מהחברה אמצעי חשוב היכול לסייע לה לפקח על תהליך המיון שעשתה חברת השמה א' ולבקר אותו.

מינוי מנכ"ל

1. יו"ר הדירקטוריון מר דוד חרמש יזם את ההתקשרות עם חברת השמה א' כדי שתאתר מנכ"ל לחברה, בלי שקיבל הצעות כתובות מחברות השמה שונות כמתחייב על פי כללי המינהל התקין. מר חרמש ציין כי הכיר את המנכ"ל של חברת השמה א' לפני ההתקשרות הזאת, עוד מימי השירות הצבאי שלהם.

2. למשרת מנכ"ל החברה היו שמונה מועמדים סופיים, ושניים מהם נמצאו ראויים לתפקיד. האחד שלא נבחר בסופו של דבר שימש יו"ר הדירקטוריון של חברה שחברת השמה א' החזיקה ברבע ממניותיה. החברה לא חתמה עם חברת השמה א' על חוזה בעניין השמת מנכ"ל לחברה וגם לא עיגנה בכתב את דרישותיה בעניין הימנעות מניגוד עניינים.

3. ועדת האיתור של הדירקטוריון החליטה להמליץ למנות מנכ"ל לחברה בישיבה טלפונית, בלי לשוחח עם ממליציו של המועמד הסופי הנוסף שלא נבחר בסופו של דבר.

4. על פי הוראת רשות החברות הממשלתיות, התחייב מנכ"ל החברה מר עמוס עוזני שבטרם ימונה למנכ"ל יעביר את מניותיו בחברת ייעוץ שהייתה בבעלותו לצד ג', כדי שזה יחזיקן בנאמנות. מר עוזני העביר את המניות לבתו ולחבר קרוב. מר עוזני אמנם העביר את מניותיו לצד שלישי, אך לא הוכח כי לא נשאר בעל השליטה בחברת הייעוץ. זאת ועוד רשות החברות לא וידאה שדרישתה להימנעות אכן מולאה כנדרש.

מינוי בכירים

1. חברת השמה א' פסלה מועמדים לתפקיד סמנכ"ל כספים מפני שלא שימשו סמנכ"לים לענייני כספים בעבר, אף שדרישה זו לא הופיעה במודעה שפורסמה בעניין. עם זאת היא בחרה בעובד א' לתפקיד, אף על פי שגם לו לא היה ניסיון קודם בתפקיד זה.

2. חברת ההשמה לא תיעדה את תהליך קליטתו של סמנכ"ל לשיווק, מסחר ופיתוח עסקי. בידי החברה לא נמצאו מסמכים המסבירים כיצד הועלה שמו של עובד ב' לדיון, אף שחברת ההשמה לא כללה אותו בין שבעת המועמדים שהציגה לחברה.

3. יו"ר הדירקטוריון מר חרמש היה מעורב בהליך האישור של מינוי הסמנכ"ל לניהול משאבים אף שהכיר את המועמד הנבחר לפני כן, ואף קיבלו לעבודה במקום עבודתם הקודם. נמצא כי מר חרמש לא דיווח לדירקטוריון החברה או למנכ"ל החברה על היכרות מוקדמת זו. לדעת משרד מבקר המדינה היה עליו להימנע מלהתערב בהליך אישור המועמד ללא אישור מפורש של הדירקטוריון כדי למנוע חשש להעדפת אדם שהייתה לו היכרות מוקדמת איתו.

4. לא נמצאו מסמכים הנוגעים להליך קליטתו של העוזר האישי של המנכ"ל. המסמך היחיד שנמצא היה מבחן הערכה שעשה העובד בחברת השמה א'. נוסף על כך, לא נמצא בחברה נוהל בעניין משרות אמון, המפרט את אמות המידה לבחירת העובדים שיאיישו משרות מסוג זה ואת תנאי העסקתם.

הסכם עם חברות ההשמה וביצוע החוזה

בשנת 2003 חתמה החברה עם חברת ההשמה ב' על חוזה למתן שירותי אבחון ומיון של עובדים. משרד מבקר המדינה מצא כי אף על פי שהחברה מחזיקה התקשרות רבת שנים עם חברת השמה ב', היא התקשרה עם חברת השמה א' כדי לאתר עובדים בכירים. היא העדיפה להתקשר עם חברת השמה א' כדי לאתר סמנכ"לים אף על פי שהצעתה הייתה יקרה הרבה יותר מהצעתה של חברת השמה ב'. היא עשתה זאת בלי לתת טעמים מיוחדים לכך.

סיכום והמלצות

משרד מבקר המדינה העלה ממצאים כבדי משקל בהליך קליטתם של עובדים בכירים. הנהלת החברה בחרה מועמדים בהליכים שפגעו בעקרונות השוויון, התחרות ההוגנת והשקיפות, ובניגוד למתחייב על פי סדרי מינהל תקין.

מן הראוי שדירקטוריון החברה יפקח על הליכי המיון ועל הפעולות של הנהלת החברה וימלא את תפקידו כנדרש. משרד מבקר המדינה העיר לחברה כי נוכח הליקויים שנמצאו בהליכי המיון היה מן הראוי לשקול לתקן את נוהלי החברה לקליטת עובדים ולבחון אפשרות כי איוש המשרות הבכירות ייעשה באמצעות ועדה שבה ישבו גם חברים שאינם עובדים בחברה, אך הם מומחים ובעלי ניסיון בתחום הנוגע לעניין.

משרד מבקר המדינה העיר גם לרשות החברות הממשלתיות כי נוכח הליקויים שנמצאו בהליכי המיון, מן הראוי שתשקול לקבוע נוהל שיחייב את החברות הממשלתיות לאייש משרות של בכירים באמצעות ועדה שבה ישבו מומחים חיצוניים, כאמור.