שידורי תחנות רדיו המשודרים בלי רישיון (שידורים פירטיים) החלו כבר ב-1993, והיקפם הלך וגדל עם השנים. בשנת 2004 בדק משרד מבקר המדינה את טיפולם של משטרת ישראל (להלן - המשטרה) ושל משרד התקשורת (להלן - המשרד) בשידורים הפירטיים, והממצאים פורסמו בדוח שנתי 55ב (להלן - הדוח הקודם). בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2007 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר הפעולות שנקטו הגופים המבוקרים לתיקון ממצאי הביקורת הקודמת. הביקורת נעשתה במשרד, במשרד התחבורה ובמשטרה.
התחנות הפירטיות משתמשות במשדרים מאיכות נמוכה. בגלל טיב המשדרים האלה שידוריהם חורגים מתחום התדר המקורי של התחנה בעוצמה שיש בה להפריע לשידורים אחרים. השידור של תחנה פירטית עלול להפריע למערכות הקשר האווירי האזרחי, למערכות הקשר של כוחות הביטחון ולשידורי תחנות הרדיו החוקיות. חוסר יכולת לשלוט בתעבורה האווירית טומן בחובו סכנות גדולות. במאי 2004 אירעו שני מקרים חמורים של שיבוש בתעופה בגלל שידורים פירטיים. ביוני 2007 התרחשה הפרעה חמורה שהביאה להשבתת נמל התעופה בן גוריון (להלן - נתב"ג) בשל הפרעות קשר שנגרמו משידורים פירטיים. שיבושים אלו עלולים להביא לידי תאונות אוויר ולסיכון חיי אדם.
ועדה ציבורית לבחינת בטיחות התעופה האזרחית הגישה באוגוסט 2007 דוח ביניים לשר התחבורה, ובו כתבה כי תופעת ההפרעות הנובעות משידורי התחנות הפירטיות "אין לה כמעט אח ורע בעולם והיא מהווה סכנה חמורה לבטיחות הטיסה. תחנות שידור פיראטיות רבות ממוקמות באזור המרכז, בטווחים קצרים למדי לנמל התעופה בן גוריון". בדוח הביניים צוין כי "מקור הכשל הוא כנראה בשרשרת אי ההבנות של מערכת המשפט ורפיסות גורמי אכיפת החוק בטיפול בתופעה". הוועדה ציינה גם כי "צריך להתייחס לעוסקים בכך כמבצעים מעשי טרור - יש לעצור כל חשוד מיידית ולבקש מבית המשפט לעצרו עד תום ההליכים".
קצין הרדיו הפירטי במשטרה שעבד במשרד כשנה וחצי קבע בסיכום תפקידו בפברואר 2007 כי: "השיטה והטיפול בתופעת תחנות הרדיו הפיראטיות הן ע"י משרד התקשורת והן ע"י משטרת ישראל הוא...לא יעיל, לא יסודי וכושל".
מביקורת המעקב עולה:
1. על אף שהמשרד מצליח להפסיק פעמים רבות את שידוריהן של תחנות פירטיות, רבות מהן חוזרות לשדר שוב ושוב לאחר כל הפסקה, הדבר מלמד על כשלון בטיפול בהן ועל היעדר הרתעה.
2. התחנות הפירטיות אינן נושאות בתשלומי החובה החלים על התחנות החוקיות, ולכן יש ביכולתן למכור זמן פרסום במחיר נמוך יותר, וכך נגרמים הפסדים לתחנות החוקיות. בעקיפין נגרם נזק כלכלי גם למדינה, שכן התחנות הפירטיות אינן משלמות לה תמלוגים, אגרות ודמי זיכיון.
3. 13 תחנות רדיו אזוריות תבעו את המדינה על אי-הפסקת השידורים הפירטיים, ובהסכם פשרה שהושג הסכימה המדינה לוותר על תשלומים בסך 4.9 מיליון ש"ח שהן היו אמורות לשלם לה.
4. שום גוף לא בדק את הנזקים הכלכליים הנגרמים משידורי התחנות הפירטיות.
5. המשרד רכש במשך השנים ציוד ייעודי לאיתור שידורי רדיו בסכום של כ-1.17 מיליון דולר, אך ציוד זה עומד כאבן שאין לה הופכין.
6. אף שכבר בתיקוני חקיקה משנת 2004 נקבעו אמצעי הרתעה שאמורים להיות יעילים כלפי המפרסמים ברדיו הפירטי, טרם השתמשו המשרד והמשטרה באמצעי הרתעה אלו.
7. מסיכום גזרי הדין שהוטלו בשנים 2004-2006 על מפעילי רדיו פירטי שהורשעו עולה כי לא נגזר על איש מהם מאסר בפועל, ושסך כל הקנסות ל-23 מורשעים היה 22,800 ש"ח: בממוצע פחות מ-1,000 ש"ח לאדם.
8. רק באוקטובר 2007 ובעקבות ביקורת המעקב של משרד מבקר המדינה החלה המשטרה לתאם עם המשרד ביקורת יזומה ושיטתית על ידי חלוקת הארץ לאזורים לסריקתם ולאיתורם של שידורים פירטיים.
9. המשרד שכר באוקטובר 2006 מבקר חיצוני כדי לבדוק את אכיפת הפיקוח על תחנות פירטיות, ומן הדוח שהוגש למשרד עולה לכאורה שלמעשיהם של כמה עובדים באגף ניהול ספקטרום ורישוי תדרים במשרד (להלן - האגף) יש היבטים פליליים.
10. כנגד יצרני המשדרים לא נקטו המשטרה והמשרד כל פעולה עד כה.
11. המאבק ברדיו הפירטי במסגרת המשטרה הוא בטיפולו של קצין מטה העוקב אחר דיווחים המתקבלים מהמשרד, אך הוא עוסק בנושאים נוספים ואינו יכול לייחד את רוב זמנו למאבק זה.
סיכום והמלצות
תופעת הרדיו הפירטי החלה עוד בשנת 1993. ממצאי ביקורת המעקב מראים כי עד לחודש יולי 2007 לא נראו תוצאות של ממש בטיפול המשטרה והמשרד ברדיו הפירטי.
חידוש שידוריהן של התחנות הפירטיות שוב ושוב לאחר ששידוריהן הופסקו פעמים רבות, יש בו ללמד על כשלון בטיפול בתופעה. אף שהבעיה "הוצפה" במשך שנים כלפי מקבלי ההחלטות בדרגים הבכירים ביותר, לא עקרו משרדי התחבורה, התקשורת וביטחון הפנים את התופעה משורשה. משרד מבקר במדינה רואה זאת בחומרה.
במהלך השנים התעוררו כמה פעמים חשדות כי מאן דהוא באגף משתף פעולה עם העבריינים באופן המביא לידי כישלון מבצעי האכיפה. אמנם חשדות אלה לא הוכחו, אך גם לא הופרכו לחלוטין. משרד מבקר המדינה מעיר כי על המשרד - בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה ונציבות שירות המדינה - לקבוע דרכים להבטחת טוהר המידות בתפקוד האגף, ובהן בדיקת מהימנותם של עובדי האגף ופעולות למניעת הדלפות בנוגע למבצעי האכיפה ולדרכי האכיפה.
נוכח תרומתו של קצין הרדיו לתיאום בין המשרד לבין המשטרה ולמעקב אחר טיפול המשטרה בתיקי העבריינים ובראיות, חשוב להמשיך ולהעסיק בתפקיד זה קצין שזה יהיה עיקר עיסוקו, כפי שנקבע.
לדעת משרד מבקר המדינה, כדי לייעל את המאבק ברדיו הפירטי, על המשטרה ועל המשרד לפעול גם נגד יצרני המשדרים ונגד המפרסמים בשידורי רדיו אלו. על המשרד גם להפעיל את המערכת הנייחת ואת המערכת הניידת, המצויות ממילא ברשותו, כדי לאתר את השידורים ולמגר את התופעה.